عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران گفت: شرایط پرداخت تسهیلات بانکی به صنوف متضرر از کرونا نامناسب و به گونه‌ای است که شامل تمامی صنوف زیان دیده نمی‌شود.

 شرایط پرداخت تسهیلات به صنوف متضرر از کرونا نامناسب است

به گزارش قدس آنلاین، محمود بنانژاد افزود: این تسهیلات بانکی براساس تعداد کارگران بیمه شده هر واحد صنفی پرداخت می‌شود و در صورتی که در لیست بیمه ارایه شده از سوی واحد صنفی طی ماه‌های آبان،  آذر و دی سال گذشته تغییری ایجاد شده باشد، آن واحد از شمولیت دریافت تسهیلات خارج می‌شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از صنوفی که در دوران شیوع کرونا ملزم به تعطیلی شده و خسارت دیدند کارگر بیمه شده ندارند، کارگران آنها پاره وقت یا موقت بودند یا اینکه ماهیت برخی واحدها مانند گیم نت‌ها  به گونه‌ای است که اغلب کارگر ندارند.

وی گفت: از ابتدای اسفند ماه تاکنون خسارت بسیار به اصناف مختلف وارد شده و شیوع کرونا و تعطیلی اجباری اصناف باعث تراکم جنس در مغازه‌ها، از رده خارج شدن آنها، افزایش بدهی‌ها و ده‌ها معضل دیگر برای صنوف شده است.

رییس اتاق اصناف مشهد افزود: دولت برای جبران خسارات صنوف متضرر از کرونا، بسته حمایتی برای ۱۰ رسته صنفی در نظر گرفت که بعد از مکاتبات فراوان سه صنف دیگر شامل آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌های زنانه و گرمابه‌ها نیز به این تعداد افزوده شد.

وی با اشاره به وجود سه میلیون واحد صنفی با ۱۰ میلیون اشتغال مستقیم در کشور اظهار داشت: اصناف زنجیروار به یکدیگر متصل هستند و وقتی یک صنف تعطیل می‌شود، سایر صنوف نیز متاثر از آن متضرر می‌شوند لذا ۱۳ رسته صنفی برای دریافت بسته‌های حمایتی دولت کافی نیست و باید صنوف بیشتری مشمول این حمایت‌ها شوند.

وی گفت: بخشی از بسته حمایتی دولت شامل تمدید دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی، تعویق پرداخت ۲۰ درصد سهم کارفرما از حق بیمه، بخشودگی‌های مالیاتی و جرایم مالیاتی، تمدید یک ماهه اظهارنامه‌های مالیاتی است که اینها را نمی‌توان بسته حمایتی نامید، دولت باید برای هر واحد صنفی با توجه به میزان اشتغال و کارکردی که دارد، تسهیلاتی در نظر بگیرد در غیر این صورت در تامین اشتغال کشور دچار مشکل اساسی می‌شویم.

بنانژاد همچنین حمایت بیشتر بیمه‌ها از صنوف و تمدید سه ماهه اظهارنامه‌های مالیاتی را برای کمک به صنوف متضرر از کرونا خواستار شد.

وی با بیان اینکه اعلام دقیق میزان خسارت ناشی از کرونا به صنوف کشور نیازمند بررسی بیشتر است، افزود: اتاق اصناف ایران با همکاری ۲ اتاق بازرگانی و تعاون، سایتی طراحی کرده که صاحبان صنوف به صورت خوداظهاری، میزان خسارت خود از کرونا را در آن ثبت کنند تا از این طریق بتوان میزان خسارت کرونا در حوزه صنوف را برآورد کرد.

وی با اشاره به اقدامات نظارتی اتاق اصناف مشهد در دوران شیوع کرونا ادامه داد: با وجود ۱۴۰ هزار واحد صنفی دارای پروانه و بدون ‌پروانه کسب در مشهد، در این مدت یک هزار واحد صنفی به دلیل تعطیل نکردن یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی پلمب شده و ۲۵ هزار واحد صنفی تذکر گرفتند.

رییس اتاق اصناف مشهد همچنین توسعه بستر الکترونیک برای کاهش مراجعات به اتاق اصناف، صدور مجوزها، رسیدگی به شکایات و ارایه آموزش را از اقدامات این نهاد در دوران شیوع کرونا برشمرد.

مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: در طرح نظارتی نوروز امسال علاوه بر موضوع کرونا و مسایل بهداشتی مرتبط با آن، تعطیلی صنوف پرخطر نیز در دستور کار قرار گرفت و در این راستا گشت‌های روزانه و مشترک با اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی انجام شد.

امیر دلداری افزود: در گام دوم طرح مقابله با کرونا در حوزه صنوف و همچنین نظارت بر بازار رمضان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در دستور کار قرار گرفت که در این راستا روزانه ۱۵ گروه مشترک بازرسی با همکاری سایر دستگاه‌ها،  نظارت بر واحدهای صنفی را در مشهد برعهده دارند.

وی ادامه داد: از ابتدای اسفند ماه تاکنون در راستای نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و بازار رمضان ۱۹۵ گشت مشترک بازرسی در شهر مشهد انجام شده است.

وی گفت: در مجموع از ابتدای اسفند ماه سال گذشته تاکنون یکهزار و ۲۰۰ پرونده تخلف صنفی با مبلغ ۱۱ میلیارد ریال در این شهر تشکیل شده است.

براساس آخرین آمار رسمی تا روز دهم اردیبهشت امسال مجموع مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۹۳ هزار و ۶۵۷ نفر رسیده که از این تعداد ۷۳ هزار و ۷۹۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و مرخص شدند و شمار جان باختگان این بیماری نیز به پنج هزار و۹۵۷ نفر رسیده است.

منبع:ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.