مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: هیچ نوع ملخ مهاجری وارد بجستان نشده‌ و ملخ‌هایی که در بعضی مناطق مشاهده شده‌ است ملخ‌های محلی و بیشتر از نوع مراکشی هستند و تا زمانی که جمعیتشان از نُرم مبارزه پایین‌تر باشد، تهدیدی برای مزارع به شمار نمی‌آیند.

هیچ نوع ملخ مهاجری وارد بجستان نشده است/ ملخ‌های مشاهده شده، محلی هستند

به گزارش قدس آنلاین، محمد شجعی با اشاره به بارندگی‌های خوب بجستان در دو سال اخیر عنوان کرد: وضعیت بسیار خوب مراتع و رطوبت بالای منطقه که در ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، باعث شده شرایط مساعدی برای ملخ‌های محلی فراهم و جمعیتشان زیاد شود که جای نگرانی نیست و هنوز جمعیت این ملخ‌ها از نُرم استاندارد بالاتر نیست.

وی ادامه داد: جمعیت این ملخ‌ها به صورت گله‌ای است و در بعضی مناطق از جمله زیر تیرهای چراغ برق در شب مشاهده می‌شوند و همین تراکم جمعیت باعث نگرانی مردم و کشاورزان شده‌ است که به جز چند مورد محدود آسیب به مزارع پنبه، هنوز گزارش دیگری در رابطه با آسیب این گونه ملخ‌ها به مزارع دریافت نکرده‌ایم.

شجعی تاکید کرد: با توجه به اینکه جمعیت این ملخ‌ها از نُرم استاندارد بالاتر نیست در حال حاضر هیچ گونه مبارزه‌ای با این ملخ‌ها در طبیعت انجام نمی‌دهیم چرا که این امر تعادل اکوسیستم منطقه  را بر هم می‌زند.

وی گفت: سم‌پاشی و کارهای کارشناسی غیر اصولی باعث می‌شود، تعادل اکوسیستم‌ها از بین برود و اگر ملخ‌ها نابود شوند طعمه پرندگان کم شده و این امر باعث هجوم پرندگان به مزارع خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان بیان کرد: در صورتی که گزارشی از آسیب به مزارع داشته باشیم، سم در اختیار کشاورزان قرار می‌دهیم تا طعمه‌های آغشته به سم را در اطراف مزرعه استفاده کنند و فقط ملخ‌های آسیب رسان به همان مزرعه از بین بروند و این سم تهدیدی برای بقای سایر ملخ‌ها در مراتع و مناطق دیگر نباشد.

شجعی توضیح داد: یکی از چالش‌های بخش کشاورزی هجوم ملخ‌های مهاجر از جمله ملخ‌ صحرایی است که این نوع ملخ در شهرهای اطراف بجستان از جمله خلیل‌آباد و بردسکن مشاهده‌ گردیده ولی با مهار و کانون‌کوبی خوبی که در این شهرها انجام شده‌ و با رصد کارشناسان شبکه مراقبت بجستان، خوشبختانه هنوز گزارشی مبنی بر حضور این ملخ‌ها در منطقه ارائه نشده‌ است.

وی درباره وضعیت مزارع گندم و جو بجستان اظهار کرد: مزارع در حال حاضر در مرحله برداشت هستند و در  این مرحله با توجه به اینکه دانه از حالت شیری در آمده و سفت شده‌ است حتی اگر ملخ مهاجر هم بیاید عملا نمی‌تواند به دانه آسیب برساند و فقط ممکن است باعث ریزش دانه شود.

مدیر جهاد کشاورزی بجستان گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی آماده پاسخگویی به سوالات و مشاوره به کشاورزان هستند و انتظار داریم مردم و به خصوص کشاورزان سعه صدر بیشتری داشته باشند و سریع تحت تاثیر جو اطلاعات فضای مجازی قرار نگیرند و هر گونه آسیب به مزارع را به کارشناسان ما اطلاع دهند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.