همزمان با چهارمین سالروز درگذشت استاد حمید سبزواری، آیین گرامیداشتی با حضور مسوولان شهری در جوار آرامگاه وی در زادگاهش سبزوار برگزار شد.

آیین گرامیداشت مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب در زادگاهش برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار امروز در این مراسم گفت: حمید سبزواری پدر شعر انقلاب اسلامی و شاعری است که اشعار حماسی و انقلابی او در خاطره‌ها زنده مانده است.

رضا شجاع مقدم با اشاره به این که استاد سبزواری بخشی از هویت فرهنگی شهرستان سبزوار است افزود: برای مرمت خانه مرحوم استاد حمید سبزواری و تبدیل آن به مکانی فرهنگی و موزه درخواست بودجه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شده که در این راستا باید تفاهم‌نامه‌ای با خانواده مرحوم سبزواری امضا شود.  

وی با اشاره به پیگیری نام‌گذاری روز شعر انقلاب اسلامی در تقویم ملی ادامه داد: این موضوع در شورای فرهنگ عمومی سبزوار و استان خراسان رضوی مصوب شد اما به سبب برخی محدودیت ها و این که روز بزرگداشت استاد شهریار روز شعر و ادب پارسی نام‌گذاری شده این مطالبه تاکنون در شورای فرهنگ عمومی کشور محقق نشده است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: با هدف پاسداشت استاد سبزواری و حمایت و ترویج هنر و سرود انقلاب اسلامی، طرح برگزاری جشنواره ملی سرود و موسیقی حماسی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در آیین چهارمین سالروز درگذشت استاد حمید سبزواری مسوولان شهرستان با اهدای شاخه های گل و قرائت فاتحه یاد و خاطره پدر شعر انقلاب را گرامی داشتند.

حسین آقا ممتحنی معروف به حمید سبزواری، شاعر معاصر که پدر شعر انقلاب لقب گرفته است در سال ۱۳۰۴ در شهر سبزوار به دنیا آمد و سحرگاه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ در ۹۱ سالگی در یکی از بیمارستان‌های تهران چشم از جهان فروبست و در روز ۲۶ خرداد در بوستان جانبازان شهر سبزوار به خاک سپرده شد. از آثار استاد سبزواری می‌توان به دیوان اشعار، کاروان سپیده، یاد یاران، سرود درد، گزیده ادبیات معاصر و سرود سپیده اشاره کرد.

کسب نشان درجه یک فرهنگ و هنر سال ۱۳۷۱، انتخاب به عنوان چهره ماندگار دوره سوم در سال ۱۳۸۲ و کسب نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر در سال ۱۳۹۳ از افتخارات این شاعر انقلابی است.

مردم ایران در اوایل انقلاب اسلامی و دهه ۶۰ شمسی با اشعار و سرودها و ترانه‌های انقلابی این شاعر توانمند خاطره‌ها دارند و برخی از این سرودها و ترانه‌ها به نوستالژی آن روزها تبدیل شده است.

سرودها و ترانه‌هایی چون "خمینی ای امام" که در روز ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در فرودگاه مهرآباد به هنگام استقبال مردم ایران از امام خمینی خوانده شد یا "ای مجاهد شهید مطهر" که بلافاصله بعد از شهادت شهید مطهری در رثای وی سروده شد و "آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو" در نکوهش سیاستهای استکباری دولتهای آمریکا در قبال ایران و "راه رجا بسته نیست گرچه رجایی برفت" در سوگ شهادت شهیدان رجایی و باهنر یا سرود "رفتند یاران" در مرثیه شهید بهشتی و یارانش و یا شعر و سرود "همپای جلودار " در مورد فلسطین و لبنان که همگی در خاطره تاریخی مردم ایران ماندگار شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.