مدیر پروژه تولید عطر رضوی در شرکت کسب و کار رضوی گفت: شمیم عطر رضوی به زودی در سراسر کشور می‌پیچد.

شمیم عطر رضوی در ایران می‌پیچد

قدس آنلاین: مهندس علیرضا پوراعظمی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس گفت: این پروژه علاوه بر اینکه اهمیت زیادی از نظر خوشبوسازی فضاهای مربوط به رواق‌های مقدس اماکن متبرکه حرم ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) دارد، از نظر توجه به تولیدات و محصولات داخلی که توسط کارشناسان و متخصصان ایرانی تولید می‌شود هم حائز اهمیت است.

وی افزود: هم اکنون حدود ۱۷۰ دستگاه عطرافشان در کانال‌های هواساز مربوط به روضه منوره و رواق‌های بارگاه مطهر امام رضا(ع) وجود دارد که در سال‌های گذشته برای تأمین عطر مورد نیاز برای خوشبوسازی فضاهای زیارتی حرم ملکوتی امام هشتم(ع) از عطر و اسانس‌های موجود در بازار که بیشتر آن‌ها ساخت کشور فرانسه بود استفاده می‌شد.

مدیر پروژه تولید عطر رضوی در شرکت کسب و کار رضوی ادامه داد: در گذشته حدود ۴ تن از این عطرها برای مصرف سالیانه جهت خوشبوسازی رواق‌های متبرکه حرم مطهر رضوی خریداری و به مصرف می‌رسید.

این مقام مسئول اضافه کرد: بر اساس تصمیم‌های مدیران و مسئولان آستان قدس رضوی قرار شد توسط شرکت‌ها و مؤسسه‌های داخلی آستان قدس رضوی نسبت به تهیه و تأمین عطر منحصر به فرد و مورد نیاز برای خوشبوسازی اماکن متبرکه بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) اقدام شود.

پوراعظمی اظهار کرد: بدین منظور از سال گذشته شرکت کسب و کار رضوی با انجام مطالعات و بررسی‌های مربوط و کارشناسی لازم، نسبت به انجام و اجرای پروژه تولید عطر رضوی اقدام کرد.

شناسایی رایحه منحصر به فرد

مدیر پروژه عطر رضوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در گام نخست برای دستیابی به رایحه منحصر به فرد در مجموعه اماکن متبرکه رضوی ساختار هرم بویایی رایحه، تدوین و به شرکت‌های برتر تولیدکننده عطر و رایحه در سطح جهان مانند کشورهای فرانسه، سوئیس، اسپانیا، آلمان و تعدادی از شرکت‌های داخلی در سطح کشور در سال گذشته ارسال شد.

وی اضافه کرد: به دنبال این اقدام، نمونه‌های تولیدی از سوی شرکت‌های خارجی و داخلی به شرکت کسب و کار رضوی ارسال شد که مورد بررسی و کار کارشناسی قرار گرفت.

این مقام مسئول افزود: سپس به منظور شناسایی شرکت‌های  فناور و نوآور در زمینه بومی‌سازی صنعت تولید عطر، با مشارکت ستاد زیست فناوری نهاد ریاست جمهوری مستقر در تهران و در راستای شناسایی مجموعه‌های تولیدکننده عطر در این زمینه اقدام شد.

مدیر این پروژه یادآور شد: روند تکمیل پروژه شناسایی این مجموعه‌های تولیدکننده عطر همچنان ادامه دارد و امیدواریم مراحل نهایی و پایانی این پروژه تا شهریور سال جاری به اتمام برسد.

سه رایحه برتر، انتخاب و رتبه‌بندی شدند

پوراعظمی درباره انتخاب رایحه‌های برتر از میان رایحه‌های ارسالی از سوی شرکت‌ها و مؤسسه‌های داخلی و خارجی به شرکت کسب و کار رضوی عنوان کرد: پس از بررسی و انجام کار کارشناسی روی رایحه‌های ارسالی از شرکت‌های داخلی و خارجی، تعداد ۱۰ نمونه برتر انتخاب و آزمایش مربوط به خوشایندی و تناسب رایحه با فضا و ویژگی‌های بارگاه مطهر رضوی در بین زائران حرم مطهر امام هشتم(ع) در سال گذشته انجام شد.

وی ادامه داد: پس از بدست آمدن نتایج حاصله، سه نمونه برتر مورد رتبه‌بندی قرار گرفته و فرایند تولید نمونه‌های اولیه هم اکنون در دست اقدام و انجام است.

پوراعظمی تصریح کرد: امیدواریم به زودی و پس از دریافت نمونه‌های مزبور تا اواسط خرداد سال ۱۳۹۹ نسبت به انجام آزمایشی و تست روی دستگاه‌های عطرافشان موجود در کانال‌های هواساز رواق‌های مبارک آستان ملکوتی حضرت امام رضا(ع) و روضه منوره امام هشتم(ع) اقدام کنیم.

مدیر این پروژه تأکید کرد: با این اقدام‌ها، نتیجه نهایی مشخص شده و پس از شناسایی شرکت‌های فناور و نوآور داخلی، با روش مهندسی معکوس امیدواریم ان‌شاءالله بتوانیم نسبت به بومی‌سازی این صنعت اقدام کنیم و پیش‌بینی می‌شود از محصول نهایی مربوط به عطر منحصر به فرد رضوی در شهریور سال جاری در صورت فراهم بودن شرایط، رونمایی شود.

عطری برای سوغات رضوی زائران

وی در زمینه ارائه عطر سوغات رضوی هم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدام‌های این شرکت، تهیه عطر سوغات رضوی برای بهره‌مندی زائران و مجاوران به عنوان یک محصول و سوغات متبرک از آستان مقدس حضرت رضا(ع) است تا پس از خریداری ، آن را به دیگران اهدا کنند.

پوراعظمی اضافه کرد: بدین منظور از خرداد سال گذشته مراحل اجرایی پروژه تولید عطر سوغات رضوی انجام و در اواخر شهریور سال ۱۳۹۸ نخستین نمونه تولیدی در ۶ رایحه متنوع شامل ذائقه‌ها و سلیقه‌های متفاوت برای استفاده روزانه در دو تنوع ویژه آقایان و بانوان و در حجم‌های ۵۰ و ۱۲ میلی‌لیتری (سی‌سی) تولید و با برند رضوی بسته‌بندی شد.

مدیر این پروژه گفت: در پایان سال گذشته حدود ۲۰ هزار عدد از این عطرهای سوغات رضوی در حجم‌های بیان شده تولید و در یکی از معتبرترین شرکت‌ها و آزمایشگاه‌های کشور فرآوری و موفق به کسب نشان سیب سلامت از سوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان کشور شد.

وی خاطرنشان کرد: این ۲۰هزار عدد عطر تولیدی برای خریداری و بهره‌مندی زائران و مجاوران در فروشگاه‌های مربوط به ارائه محصولات شرکت نان قدس رضوی واقع در بست باب الجواد(ع)، بست طبرسی، بست شیرازی (هتل قدس) و فروشگاه مرکزی شرکت نان قدس رضوی در بزرگراه آسیایی- میدان قائم(عج) مشهد عرضه شد.

خرید اینترنتی و ارسال پستی

این مقام مسئول درباره رایحه‌های مربوط به عطر سوغات رضوی اظهار کرد: این رایحه‌ها در شمیم‌های خوشبوی گل‌های بهاری و همچنین در شمیم‌های خوشبوی دیگری همچون: هلو، نارنج، مگنولینا، پرتقال، ماندرین، مشک، کهربا، چوب صندل، جاسمین، دانه درخت تانکا، اسطوخودوس، نعناع هندی و... با ماندگاری بالا و قابلیت استفاده طولانی مدت تولید شده و بخش تحقیق و توسعه شرکت کسب و کار رضوی در حال حاضر مشغول مطالعه و بررسی روی رایحه‌های جدید برای افزایش تنوع سبد محصولات به منظور فروش و ارائه در مناطق مختلف کشور است.

پوراعظمی یادآور شد: به منظور رفاه حال زائران و مجاوران، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی WWW.AHoo۲۴.ir  پس از مشاهده و کسب اطلاعات مربوط به خصوصیات و ویژگی‌های هر رایحه، نسبت به خرید اینترنتی و ارسال پستی به نشانی مورد نظر آنان، اقدام کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.