امروز بورس شاهد دومین جهش تاریخی خود بود و به احتمال بسیار زیاد فردا شاهد رسیدن شاخص به عدد یک میلیون واحد خواهیم بود؛ رقمی که به باور برخی تحلیلگران بعد از رشدی که شاخص کل بورس طی روزهای سپری شده از سال جدید، تجربه کرده است با رسیدن به این مرز تحت تأثیر یک افت روانی قرار خواهد گرفت.

شاخص یک میلیونی بورس؛ ادامه روند صعودی یا اصلاح؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین؛ بعد از رشد ۱۸۷ درصدی دماسنج اصلی بازار سهام در سال ۹۸ و دنباله‌دار شدن این مسیر در سال جدید شاید یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که ذهن فعالان بورس تهران را به خود مشغول کرده است، روند این بازار در سال ۹۹ و عوامل اثرگذار بر آن است.

اغلب کارشناسان روندی صعودی برای شاخص ۹۹ پیش‌بینی کرده‌اند، برخی دیگر نیز از نگرانی‌های خود در خصوص رشد بدون منطق قیمت سهام در سال گذشته سخن گفته‌ و تداوم رشد شاخص کل در سال‌جاری را معقول نمی‌دانند. در این میان اما تداوم ورود پول‌های تازه به گردونه معاملات سهام آن هم با قدرت بیشتر نسبت به گذشته و نقش پررنگ سهامداران حقیقی به‌ویژه تازه‌واردها یکی از نقاط اشتراک در میان نظرات کارشناسان بازار سرمایه است.

در ادامه رکوردشکنی پیاپی بورس که تحت تاثیر ورود سنگین و مستمر پول تازه شکل گرفته امروز نیز  شاخص کل معاملات بورس اوراق بهادار تهران با افزایش بیش از ۴۶۰۰۰ واحد به ۹۶۳ هزار و ۹۷۸ واحد دست پیدا کرد هرچند در ادامه و با ابطال معاملات نماد کگل، شاخص کل تا ۹۵۶ هزار و ۹۷۹ واحد عقب نشست.

درواقع شاخص بورس با رشدی در حدود ۴.۳ درصدی، چیزی کمتر از ۵ درصد دیگر نیاز دارد تا یک میلیونی شود.رقمی که به گفته برخی تحلیلگران بازار ممکن است یک بار روانی منفی در بازار ایجاد کند.

خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین در رابطه با روند کنونی  بورس و آینده بازار سرمایه و نزدیک شدن شاخص کل به رقم یک میلیون واحد با «حسین زمانی درمزاری» و «پشوتن مشهوری نژاد» دو تن از کارشناسان بازار سرمایه گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید.

به‌واسطه ورود سیل نقدینگی آینده بازار قابل پیش بینی نیست

«پشوتن مشهوری نژاد» کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با قدس آنلاین در واکنش به این مسئله که برخی تحلیلگران بر این باورند که شاخص کل بعد از رشدی که طی روزهای سپری شده از سال جدید داشته است با رسیدن به رقم یک میلیون، تحت تأثیر یک افت روانی قرار خواهد گرفت، گفت: رشد فعلی بورس عمدتاً به‌دلیل هجوم نقدینگی مازاد جامعه به سمت بازار سرمایه است و حدس ما این است که روند فعلی در سال ۹۹ حتی شتاب بیشتری نیز خواهد گرفت.

وی افزود: مشابه این هجوم نقدینگی را در سالهای گذشته ما در بازار مسکن نیز شاهد بودیم. در آن زمان بسیاری از افراد از مهندس، معلم، پزشک و بسیاری از شاغلین در حوزه‌های دیگر با ورود به حوزه مسکن اقدام به ساخت و ساز ملک کردند؛ در بازه زمانی دیگر ما شاهد رفتن این نقدینگی به سمت بازار دلار بودیم. در حال حاضر این نقدینگی به سمت بورس آمده است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اما نکته مهم در این رابطه این است که بسیاری از افرادی که امروز به سمت بورس روی آورده‌اند هیچ آشنایی با بورس و بازار سرمایه ندارند و به همین دلیل برای این افراد فقط خرید کردن مهم است که به هر صورتی که شده سهمی را بخرند و کاری با این موضوع ندارند که رقم شاخص به یک میلیون واحد نزدیک میشود. برای مردمی که امروز در مقابل مراکز سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها برای گرفتن کد بورسی و کد معاملات آنلاین صف کشیده‌اند مهم نیست که رقم شاخص امروز چه بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به ورود سیل نقدینگی کنونی که به سمت بورس روانه شده است عملاً هیچ کسی نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. این روند رشد در تاریخ بورس کشور بی‌سابقه بوده است و وقتی شما یک اتفاق را تجربه نکرده باشی نمی‌توانی در مورد آن قضاوت کنی چرا که پیش از این چنین وضعیتی رخ نداده بود. در حال حاضر هم کسی نمی‌تواند قطعاً اظهار نظر کند شاخص به رقم یک میلیون واحد نزدیک شده پس با اصلاح مواجه خواهد شد یا روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد.

احتمال آغاز روند اصلاحی از فردا یا پس فردا/ بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ روز کاری شرایط اصلاحی

«حسین زمانی درمزاری»، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با نزدیک شدن شاخص کل به رقم یک میلیون واحد و احتمال بروز یک روند اصلاحی و کاهشی در بورس گفت: به نظر من رسیدن رقم شاخص کل به یک میلیون واحد ، همانطور که از یک ماه قبل عنوان کرده بودم، می‌تواند روند بازار را کمی معکوس و به نوعی منفی کند. و احتمال اینکه برای فردا و پس فردا شاهد آغاز این روند اصلاحی باشیم بسیار زیاد است.

وی افزود: از طرفی حجم نقدینگی ورودی به بازار بسیار بالا است و هرچیزی که حقوقی ها عرضه می‌کنند حقیقی‌ها و تازه نفسان بازار خریدار هستند و البته این خریدها غیرمنطقی و غیراصولی است چرا که این افراد هر سهمی را با هر قیمتی می‌خرند که این با مسائل اصولی و علمی بنیادی و روانشناسی بازار سرمایه مغایر است. توصیه من این است که افراد دست نگهدارند تا شاخص این محدوده روانی یک میلیونی را بشکند چه بسا بعد از این شکست روانی محدوده یک میلیون شاهد یک بازار جدید و یک استارت جدید باشیم.

وی در رابطه با بازه زمانی این اصلاح هم گفت: فکر میکنم با یک بازه زمانی حدود ۱۰ تا ۱۵ روز کاری را در این شرایط اصلاحی پیش رو داشته باشیم.

وی در رابطه با احتمال ایجاد فشار فروش که به واسطه عدم آگاهی افراد جدید الورود و ترس ناشی از عدم آگاهی از شرایط بازار ممکن است طی روزهای اصلاح شاخص در بازار رخ دهد نیز گفت: متأسفانه برخی افراد که دانش بورسی و آگاهی  و تحربه کافی از بازارهای مالی در زمینه بورس ندارند؛ هیجانی عمل می‌کنند به نظر من آنها باید نگاه بلند مدت داشته باشند و صبور باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همانطور که در یک برنامه تلویزیونی هفته قبل نیز گفتم جدا از برخی تک سهم ها در کلیت بازار حبابی وجود ندارد و چه بسا که در ریزش‌ها آن دسته از تک سهم‌هایی که حباب دارند بیشتر دچار فرسایش شوند.توصیه بنده این است که اگر قصد خرید سهم را دارند از رطق صندوق ها و صندوق های ای.تی.اف (ETF) و از شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اقدام کنند اگر خواستند شخصاً اقدام کنند پیشنهاد بنده این است که به لحاظ بنیادی جامانده از بازار باشند و خدایی نکرده از ریزش های بازار در امان باشند.

وی در پایان تأکید کرد: از نگاه بنده این بازار در ادامه همچنان رشد فزاینده‌ای خواهد داشت و حجم نقدینگی غول‌آسای وردی به بورس همچنان همه را شگفت زده خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرنگار ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
    0 0
    سلام کوتاه عرض می کنم اینکه مردم از بورس اینچنین استقبال کنند عالی است اما نگران کننده این است که : آیا دولت برای سمت و سو بخشیدن به این سرمایه عظیم و اعتمادی چنین درخور ستایش و هدایت به شریان های اقتصادی کشور چه برنامه ی مشخصی دارد یا خیر؟؟؟