۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۵۰
کد خبر: 707066

در حوالی داستان

نویسندگان اهل‌بیت(ع) و خلق ۱۰ رمان بزرگ

کامران پارسی‌نژاد، نویسنده و منتقد

مدتی می‌شود به همت معاونت تولید انتشارات به‌نشر وابسته به آستان قدس رضوی طرحی بزرگ مبنی بر نگارش ۱۰ رمان مدرن دینی در ارتباط با بزرگان عالم تشیع در حال اجراست.

مدتی می‌شود به همت معاونت تولید انتشارات به‌نشر وابسته به آستان قدس رضوی طرحی بزرگ مبنی بر نگارش ۱۰ رمان مدرن دینی در ارتباط با بزرگان عالم تشیع در حال اجراست.

طرح ارزشمند نگارش ۱۰ رمان درباره  اهل‌بیت(ع) آن هم به سبک و سیاق امروزی به همت دکتر سیداحمد میرزاده، معاونت محترم تولید انتشارات به‌نشر قوام یافته و مسیر اصلی خود را طی می‌کند. اشاره به این نکته ضروری است که از گذشته آثاری در قالب زندگی‌نامه داستانی در این وادی خلق می‌شد که به دلیل تکرار قالب قدیمی غالب آثار شبیه به هم می‌شدند. در صورتی که ادبیات داستانی دینی باید همگام با دغدغه‌های جامعه روز و به منظور جذب مخاطب امروز که بسیار متفاوت با دوره‌های قبل است، دچار تحول شود و سبک‌های نوین داستان‌نویسی را تا حدی که به ساحت مقدس بزرگان دین لطمه‌ای وارد نشود، تجربه کند. همچنین باید به این مسئله توجه داشت که هدف اصلی از نگارش رمان‌های مذکور صرفاً روایت زندگی اهل‌بیت(ع) نیست بلکه رسالت و منزلت بزرگان دین، اهداف، رهنمودها، دانش و  جهان‌بینی این عزیزان می‌تواند درشت‌نمایی شود. از آنجایی که نویسندگان این مجموعه خالق قالب رمان‌هایی با تمامی قوانین و نظام درونی و بیرونی  منسجم آن هستند، گاه از رویدادها و شخصیت‌های تخیلی نیز استفاده شده است. گاه رد پای ابلیس و شدود مطرود به میان می‌آید. گاه دشمنان خدا چون ابن‌ملجم، اشعث بن‌قیس و  حرقوص بن‌زهیر، روایت داستان را برعهده می‌گیرند تا هویت خوارج و خط فکری آنان را برملا سازند.

نکته قابل تعمق، انجام تحقیق و پژوهش دقیق و موشکافانه  در ارتباط با هر یک از بزرگان عالم تشیع است. این شامل  دستیابی به اطلاعات مهم و تأثیرگذاری برای فضاسازی، جریان‌های فکری دوره‌های مختلف، موقعیت جغرافیایی، توصیف مکان‌ها، اشیا، فرهنگ، سنن، غذا، تفریحات، مسائل اجتماعی و به طور کلی جامعه دوره‌های مدنظر می‌شود. به منظور تحقق این امر مهم آقای دکتر سعید طاووسی، پیوسته گروه داستان‌نویسان را همراهی می‌کند و ضمن معرفی کتاب‌های تاریخی معتبر در هر دوره، پاسخگوی سؤالات نویسندگان مرتبط با تاریخ تشیع نیز هستند. کارشناس حوزه داستان‌نویسی  این طرح اینجانب هستم. کارشناس نهایی آثار آقای محمدرضا سرشار هستند. به منظور دست‌یازیدن به اهداف مورد نظر هر دو هفته یک بار نشست تخصصی برگزار می‌شود. این نشست‌ها به منظور تبادل اندیشه، کسب تجارب مفید، رفع نواقص و ایجاد همدلی است و در این میان مباحث مهمی در رفع شبهات مطرح شده است. ۱۰ نویسنده‌ای که در این طرح قرار است ۱۰ رمان ماندگار را  به ترتیب اثری که در ارتباط با اهل‌بیت(ع) خلق کنند، عبارتند از: 

امام‌علی(ع) نوشته کامران پارسی‌نژاد، حضرت فاطمه(س) نوشته مریم شریف رضویان، امام‌حسن(ع) نوشته  یوسف قوجق، امام‌حسین(ع) نوشته دکتر محسن پرویز، حضرت ابوالفضل (ع) (قمر بنی‌هاشم) نوشته جهانگیر خسروشاهی، حضرت زینب(س) نوشته دکتر امیر مهدی مرادحاصل، امام زین‌العابدین(ع) نوشته معصومه عیوضی، امام محمد باقر(ع) نوشته مریم بصیری، امام جعفر صادق(ع) نوشته سهیلا عبدالحسینی و امام موسی‌کاظم(ع) نوشته مهدیه ارطایفه.

باید پذیرفت در این میان، ادبیات داستانی، ژرف‌ترین و پیچیده‌ترین شکل و قالب بیان مضامین الهی و مذهبی است و هیچ‌ یک از ژانرهای ادبی قابلیت طرح مسائل عمیق دینی و الهی را از زوایای گوناگون ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.