۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 702585

یادداشت

کسب و کارهای بی شناسنامه، همچنان حمایت نمی‌شوند

حمید حاج اسماعیلی/ فعال کار و کارگری

کسب و کارهای بی‌شناسنامه معمولاً کسب و کارهایی هستند که در جایی ثبت نشده‌اند، کسب و کارهایی چون مربیان ورزشی فاقد بیمه، فعالیت‌های روز مزدی که امروز برای خرید و تأمین نان شب مانده‌اند جایی برای ثبت شدن ندارند.

کسب و کارهای بی شناسنامه، همچنان حمایت نمی‌شوند

قدس آنلاین: زمان زیادی از همه گیری ویروس کرونا گذشته است نزدیک به سه ماه از شیوع این ویروس می گذرد و دولت متوجه عدم درآمد بسیاری از مردمی است که تا پیش از ویروس کرونا با کسب و کارهای ثبت نشده یا فاقد شناسنامه گذران معیشت می‌کردند اما همچنان جای یک سامانه برای ثبت نام این افراد و درنظر گرفتن حمایت‌های حداقلی از آن ها بسیار خالی است.

 بسیاری از مردم و فعالین بازار کار که کد کارگاهی خاص ندارند و تحت هیچ گونه بیمه بخصوص بیمه تأمین اجتماعی قرار ندارند این روزها در سرگردانی درآمدی به سر می‌برند، دومین ماه سال را پشت سر می‌گذاریم، گذشت زمان و نزدیک شدن به خردادماه به معنای آن است که این افراد چهار ماه حقوق و درآمدی نداشته‌اند، بنابراین عدم طراحی سامانه‌ای برای ثبت نام و حمایت از آن‌ها بسیار ناگوار است. قطعاً دولت برای حمایت از همه اقشار آسیب دیده باید به دنبال راهکاری اساسی باشد و بیمه بیکاری و اصلاً بیمه تامین اجتماعی را برای همه مردم ضروری کند. نزدیک به سه ماه است که گروه‌های فاقد بیمه کمترین درآمدی ندارند و برنامه و راهکار دقیقی برای چگونگی حمایت از آنها مطرح نشده است. اگر دولت تا کنون سامانه حمایتی برای این گروه از مردم جامعه طراحی می‌کرد، بی‌شک رضایتمندی بیشتری در جامعه ایجاد می‌شد. تأمین معیشت همه اقشار جامعه امری ضروری است و دولت نباید تنها قشر یا چند صنف را مورد حمایت قرار دهد، در غیر این صورت جمع کثیری از مردمی که بیمه و درآمد مشخصی ندارند در تنگنای معیشتی شدیدی قرار می‌گیرند.  

حمایت مستقیم از تمام کسانی که شغل خود را ازدست داده یا در تعطیلی و قرنطینه بخش بزرگی از درآمد و معیشت آن‌ها تحت تأثیر قرار گرفته بر دولت واجب است. بسیاری از وعده‌های دولت برای حمایت از اقشار و اصناف مختلف هنوز عملیاتی نشده در حالی که حال تولید و اقتصاد کشور اصلاً خوب نیست. مقدار حمایت های اعلام شده نیز در برابر حجم خسارت اقتصادی بسیار کم و ناچیز است و نمی‌تواند بخش قابل توجهی از آن را جبران کند. بسیاری از کشورهای درگیر ویروس کرونا از همان زمان قرنطینه و تعطیلی کسب و کارها به انحای مختلف از واحدهای تولیدی، کارگران و کارفرمایان، بیکار شدگان و قشرهای نیازمند و متوسط جامعه حمایت به عمل آورده‌اند، پرداخت حقوق به صورت ماهانه به مردم بخشی از حمایت‌های سایر دولت‌ها در شرایط کرونایی است.

 بسیاری از کسب و کارها در خارج از ایران مشمول معافیت‌های مالیتی و بیمه‌ای شده‌اند، دولت‌ها وام‌های ارزان و بعضاً بدون سود به تولید کشورشان اختصاص داده باشند تا چرخ تولید از گردش نیفتد. متأسفانه روند حمایتی دولت از تولید و اقشار مختلف جامعه بسیار ضعیف است. تداوم روند غیر حمایتی از بازار و تولید، عواقب خود را در ماه‌های آینده نشان می‌دهد، این روند آسیب جدی بر بازار کار وارد می‌کند که جبران آن به هیچ وجه در کوتاه مدت ممکن نیست لذا برای جلوگیری از آثار بلند مدت آن از همین امروز باید اقدام کرد.

 دولت در شرایط سخت تنگناهای مالی قرار دارد و وضعیت تحریم چیدن این پازل را سخت‌تر کرده است اما انتظار می‌رود دولت با اتخاذ تدابیر جدی مانع اززیان بیشتر به تولید، کسب و کارها، اصناف و خانواده‌های کارگری شود.معافیت‌های مالیاتی و عدم دریافت سود از وام‌های اعطا شده به تولید نیز بسیار ضروری است، اگر موارد حمایتی مطرح شده از سوی کارشناسان توسط دولت رعایت شود دیری نمی‌گذرد که باید منتظر عواقب خطرناکی باشیم که از این مسأله بر اقتصاد کشور تحمیل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.