پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵

یادداشت/

ضرورت اتخاذ راهبرد مناسب رسانه ای برای پساکرونا

دکتر اکبر نصراللهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر اکبر نصراللهی

راهبرد رسانه‌ها پیش از کرونا تحت تأثیر فضای اجتماعی و سیاسی و همچنین سیاست‌های متولیان‌بحران، انفعالی و واکنشی بوده است اما اگر برای ایام پساکرونا راهبرد فعال و فوق فعال‌داشته باشند، می‌توانند مرجعیت‌خبری از دست رفته را برگردانند.

قدس آنلاین: راهبرد رسانه‌ها پیش از کرونا تحت تأثیر فضای اجتماعی و سیاسی و همچنین سیاست‌های متولیان‌بحران، انفعالی و واکنشی بوده است اما اگر برای ایام پساکرونا راهبرد فعال و فوق فعال‌داشته باشند، می‌توانند مرجعیت‌خبری از دست رفته را برگردانند.

رسانه‌ها در پیش از بحران، فرصت‌سوزی و در شروع بحران کوچک‌نمایی کردند اما عملکرد آن‌ها پس از ۱۵ اسفند در خور تحسین است.

فضای‌مجازی در همه مراحل بحران کرونا نسبت به گذشته، مسئولانه‌تر عمل کرده و به کمک رسانه‌های رسمی آمده است.

 مدیریت بحران کرونا در ایران با همه اشکالات، نسبت به دیگر کشورها موفق بوده‌است.

اما رسانه‌های‌داخلی نتوانسته‌اند سوءمدیریت کشورهای دیگر را در بحران به‌خوبی منعکس کنند.

رسانه‌ها مسئول خوب یا بد و تلخ یا شیرین بودن اخبار نیستند؛ وظایف ذاتی رسانه‌ها این است که به مردم اطلاعات دهند تا آن‌ها بتوانند تصمیم درستی را در بحران‌ها اتخاذ کنند.

دادن امید کاذب و چشمپوشی از برخی واقعیت‌ها، بحران بزرگ‌تر از کرونا را موجب می‌شود.

اگر مردم با رسانه‌های راستگو و مسئولان صادق، پرکار، پرتلاش و با تدبیر سروکار داشته باشند، این موضوع حتی در بحران‌های مختلف و تلخی‌ها می‌تواند امیدبخش باشد.

مردم حق دارند در کنار اخبار مثبت، از اخبار منفی هم آگاه باشند و همچنین حق دارند سلامت روحی و روانی‌شان در معرض تعارض رسانه‌های غیرمسئول قرار نگیرد.

از طرفی سونامی اخبار منفی و جعلی، امید، تلاش؛ طراوت و زندگی عادی مردم را دچار اختلال می‌کند و رسانه‌ها باید تلاش کنند در کنار اخبار منفی، تلخ، ناگوار و ناخوشایند، اخبار مثبت را منعکس کنند.

این مسائل همه ضرورت اتخاذ راهبرد مناسب برای رسانه‌ها در دوران پساکرونا را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.