۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۰
کد خبر: 704730

گفتار

رهبر جامعه اسلامی باید با معارف عمیق قرآنی آشنا باشد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا حق‌پناه

امام جامعه اسلامی تنها وظیفه اداره ظاهری و رسیدن به مادیات را ندارد؛ او باید جامعه را هدایت کرده و مردم را به سمت خدا رهنمون کند. رهبر جامعه دینی موظف است از نظر روحی، فکری، معنوی و ارزش‌های انسانی تمام افراد جامعه را رشد داده و جلودار، قائد، اسوه و الگو باشد.

قدس آنلاین: امام جامعه اسلامی تنها وظیفه اداره ظاهری و رسیدن به مادیات را ندارد؛ او باید جامعه را هدایت کرده و مردم را به سمت خدا رهنمون کند. رهبر جامعه دینی موظف است از نظر روحی، فکری، معنوی و ارزش‌های انسانی تمام افراد جامعه را رشد داده و جلودار، قائد، اسوه و الگو باشد. این رهبر دینی شایسته و سزاوار است که معارف قرآنی را در حد لازم بداند؛ مانند امامان معصوم که قرآن مجسم بودند و رفتار و گفتار آن‌ها وحی بود. پس از آن‌ها هم عالم دین و فقیهی که وظیفه اداره جامعه را دارد و قدم در جای قدم معصوم می‌گذارد نیز باید همان سمت و سو را داشته باشد.

فردی می‌تواند جامعه را جلو برده و در عصر غیبت امام جامعه اسلامی باشد که مفاهیم قرآنی را به درستی دریافته باشد و بداند دقیق کجا از آن‌ها استفاده کند و اجازه ندهد که مفاهیم قرآنی به انحراف کشیده شود. یکی از ضروریات امام جامعه اسلامی برخورداری از فرهنگ دینی و در رأس آن آموزه‌های قرآن است؛ امکان ندارد فردی بخواهد ادعا کند که رهبر جامعه اسلامی است، اما نسبت به فرهنگ دینی و آموزه‌های اسلامی بی‌اطلاع باشد.

رهبر جامعه اسلامی باید با معارف عمیق قرآنی، استنباط احکام، حتی نظام سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و تربیتی اسلام آشنا بوده و بتواند آن‌ها را از قرآن کریم و معارف بلند آن استخراج کند که امری دشوار است. کاری که نیاز به مقدمات طولانی و آشنایی عمیق با قرآن دارد و باید دائم در حال رشد و تکامل باشد تا بتواند معارف قرآنی را بیاموزد. وقتی رهبر و جلودار جامعه اسلامی مفاهیم و ارزش‌ها را به درستی درک کرده و به دیگران منتقل کند، سبب ترقی و پیشرفت و حتی تمدن‌سازی خواهد بود؛ امری که حضرت آقا به دنبال آن هستند و آن را مورد توجه زیادی قرار داده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.