ماه مبارک رمضان فضیلت‌های بسیاری دارد که در قرآن کریم و احادیث شریف نبوی این فضایل شمرده شده است. خداوند در این ماه قرآن کریم را نازل کرده است؛ نزول قرآن بزرگترین رویدادی است که فضیلت این ماه را روشن می‌سازد.

فضیلت‌های ماه مبارک رمضان و نعمت روزه‌داری

قدس آنلاین: امروز اولین روز از ماه مبارک رمضان در ایران اسلامی آغاز شده و مومنان به امید بهره مندی از خان کرم الهی روزه داری در ماه مهمانی خدا را آغاز کردند.

ماه مبارک رمضان بهترین ماه ها در نزد خداوند، ماه روزه داری و عبادت و بهار قرآن است. انسان‌های زیرک در این ماه برای فردای خود زاد و توشه بر می‌گیرند و خود را از گناهان و اشتباهاتی که در گذشته مرتکب شده‌اند، پاک می‌سازند.

ماه رمضان ماهی است که در آن قرآن کریم نازل شده و خداوند در این کتاب آسمانی می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدًی لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَیٰ وَالْفُرْقَانِ»، ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده برای هدایت بشر و برای راهنمایی و امتیاز حق از باطل.

فضیلت های ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان فضیلت های بسیاری دارد که در قرآن کریم و احادیث شریف نبوی این فضایل شمرده شده است. خداوند در این ماه قرآن کریم را نازل کرده است؛ نزول قرآن بزرگترین رویدادی است که فضیلت این ماه را روشن می سازد. قرآن کریم سخن خدای تبارک وتعالی است که در آن راه هدایت بشر و نحوه تشخیص حق از باطل را برای انسان ها ترسیم کرده، اخبار امت های پیشین را بیان کرده و احکامی که ما را به سعادتمندی خواهند رساند را در آن توضیح داده است.

در این ماه مبارک لیالی قدر قرار دارد که براساس آیات و روایات برتر از هزار ماه است و هرکه این شب را احیا کند فقط خداوند است که پاداش آن را می تواند حساب کند و تمام گناهان فرد را می بخشد. پیامبراکرم(ص) می فرماید: «مَن قَامَ لَیْلَةَ القَدْرِ إیمَانًا واحْتِسَابًا، غُفِرَ له ما تَقَدَّمَ مِن ذَنْبِهِ، ومَن صَامَ رَمَضَانَ إیمَانًا واحْتِسَابًا غُفِرَ له ما تَقَدَّمَ مِن ذَنْبِهِ» هرکه شب قدر را از روی ایمان و یقین احیا کند، خداوند تمام گناهان گذشته او را می بخشد و هرکه ماه رمضان را از روی ایمان و یقین روزه بدارد خداوند گناهان گذشته او را می بخشد.

خداوند شب قدر را به این اسم نامیده چون قرآن صاحب قدر بر پیامبری صاحب قدر در شبی صاحب قدر برای امتی صاحب قدر نازل شده است؛ پیامبر اکرم(ص) در مورد زمان شب قدر می فرماید: «هی فی شَهرِ رَمضانَ، فالتمِسوها فی العَشْرِ الأَواخِرِ» شب قدر در ماه مبارک رمضان است؛ آن را در دهه آخر این ماه جستجو کنید.

در حدیث دیگری از پیامبر عظیم الشأن اسلام در بیان فضیلت آغاز ماه مبارک رمضان روایت شده است که می فرماید: «إذا کانَ أوَّلُ لَیلَةٍ مِن شَهرِ رَمَضانَ صُفِّدَتِ الشَّیاطینُ ومَرَدَةُ الجِنِّ، وغُلِّقَت أبوابُ النّارِ فَلَم یُفتَح مِنها بابٌ، وفُتِّحَت أبوابُ الجَنَّةِ فَلَم یُغلَق مِنها بابٌ، ویُنادی مُنادٍ: یا باغِیَ الخَیرِ أقبِل! ویا باغِیَ الشَّرِّ أقصِر! وللّه عُتَقاءُ مِنَ النّارِ وَ ذَلِکَ کُلّ لَیلَة». چون اولین شب ماه رمضان باشد شیاطین و سرکشان جنی در بند شوند و درهای آتش -جهنم- محکم بسته شود و هیچ دری از آن باز نشود و درهای بهشت باز شوند و هیچ دری از آن بسته نشود و هاتفی بانگ دهد: ای جوینده نیکی‌ها باز آی! و ای جوینده زشتی‌ها دست بردار! خداوند را در این ماه آزاد شدگانی است که از آتش جهنم آزاد شوند و این (امر) هر شب است».

تمام اینها نعمت‌های الهی و رحمت خداوند برای انسان های مؤمنی است که در این ماه خداوند را بی شمار اطاعت می‌کنند و با اعمال صالح خود هر لحظه در محضر خداوند هستند. خداوند شیطان را به بند می کشد، چراکه آن منبع گناهان و عصیان گری هاست. اما اینکه دیده می‌شود برخی با این وجود باز در ماه مبارک رمضان گناه می‌کنند از آن روست که خداوند فقط شیطان‌های سرکش را به بند می‌کشد، در حالی که گناهان اسباب و منابع دیگری مانند هوای نفس دارد.

خداوند در این ماه مردم را از آتش می‌رهاند وهر روز شماری از بندگان روزه دار خود را می بخشد و وارد بهشت می کند. همچنین با به بند کشیدن شیاطین زمینه و شرایط را برای عبادت هرچه بهتر بندگان فراهم می‌کند و منادی ندا می‌دهد: ای جوینده نیکی‌ها باز آی! و ای جوینده زشتی‌ها دست بردار! خداوند را در این ماه آزاد شدگانی است که از آتش جهنم آزاد شوند و این (امر) هر شب است.

فضیلت عبادت در ماه مبارک رمضان

خدای تبارک و تعالی ماه رمضان را بر دیگر ماه های سال برتری داده و این برتری به خاطر فضیلت عبادت در آن است؛ خداوند بندگان روزه دار خود را که اعمال صالح بسیار انجام می دهند به بهشت بشارت داده و ثواب این اعمال را دو چندان برمی‌شمرد.

همچنین با به بند کشیدن شیطان فرصت بیشتری را برای بهره‌مندی بندگان فراهم می‌کند و آنچه بر پاداش و آمرزش در ماه مبارک رمضان می‌افزاید، ایمان به وجوب روزه این ماه است. بنده همه چیز را در این ماه برای خدا وامی گذارد و خداوند پاداش ویژه ای را برای او قرار داده است. پیامبر اکرم صل الله علیه و آله وسلم در مورد ثواب اعمال ماه مبارک رمضان می‌فرماید: «کُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ یُضَاعَفُ، الحَسَنَةُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا إلی سَبْعمِئَة ضِعْفٍ، قالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: إلَّا الصَّوْمَ، فإنَّه لی وَأَنَا أَجْزِی به، یَدَعُ شَهْوَتَهُ وَطَعَامَهُ مِن أَجْلِی» تمام اعمال آدمی در این ماه چند برابر می شود؛ اعمال حسنه ده برابر تا هفتاد برابر پاداش دارد. خدای عزوجل می‌فرماید: جز روزه که برای من است و من خود پاداش آن را می دهم. او شهوت و طعام خود را به خاطر من رها می کند.

همچنین ایشان در حدیث دیگری در ارتباط با پاداش اخروی روزه داری در ماه مبارک رمضان می فرماید: و فرمود: «اِنَّ فِی الْجَنَّةِ بَابًا یُقَالُ لَهُ: الرَّیَّانُ، یَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا یَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَیْرُهُمْ یُقَالُ: أَیْنَ الصَّائِمُونَ؟ فَیَقُومُونَ لَا یَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَیْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ یَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ؛» به راستی بهشت را دری است که ریّان نام دارد و روز قیامت روزه‌داران از آن وارد بهشت می‌شوند و هیچ‌کس جز آنان از آن در نیایند پس چون همگان از آن در به بهشت شوند آن در بسته شود و دیگر کسی از آن وارد نشود.

براساس آنچه گذشت، اکنون و با آغاز ماه مبارک رمضان درهای رحمت الهی به روی بندگان باز شده و چه سعادتمند و زیرک است کسی  که از این فرصت استثنائی برای پیرایش جسم و جان خود از آلودگی ها شتافته و با اعمال صالح، نماز و روزه داری و کمک به دیگران به ویژه در شرایطی که ویروس کرونا معیشت بسیاری از انسان ها را در تنگنا قرار داده و نیازمندان نسبت به سال های گذشته مضاعف شده اند، برای دنیا و آخرت خود زاد و توشه برگیرد و خود را سبکبار سازد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.