۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 704572

پر تکرار ترین سوالات در خصوص سهام عدالت را در این مطلب ببینید.

پاسخ به پرتکرار ترین پرسش ها درباره سهام عدالت

۱- تعداد کل سهامداران عدالت چه تعداد است؟

ج: تعداد کل سهامداران سهام عدالت در تاریخ ۱۷/۰۲/۱۳۹۹ عبارت است از ۴۹میلیون و ۱۵۲هزار و ۷۴۱ نفر

۲- ارزش روز سهام‌عدالت چقدر است؟

ج: کل ارزش روز سهام‌عدالت در تاریخ ۱۷/۰۲/۱۳۹۹، رقم ۴.۹۱۱.۹۷۴ میلیارد ریال است.

۳- مزایای روش مستقیم و غیرمستقیم چیست؟

ج:روش مستقیم:

در صورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه  با لحاظ مراتب، به سهامدار سهام‌عدالت تخصیص و انتقال می‌یابد.

روش غیرمستقیم:

در صورت انتخاب آزادسازی به روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت، با لحاظ مراتب از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل‌وتصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد.

۴-  تکلیف کسانی که در فرصت مشخص نشده نتوانند وارد سامانه شوند چه می‌شود؟

ج: سهام متعلق به کلیه افرادی که در فرصت اعلام شده به سایت اینترنتی سهام‌عدالت مراجعه نکنند و یا روش مستقیم را انتخاب نکنند، در قالب روش غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی می‌شود.

۵- آیا در صورت انتخاب هر روش امکان اصلاح آن وجود دارد؟

ج: برای افرادی که از ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت به دنبال تغییر رویه و انتخاب روش دیگر بودند، اما اشتباهاً انتخاب کردند، یک بار امکان ویرایش گذاشته شده تا روش مدنظر را انتخاب کنند.

۶- اگر سامانه پس از انتخاب روش مستقیم کد رهگیری نداد، چه باید کرد؟

ج: در حالت کلی چنین امکانی وجود ندارد، لیکن با توجه به عدم‌نیاز به کد مزبور در جریان آزادسازی، چنانچه در ایام آینده به کد موصوف نیاز باشد، مرکز تماس و پاسخگویی سازمان به فوریت این کد را در اختیار مشمولان متقاضی قرار خواهد داد.

۷- تعداد افرادی که برگه‌های ثبت‌نام اولیه دارند، ولی سهامدار نیستند چه تعداد است؟

ج: تقریباً حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر

۸- برای برخی افراد جامعه که مستحق دریافت سهام عدالت هستند، ولی سهام ندارند چه باید کرد؟

ج: در حال حاضر به دلیل محدودیت‌های قانونی و عدم‌وجود سبد سهام، امکان ثبت‌نام جدید وجود ندارد.

۹- در کدام روش سهامدار امکان فروش سهام خود را دارد؟

ج: در هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام توسط مشمولان در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسر است.

۱۰- آیا در روش غیرمستقیم سهامدار امکان فروش یکجای سهام خود را دارد، به چه صورت؟

ج: افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی خواهند بود. مقرر شده است شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکت‌ها مورد خریدوفروش واقع شود، پس این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اقدام کنند.

۱۱- تکلیف سود سالیانه سهام در هر یک از روش‌ها چه می‌شود؟

ج: افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند سود عایدی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص یافته و سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از بابت ۱۳ شرکت غیربورسی را مستقیماً دریافت خواهند کرد.

افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، صرفاً سود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را دریافت خواهند کرد.

بنابراین با هماهنگی‌های صورت گرفته، سود کلیه شرکت‌های بورسی و فرابورسی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تسویه وجوه و اوراق بهادار جمع‌آوری و از طریق سامانه سجام در حساب‌های بانکی سهامداران تخصیص و پرداخت می‌شود.

۱۲- تکلیف سهام افراد متوفی چه می‌شود؟

ج: بنا بر تصویب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، مقرر شده است وراث کلیه متوفیان مشمول سهام‌عدالت جهت تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث، با ارائه گواهی حصروراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه نمایند که این امر از مرداد ماه ۱۳۹۷ در اقصی نقاط کشور آغاز شده است، لیکن در حال حاضر از ابتدای هفته جاری به دلیل اجرای فرایند آزادسازی سهام عدالت این موضوع متوقف شده است و در روزهای آینده مجدداً از سر گرفته خواهد شد.

۱۳- سود سهام عدالت در سال ۹۹ چقدر است؟

ج: میزان سود سالیانه عایدی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت مطابق تصویب مجامع عمومی سالیانه شرکت‌ها تعیین و تخصیص می‌یابد و میزان دقیق این سود قابل پیش‌بینی نیست. البته با توجه به اینکه سهام شرکت‌های معتبر بورسی در سبد سهام‌عدالت موجود است، سود عایدی به صورت سالیانه بیشتر از سنوات قبل بوده است.

۱۴- تأثیرآزاد سازی سهام‌عدالت بر معاملات بورس چیست؟

ج: آزادسازی سهام عدالت با لحاظ مراتبی از جمله زمان و نحوه آزادسازی تأثیر مثبتی بر بازار بورس و فرابورس خواهد داشت و عمق بازارسرمایه را زیاد خواهد کرد.

۱۵- آیا سرپرست خانوار می‌تواند برای اعضا روش مستقیم را انتخاب کند؟

ج: هر یک از مشمولان باید شخصاً به صورت مجزا برای انتخاب روش مدنظر به سامانه اینترنتی سهام‌عدالت به نشانی samanese.ir مراجعه نموده و شماره موبایل متعلق به شخص مشمول را ثبت نماید. در صورت فقدان شماره‌موبایل برای اعضای خانوار، سرپرست خانوار می‌تواند برای تک‌تک اعضا به صورت مجزا وارد سامانه شده و روش مدنظر را انتخاب نماید، بدین معنی که صرفاً انتخاب روش توسط سرپرست خانوار برای خود، شامل سایر اعضای خانواده نیست.

۱۶- آیا امکان نقل وانتقال سهام‌عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟

ج: برابر اطلاعیه‌های مکرر، نقل و انتقال سهام‌عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی است و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده است. سهام عدالت تخصیصی صرفاً در سامانه معاملاتی بازارسرمایه در ماه‌های آینده قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 0
    سهامی که فقط از عدالت اسمش هست. چطور عدالتی که افرادی و تک تک اعضا خانواده اشان مشمول سهام عدالت شده اند درحالیکه در بهریتن نقطه شهر زندگی میکنند و خانه و ماشین و مغازه دارند. ولی کارگران کارخانه تولیدی هرچقدر تلاش کردند نتوانستند حداقل برای خودشان تهیه کنند!!! خبرگزاری ها و نمایندگان مجلس هم که جیزه خور دولت هستند و از اون زمان تا الان اصلا به موضوع بصورت دستوری نپرداختند. بخشی از سهام عادلانه توزیع شد اما بخش اعظم آن به کارمندان دولت و خانواده هایشان رسید. هنوز هم میخواهید سکوت کنید؟؟
  • مهران ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
    0 0
    سهامی که فقط از عدالت اسمش هست. چطور عدالتی که افرادی و تک تک اعضا خانواده اشان مشمول سهام عدالت شده اند درحالیکه در بهریتن نقطه شهر زندگی میکنند و خانه و ماشین و مغازه دارند. ولی کارگران کارخانه تولیدی هرچقدر تلاش کردند نتوانستند حداقل برای خودشان تهیه کنند!!! خبرگزاری ها و نمایندگان مجلس هم که جیزه خور دولت هستند و از اون زمان تا الان اصلا به موضوع بصورت دستوری نپرداختند. بخشی از سهام عادلانه توزیع شد اما بخش اعظم آن به کارمندان دولت و خانواده هایشان رسید. هنوز هم میخواهید سکوت کنید؟؟
  • ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
    0 0
    سلام.من به همراه پدرومادرم سهام عدالت نداریم.توروخداثبت نام کنید
  • عصمت قادری ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
    0 0
    سلام در روش مستقیم سود به همون حساب قبلی واریز میشه یا باید همش پیگیر باشیم؟
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
    0 0
    سلام.چرامبلغ واریزی از مبلغی که گفته شده کم شده.. دولت چرا اینقدرمیخواد از مردم بخوره.. کسی که نیاز نداشته باشه نمیفروشه .متاسفم برای این روش اداره که حتی به مردم هم رحم نمیکنید.
  • حسین درویشی ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
    0 0
    باسلام در سال ۱۳۹۶بنده بهمراه دونفرازاعضای خانواده ام مبلغ ۹۰۰هزارتومان بابت سهام عدالت به حساب خزانه داری کل کشور بابت سهام عدالت واریز کردم هرنفری ۳۰۰هزارتومان ورسیددریافت کردم حال این مبلغ درصورتحساب نیست معلوم نیست کجاست کسی هم جوابگونیست الان چکارکنم ازکی بپرسم