۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 701958

رییس شعبه سیار تعزیرات حکومتی خراسان‌ رضوی گفت: از آغاز اجرای طرح نظارت بر بازار رمضان و اقلام بهداشتی در ۳۱ فروردین ماه تاکنون ۲۰۰ پرونده تخلف اصناف در مشهد تشکیل شده ‌است.

۲۰۰ پرونده تخلف صنفی در مشهد تشکیل شد

به گزارش قدس آنلاین، امید جلیلی افزود: این طرح نظارتی با همکاری اتاق اصناف مشهد، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و پلیس اماکن فرماندهی انتظامی این استان در حال اجراست.
وی ادامه داد: تمرکز اصلی این طرح بر کالاهای اساسی ویژه ماه مبارک رمضان و همچنین اقلام بهداشتی است و در اجرای آن با هرگونه تخلف نظیر گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار با جدیت برخورد می‌شود.
وی گفت: اجرای این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان در مشهد ادامه دارد.بازداشت ۳۳ عامل اصلی احتکار اقلام مورد نیاز شهروندان و کشف هزار و ۱۴۵ لیتر مایع دستشویی، ۱۶ هزار و ۶۰۲ عدد ژل ضدعفونی، هزار و ۱۱۵ لیتر الکل، هفت هزار و ۲۶۰ لیتر محلول ضدعفونی، ۹۰۲ هزار و ۲۸۰ جفت دستکش، ۲۹۱ هزار و ۵۰۴ عدد ماسک و ۶۹ هزار عدد پد الکلی به همراه ۱۲۵ تن لیمو ترش احتکار شده از اقدامات دستگاه‌های نظارتی و نیروی انتظامی خراسان ‌رضوی طی ماه‌های اسفند و فروردین گذشته بود است.  

اداره‌ کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در ۱۴ شهرستان این استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری اداره مستقل دارد. بر این اساس در هر اداره تعزیرات حکومتی یک شعبه و در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، سبزوار و نیشابور ۲ شعبه صلاحیت عام رسیدگی به تخلفات اقتصادی، بهداشتی و دارو و درمان را دارد.

حوزه صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی رسیدگی به تخلفات امور اقتصادی در بخش‌های دولتی و غیردولتی، تخلفات بهداشت، دارو و درمان و رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز است. صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی وابسته به وزارت دادگستری که به صورت مستقل و تحت نظارت وزیر دادگستری عمل می‌کند، منحصر به تخلفات موضوع "قانون تعزیرات حکومتی" و "قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی" و دیگر مواردی می‌باشد که از طرف مراجع ذیصلاح به آن محول شده است.
بر اساس "قانون تعزیرات حکومتی" رسیدگی به تخلفاتی شامل گرانفروشی، کم فروشی و تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه، درج نکردن قیمت، اخفا و امتناع از عرضه کالا، صادر نکردن فاکتور، اجرا نکردن ضوابط قیمت گذاری، اجرا نکردن تعهدات واردکنندگان و تولیدکنندگان در قبال دریافت ارز و خدمات دولتی، نداشتن پروانه کسب و یا بهره‌برداری، فروش اجباری و اعلام نکردن موجودی، بر عهده سازمان تعزیرات حکومتی است.

۲۱۸ هزار و ۶۷۸ واحد صنفی که ۱۶۵ هزار و ۸۰۷ واحد از این تعداد دارای پروانه کسب تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی هستند و ۵۱۳ اتحادیه صنفی در ۲۹ شهرستان استان خراسان رضوی فعالیت دارد.

۹۶ اتحادیه و ۱۰۵ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی نیز در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد فعال است.

۴۸ درصد از صنوف خراسان رضوی "توزیعی" بوده و فعالیت افزون بر ۱۸ درصد آنها ارائه خدمات فنی است. ۱۷ درصد اصناف خراسان رضوی نیز در حوزه تولید و حدود ۱۶ درصد آنها در عرصه خدمات فعالیت دارند.

بر این اساس به ازای هر ۲۹ مصرف‌کننده در استان خراسان رضوی یک واحد صنفی فعال است.

همچنین جمعیت صنفی خراسان رضوی ۹ درصد جمعیت صنفی کشور را تشکیل داده و سهم صنوف تولیدی این استان از کل بازار کشور ۲۲ درصد است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.