بورس تهران هفته‌ای تاریخی را پشت سر گذاشت و با رشد حدود ۱۵ درصدی شاخص کل  به رکوردی بی‌سابقه دست یافت. خالص خرید حقیقی‌ها نیز در این هفته رکوردی جدید را ثبت کرد و بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار منتقل شد.

هفته پررکورد بورس تهران/ شاخص سهام ۱۵ درصد رشد کرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین، بورس تهران هفته‌ای تاریخی را پشت سر گذاشت و با رشد حدود ۱۵ درصدی شاخص کل  به رکوردی بی‌سابقه دست یافت. خالص خرید حقیقی‌ها نیز در این هفته رکوردی جدید را ثبت کرد و بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار منتقل شد. در عین حال نگاهی به آمار خالص جابه‌جایی سهام از ابتدای سال تاکنون حکایت از رشد ۲۲ برابری خالص خرید حقیقی‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. به طوری که سال گذشته تا پایان معاملات سوم اردیبهشت ماه تنها ۸۰۵ میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی جابه‌جا شده بود اما در سال جاری این رقم به ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است که در نوع خود قابل توجه است. اما این پایان رکوردشکنی‌های بورس تهران در هفته منتهی به ۳ اردیبهشت‌ماه نبود. در این هفته میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام از ۷۶۰۰ میلیارد تومان نیز عبور کرد که تاکنون در نیم قرن فعالیت این بازار سابقه نداشته است. در این هفته شاخص کل فرابورس نیز با رشد حدود ۱۱ درصدی همراه شد.

در این میان اما بیشترین سهم در رشد شاخص کل را افزایش قیمت شرکت‌های بزرگ بازر که عمدتا در زمره بنگاه‌های کالامحور قرار می‌گیرند، داشتند. شرایطی که سبب شد تا شاخص هم وزن به رشد ۱۱.۷ درصدی بسنده کند. در میان صنایع ۳۸ گانه بورسی نیز تنها سه گروه با افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و مابقی هفته‌ای کاملا سبز را پشت سر گذاشتند. بیشترین درصد رشد هفتگی قیمت‌ها اما از آن گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با افزایش ۲۶ درصدی شاخص صنعت شد. پس از آن گروه خدمات فنی و مهندسی شاهد افزایش ۲۴۵ درصدی شاخص صنعت خود بود. این رقم در میان انبوه‌سازان نیز به ۲۰ درصد رسید. در مقابل اما خرده‌فروشی‌ها با افت قیمت ۴ درصدی مواجه شدند. گروه وسایل ارتباطی و استخراج سایر معادن نیز به ترتیب شاهد افت ۳ و یک درصدی سهام بودند. بانکی‌ها بیشترین حجم معاملات هفتگی را نیز با دادوستد ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون سهم به ارزش ۳ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان به خود اختصاص دادند. پس از آن نیز بیشترین حجم دادوستدهای هفتگی از آن پالایشی‌ها شد. پالایشگاه‌ها همچنین در این هفته با رشد ۱۵ درصدی سسهام زیرمجموعه خود همراه شدند. این در حالی است که بهای نفت در بازار جهانی افت محسوسی را تجربه کرد. در این میان برخی شرکتها اقدام به شفاف سازی کردند. پلایشگاه شیراز اعلام کرد پیرو گزارش منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر کاهش قیمت جهانی نفت خام به استحضار می‌رساند باتوجه به عدم اعلام فروش بخش قابل توجهی از فرآورده‌های تحویلی به شرکت ملی نفت ایران به منظور صادرات و همچنین عدم اعلام فروش داخلی اسفند از سوی شرکت ملی پخش، در حال حاضر امکان محاسبه دقیق یا برآوردی سود قطعی سال۱۳۹۸ میسر نیست، لیکن نکات ذیل در خصوص آثار کاهش قیمت جهانی نفت خام و فرآورده‌ها بر عملکرد مالی سال۱۳۹۹ به استحضار سهامداران می‌رسد.

۱- با کاهش قیمت نفت خام و فرآورده ها در ماه های پایانی سال۱۳۹۸ و ابتدای سال۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا، فاصله قیمتی فرآورده‌ها و خوراک در مقیاس واحد (هر لیتر) کاهش یافته است. به عبارت دیگر کرک اسپرد فرآورده‌ها کاهش یافته و در مواردی نیز منفی شده است. این موضوع باعث کاهش قابل توجه درآمد فروش فرآورده در ماه‌های ابتدائی سال می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود با از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و افزایش قیمت نفت خام، کاهش درآمد ماه‌های ابتدائی جبران شود. در حال حاضر، تعمیم شرایط فعلی به کل سال مالی منطقی به نظر نمی‌رسد.

۲- یکی از مهم‌ترین موضوعات اثرگذار بر عملکرد مالی سال۱۳۹۹، دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌ها در روابط مالی فی مابین شرکت‌های پالایشی و دولت است که سالانه توسط وزیر نفت ابلاغ می‌شود. دستورالعمل سال۱۳۹۹ تاکنون ابلاغ نشده است و ازسوی دیگر، مذاکراتی در خصوص اصلاح نحوه قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده فی مابین انجمن صنفی صنعت پالایش و وزارت نفت در حال انجام است که نتیجه آن تاکنون نامشخص بوده است.

۳– نرخ سامانه نیما که ملاک عمل در روابط مالی شرکت‌های پالایشی و دولت است، دیگر عامل اثرگذار بر عملکرد مالی شرکت است که با توجه به روند ماه‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود در سال۱۳۹۹ نسبت به سال۱۳۹۸ افزایش داشته باشد.

لازم به ذکر است بهای نفت برنت در آخرین معاملات ظهر جمعه (ساعت ۱۳) به ۲۰ دلار و ۹۵ سنت به ازای هر بشکه رسید. بهای هر تن مس به ۵ هزار و ۱۰۹دلار رسید. بهای سرب و روی هم به ترتیب هزار و ۶۴۲دلار و هزار و ۸۸۲دلار در هر تن مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.