بر اساس آنچه از سوی دولت اعلام شده است تمامی شهرهای کشور از لحاظ شرایط شیوع ویروس کرونا در سه وضعیت دسته‌بندی شده‌اند. سفید، زرد و قرمز؛ وضعیت‌هایی که در هر منطقه‌ای به تفکیک موارد شیوع و میزان ابتلا به کووید19 این دسته‌بندی صورت گرفته است.

هاشم رسائی‌فر/

 بر اساس آنچه از سوی دولت اعلام شده است تمامی شهرهای کشور از لحاظ شرایط شیوع ویروس کرونا در سه وضعیت دسته‌بندی شده‌اند. سفید، زرد و قرمز؛ وضعیت‌هایی که در هر منطقه‌ای به تفکیک موارد شیوع و میزان ابتلا به کووید19 این دسته‌بندی صورت گرفته است.

گفته می‌شود خراسان رضوی در رتبه‌بندی میزان شیوع کرونا در مجموع شرایط نسبتاً مناسبی به نسبت خیلی از نقاط کشور دارد. در این استان جغتای، جوین، درگز و کوهسرخ در رده شهرستان‌های سفید اعلام شده هستند در این بین و طبق نظر مقام‌های بهداشت و درمان و همچنین اطلاعات موجود شهرستان‌های گناباد، بجستان و صالح‌آباد در حال حاضر وضعیت قرمز دارند و در منطقه زرد نیز باقی مانده شهرستان‌های خراسان رضوی قرار دارند که قدری شرایطشان از قرمز شده‌ها بهتر است.

اما مشهد یکی از شهرهایی است که در طبقه‌بندی مناطق سه‌گانه اوضاع و احوالش در حال حاضر زرد است. این یعنی گرچه مشهد وضعیت قرمز را پشت سر گذاشته و امیدواری به بهبود شرایطش می‌رود اما به همین مقدار خطر بازگشت به شرایط قرمز و بحرانی شدن اوضاع وجود دارد. گفته می‌شود با توجه به آمار جمعیتی و نسبت‌هایی که در این بین وجود دارد شرایط شهر مشهد در وضعیت زرد قرار گرفته است که در این شرایط آمار بستری‌های روزانه می‌بایست کمتر از 68 نفر باشد تا مشهد را بشود در وضعیت زرد گنجانید. با یک حساب سرانگشتی و با توجه به اینکه آمار مبتلایان چند وقتی می‌شود که توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام نمی‌شود می‌توان حدس زد در حال حاضر تعداد مبتلایان روزانه مشهد زیر رقم 68 نفر است. آمار حدود 68 نفر در روز نیز به تناسب چندان آمار پایینی نیست که بشود گفت باید منتظر رفع مشکل و ورود به منطقه سفید بود؛ چرا که هر روز ممکن است شرایط فرق کند و مردم پروتکل‌های بهداشتی را کمتر رعایت کنند و همه چیز برگردد به همان اوضاع بحرانی گذشته.

در این بین همراهی و هوشیاری مردم شرط مهم و اساسی است که متأسفانه بعضاً دیده می‌شود از آنچه بایستی رعایت کنند فاصله گرفته‌اند و به قولی بی‌خیال همه چیز شده‌اند این بدترین اتفاقی است که می‌تواند بیفتد پس باید مراقب بود و رعایت کرد.

بررسی شهرستان‌های قرمز خراسان رضوی نشان می‌دهد که شهرهای بجستان و گناباد که در این فهرست قرار دارند جزو شهرستان‌های مرزی استان با خراسان جنوبی هستند که گفته می‌شود مسئولان بهداشت و درمان خراسان رضوی در این مورد دغدغه‌مندی دارند که شهرستان‌های مرزی مثل گناباد و بجستان و دیگر شهرستان‌ها می‌توانند وضعیت زرد استان را در صورت عمل نکردن به پروتکل‌های بهداشتی به شرایط قرمز سابق برگردانند که این نیز نگرانی‌هایی را در پی دارد.

اما اوضاع در استان‌های خراسان شمالی و جنوبی به نسبت خراسان رضوی قدری بدتر است؛ در خراسان شمالی در مجموع شهرستان‌های این استان یک شهرستان که وضعیتی سفید داشته باشد نیست و هر چه هست زرد بالاست این استان نیز وضعیت مرزی بین بهبودی و وخیم‌تر شدن دارد و مردم بایستی شرایط را درک کرده و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

طبس، فردوس، قائنات و نهبندان چهار شهر از خراسان جنوبی هستند که شرایط قرمز دارند. چهار شهری که جزو شهرهای مهم و بزرگ خراسان جنوبی به شمار می‌روند که این خود زنگ خطری جدی برای این استان است. در این استان شهرستان زیرکوه وضعیتی سفید دارد و مابقی شهرها از جمله بیرجند زرد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.