آمریکا با اعزام ناوهای جنگی خود به کارائیپ اعلام کرده قصد دارد سد راه نفتکش ایرانی حامل سوخت برای ونزوئلا شود، اقدامی که در صورت وقوع و به ویژه توقیف کشتی ایران احتمالاً موجب یک بحران جدی و حتی درگیری نظامی بین ایران و آمریکا شود.

تعرض به نفت‌کش‌های ایرانی با پاسخ سخت مواجه خواهد شد

قدس آنلاین: دونالد ترامپ اینگونه وانمود می‌کند که مترصد انجام یک قمار خطرناک و پر ریسک دیگر است و این بار با اعزام ناوهای جنگی به دریای کارائیپ ظاهراً تلاش دارد مانع از رسیدن نفت‌کش‌های ایرانی حامل بنزین به ونزوئلا شود.

اتفاقی که اگر رخ دهد بی شک به یک رویارویی همه جانبه نظامی میان ایران و آمریکا منجر خواهد شد زیرا تهران در برابر این اقدام ساکت نمی‌نشیند و پاسخ شدیدی به آن خواهد داد.

عربده کشی ترامپ از راه دور

آمریکا در هفته‌های اخیر مدعی شده که ایران در ازای ارسال تجهیزات برای تعمیر و راه‌اندازی پالایشگاه‌های ونزوئلا و فروش بنزین به دولت مادورو از این کشور طلا دریافت کرده است. این موضوع به مذاق واشنگتن خوش نیامده زیرا هم تهران و هم کاراکس از سوی این کشور مورد تحریم شدید نفتی، تجاری و بانکی قرار گرفته‌اند.

این ماجرا دو هفته پیش با جنجال آفرینی و ایجاد یک موج خبری درباره پرواز هواپیمایی ماهان به کاراکاس آغاز شد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در کنفرانسی خبری مدعی شد که هواپیمایی ماهان کمک‌های نامشخصی را برای دولت مادورو ارسال کرده است. شبکه خبری بلومبرگ هم به نقل از «منابع آگاه» مدعی شده است که ونزوئلا این ماه ۹ تن طلا - معادل حدوداً ۵۰۰ میلیون دلار - را در ازای خدمات ایران برای بازسازی پالایشگاه‌های این کشور با هواپیما به ایران ارسال کرده است.

مؤسسه “ریفینیتیو آیکون” که تردد کشتی‌ها را رصد می‌کند روز چهارشنبه ۱۳ مه از ارسال یک نفتکش ایرانی به سوی ونزوئلا خبر داده بود. گفته می‌شود که این اقدام برای جبران کمبود سوخت در ونزوئلا صورت می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مؤسسه یاد شده اعلام کرده است که این نفتکش پس از بارگیری در اواخر ماه مارس در بندرعباس، در مسیر ونزوئلا به راه افتاده و روز چهارشنبه از کانال سوئز عبور کرده است.

واکنش تهران: به هرکس بخواهیم نفت می‌فروشیم

تهران هم این موضوع را انکار نکرده اما از اینکه در مقابل خدمات و تجهیزاتی که برای ونزوئلا ارسال کرده و تعمیراتی که در صنایع نفت این کشور انجام داده، چه چیز دریافت کرده هم چیزی نگفته است.

سخنگوی دولت همان زمان در واکنش به اعتراض مقامات آمریکایی نسبت به مبادلات تهران و کاراکاس گفت که «روابط ایران و ونزوئلا یک رابطه قانونی بوده و بر مبنای توافق دو دولت شکل گرفته است و به هیچ کشور ثالثی ارتباط ندارد».

وی تأکید کرد: «تفاهم و تعامل میان ایران و ونزوئلا بر مبنای اصول حقوق بین‌الملل شکل گرفته و به دیگر کشورها ارتباط ندارد. ما دو دولت هستیم که تعامل و همکاری متقابل داریم».

در پی رسانه‌ای شدن اعزام ناوهای آمریکایی به منطقه کارائیپ برای جلوگیری از حرکت نفت‌کش ایرانی، علی ربیعی امروز دست به توئیت شد و نوشت: ایران کالاهایی به ونزوئلا می‌دهد و اجناسی هم می‌گیرد، این موضوع در دنیا به کسی ارتباط ندارد.

ربیعی تصریح کرد: ما و ونزوئلا دو دولت مستقل هستیم و تبادل کالاهای مختلف داریم و دست روی دست نمی‌گذاریم و نفت خود را می‌فروشیم.

مقامات آمریکایی اما به شدت از این مبادلات تجاری وصنعتی بین ایران و ونزوئلا عصبانی و نگران هستند زیرا واشنگتن هر دو کشور را زیر شدیدترین تحریم ها گرفته تا اقتصاد آنها را دچار فروپاشی کند.

در همین راستا یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ به رویترز گفته که آمریکا در حال بررسی اقداماتی است که می‌بایست مانع از تحویل بنزین ایران به ونزوئلا گردد.

تحریم‌های آمریکا مورد تایید سازمان ملل و شورای امنیت نیست و وجاهت بین‌المللی ندارد اما واشنگتن با استفاده از قدرت و فشار و تهدید کشورهای دیگر را وادار به تبعیت از این تحریم ها می‌کند و تلاش دارد تا هرگونه مبادلات نفتی یران را در صحنه بین المللی با مانع روبه‌رو کند.

در همین راستا سال گذشته به درخواست آمریکا، نیروهای انگلیسی نفتکش ایرانی گریس۱ را در تنگه جبل الطارق توقیف کردند که منجر به یک بحران حقوقی، سیاسی وامنیتی بزرگ در منطقه و فرامنطقه شد و متعاقب آن نیروهای ایرانی در تنگه هرمز با توقیف و انتقال یک نفت‌گش انگلیسی بنام «استینا امپرو» به این دزدی دریایی پاسخ داده و واکنشی قاطع در نهایت دولت انگلستان را وادار کردند نفتکش کشورمان را آزاد کند.

نفت کش ایران در نهایت بار خود را در مقصد خود سوریه تخلیه کرد که این اتفاق یک شکست سنگین وخفت‌آور برای آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها بود.

در پی این اتفاق آمریکایی‌ها در صدد ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای نظارت دریایی بر خلیج فارس و تنگه مرمز برای تردد کشتی‌های تجاری برآمدند.

از آن زمان تاکنون چندین مورد تنش و رویرویی میان نیروهای ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس رخ داده که از آن جمله می‌توان به ترور سردار سلیمانی و پاسخ متقابل ایران در هدف قرار دادن پایگاه‌های آمریکا در عراق و اخیراً مواجهه و رویارویی نیروهای سپاه در آب‌های تنگه هرمز با ناوگان نظامی آمریکا اشاره کرد ممکن بود به یک درگیری نظامی نیز منجر شود.

به دنبال این اتفاق تحقیرآمیز برای نیروهای آمریکایی بود که ترامپ برای بازگرداندن وجهه نیروهای آمریکایی و خودش اعلام کرد به نظامیان این کشور در خلیج فارس دستور داده در صورت برخورد با نیروهای ایرانی و مزاحمت آنها کشتی‌های سپاه را نبود کنند.

قمار احمقانه یا بلوف 

حالا در گامی دیگر دولت او قطعه دیگری را در این پازل قرار داده و این بار در منطقه‌ای نزدیک به خاک خود و یه ظاهر دور از دسترس نیروهای ایران به دنبال جلوگیری از حرکت نفت‌کش های ایرانی و رسیدن آنها به مقصد است.

آمریکایی‌ها می‌دانند که دیگر شرکایشان حاضر به ریسک کردن و توقیف کشتیهای ایران و دادن هزینه گزاف و بی‌نتیجه برای ترامپ نیستند . نفت کش ایرانی همین حالا هم طبق گزارشها با پرچم ایران از جبل الطارق گذشته و در راه ونزوئلا است که نشان دهنده اقتدار ایران است.

هنوز معلوم نیست که آمریکایی ها قصد توقیف و انتقال نفت‌کش‌های ایرانی به خاک آمریکا یا نقطه‌ای دیگر را دارند یا تنها می‌خواهند این نفت‌کش ها تغییر مسیر داده و بازگردند.اما در هر صورت مواجهه ناوهای آمریکایی با کشتی‌ ایران باعث بروز یک تنش جدی خواهد شد و توقیف آنها چه بسا موجب یک برخورد نظامی میان ایران و آمریکا در نقاط پر شمار رویارویی آنها.

حال سوال اصلی اینست که ترامپ در آستانه انتخابات آمریکا به دنبال یک درگیری نظامی و جنگ ولو محدود با نیروهای ایران است و برای جلوگیری از رسیدن محموله‌های سوخت حیاتی برای ونزوئلا حاضر است با نقض قوانین بین‌المللی و به خطر انداختن نیروهای خود در منطقه غرب آسیا تن به چنین هزینه سنگینی بدهد؟ و نتیجه آن چه خواهد شد.

تا همین حالا هم واکنش ها از تهران در حال ارسال پیام برای واشنگتن است، امروز مصطفی میرسلیم منتخب مردم تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب توئیتر خود به انچه دزدی دریایی آمریکا خواند واکنش نشان داد و نوشت: مصطفی میرسلیم، در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها در مقابل نفتکش‌های ایرانی در دریای کارائیب نوشت: به اعتبار خون شهیدان و اقتدار موشکی خود، تحریم را می‌شکنیم، با کشتیرانی تحت پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران سینه اطلس را می‌شکافیم و با کنار گذاشتن دلار در مبادلات تجاری معاملات خود را با هر طرفی که اراده شود، برقرار می‌کنیم.

وی افزود: به دزدان دریایی کارائیب هشدار می‌دهیم که: عین الأسد را نباید فراموش کنید.

تهران در پاسخ سخت تردید و تعلل نخواهد کرد

دکتر منصور حقیقت پور مشاور امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به این رویدادها با ابراز امیدواری از اینکه مقامات آمریکایی تعقل به خرج دهند و دست به این ریسک و قمار پر هزینه نزنند به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آمریکا کشور بزرگی است اما هیئت حاکمه آن عقل کوچکی دارند و گمان می‌کنند به اعتبار زور و قدرت نظامی خود می‌توانند از هر مهلکه‌ای بگریزند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی ها قبلا و در همین ایام نزدیک پاسخ ایران به زیاده روی ها و تجاوزاتشان را در آسمان خلیج فارس و در خاک عراق و پایگاه عین الاسد دیدند، اظهار داشت: آقای ترامپ و آقای پمپئو تا الان باید فهمیده باشند که ما در برخی موارد شوخی و تعارف نداریم. هواپیمایشان تجاوز کرد، آن را زدیم، سردار ما را شهید کردند پایگاه‌های نظامی‌شان را موشک باران کردیم، کاری از از جنگ جهانی دوم به این سو کسی جرات انان آنرا نداشت، کشتی ما را گروگان گرفتند، کشتی شان را گروگان گرفتیم. زدند، زدیم

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حالا هم اگر بخواهند به کشتی‌های ما در آبهای بین‌المللی تعرض کنند و حقوق بین‌الملل و مقررات کشتیرانی را به واسطه تحریم های غیر قانونی و یکجانبه خودشان نادیده بگیرند دست ایران برای اقدام متقابل و پاسخ سنگین بسیار باز است و در این مورد تردید هم نخواهد کرد.

حقیقت پور با تاکید بر اینکه دنیا و مجامع بین‌المللی هم این اقدام آمریکا را تأیید و با آن همراهی نخواهد کرد، گفت: ما مجاز هستیم که نفت خودمان را بفروشیم و به هر کسی که دلمان بخواهد می فروشیم وامریکایی‌ها هم تنها بلف می‌زنند و جرأت ندارند به کشتی‌های‌مان نزدیک شوند.

وی افزود: این تصمیم نظام است و این نفت کش‌ها با فکر یک وزارت‌خانه یا شرکت حرکت نکرده‌اند و تصمیم نظام پشت سر آنها هست.

وی خاطرنشان کرد: کسانی که در قصر شیشه‌ای نشسته‌اند نباید به دیگران سنگ بیندازند نیروها و اهداف آمریکایی در کل منطقه و فراتر از آن در دسترس ایران است و چنان آسیب پذیر که یک حرکت اشتباه کابوسی را برای ترامپ رقم خواهد زد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بلبل ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
    19 3
    واکنش تهران: به هرکس بخواهیم نفت می‌فروشیم خدارو شکر بالاخره یه جواب منطقی شنیدیم
  • محمدرضا ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    13 2
    به امریکا واقعا ربطی نداره دو کشور با هم تجارت دارن ، ایران و ونزوئلا حتی اگر بدترین چیز هم با هم معامله کنن به امریکا باز ربطی نداره
  • غریب ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 1
    ما به کشور مقتدر خود افتخار می کنیم آمریکا این را باید بداند که ایران ایران گذشته نیست که هر کس به او زور بگوید اکنون ایران با توکل به الله یک کشور ابرقدرت است تحریمهای ظالمانه آنها باعث خودشکوفایی کشور شده است
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    6 1
    باسلام طبق نظر بالاترین مقام ارشدنظام مقام معظم رهبری دوران بزن درروتمام شده وفروش نفت ایران به کسی ربطی نداره
  • آبان ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    3 0
    چرا در twitter که نرم افزار آمریکایی صهیونیستی است ، مسئولان ایران نظراتشان را می نویسند؟
  • مجید نظامی ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۹
    3 1
    دیگه دوره قلدری آمریکا تمام شده .دستش رو ببره بالا .ایران میزنه با خاک یکسانش میکنه.عشششششششق ایران
  • عزیز ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    2 1
    تنها راه فرار از تحریم .شجاعت درتصمیم گیری ویک درگیری در هر نقطه ای که حیاتی ست برایشان
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    درود.. ایرااااان واسلام پیرروز است ... امریکای ملعون نابود است ... ماا هرچه بخوایم به هرکشوری که بخوایم میفروشیم .به هیچ کشوری ام ربطی نداره .. مردی بیاا جلو یه کف گرگی بخور به جای سیلی ...
  • نادر ولیان ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۰
    1 0
    کار بسیار درستی ست ملت پشت ای تصمیم عاقلانه ایستاده است
  • قانعزاد ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
    1 0
    سلام به همه ایرانیان باغیرت افتخار می کنم در کشور ی ودر زمانی زندگی می کنم که پرچم جمهوری اسلامی بر بالای بام ایران افراشته است، وهیچ قدرتی توان رویارویی با ایران عزیز را ندارد زنده‌باد جمهوری اسلامی ایران.سرافراز باشی پهلوان
  • عباس ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۱
    0 0
    خدا هم شخص بی عرضه وترسو را دوست ندارد چرا که ستم پذیری موجب گستاخی ستم کار میشود و ایستادگی هیمنه او را خرد این درسترین کار است ماشالا ایران و ایرانی
  • جواد ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۳
    0 0
    امریکا=پشه
  • مجید ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۵
    0 0
    درود بر ایران کشور عزیزمان
  • سید حبیب نصیری ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
    0 0
    باسلام و احترام ، به لطف خدا و یاری سربازان گمنام و حمایت و آگاهی مردم عزیز کشورمان که پشت ولایت مقتدر ، ایستاده اند و بینی شیطان بزرگ را به زمین مالیدند و اینک امریکا می خواهد خودی نشان دهد ولی با عقل اندکش این را خوب می داند که سراز پا خطا کند آخرین خظایش خواهد بود و به مدد الهی نفسش قطع و همچنین هم پیمانانش را نیز محو و نابود خواهیم کرد سردار سپهبد سلیمانی ها زنده هستند و آماده نبرد با شیظان بزرگ بی عقل. جانم فدای رهبر عزیزم