سه سال پیش در چنین روزی محمد بن سلمان منصب ولیعهدی سعودی را عهده‌دار شد و سیاست‌هایی در پیش گرفت که این کشور را اکنون وارد بحران‌های بی‌سابقه‌ای کرده است. روزنامه الاخبار در این باره نوشته: سه سال کافی بود تا سستی بنایی که بن سلمان قصد بنیان آن را دارد، برملا شود.

بن سلمان، ولیعهد آل سقوط!

قدس آنلاین: در بخش اقتصادی، قرار بود حجم دارایی‌های «صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی» در سال ۲۰۲۰  بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار باشد تا به چشم‌انداز ۲ تریلیون دلاری در سال ۲۰۳۰ برسد؛ اما طرح‌های سرمایه‌گذاری آن‌طور که می‌بایست پیش نرفت و اکنون دارایی این صندوق بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار است.

یکی از برنامه‌های بن سلمان «برنامه توسعه شخصیت ملی» با محورهای «روحیه ابتکار و وظیفه‌شناسی» و «افزایش انگیزه برای موفقیت و امیدواری» زیرمجموعه هدف اصلی یعنی «افزایش شغل در بخش خصوصی» و «تنوع‌بخشی به در آمدها» است؛ اما بخش خصوصی نخستین قربانی رکود اقتصادی شد و همچنان ۷۰ درصد بودجه سعودی بر نفت تکیه دارد. بن سلمان سعی داشت بافت جامعه سعودی را که «رفاه‌طلبی در برابر اطاعت‌پذیری» است به «ملی‌گرایی و کار برای وطن» تغییر دهد، اما در عمل چیزی جز «ملی‌گرایی افراطی» بدست نیامد.

هرچند ولیعهد سعودی با بازداشت گسترده مخالفان خود در واقعه هتل «ریتز کارلتون» و زندانی کردن عمو و عموزاده خود تا حدی رقیبان را محدود ساخت؛ اما همچنان نگران ایجاد جبهه‌ای هماهنگ علیه خود در داخل عربستان است. به نوشته واشنگتن پست، در حال حاضر ۸۴ نفر از فرزندان مقام‌ها ممنوع الخروج هستند.

براساس اسناد فاش شده ویکی لیکس از سفارت آمریکا در ریاض در سال ۲۰۱۰، محمد بن نایف وزیر کشور وقت سعودی به آمریکایی‌ها گفته بود «عربستان سعودی با مشکلی به نام یمن مواجه است». با گذشت ۱۰ سال، به لطف سیاست‌های بن سلمان، یمن به باتلاقی برای سعودی‌ها تبدیل شده است. امروز ریاض نه قادر است روند درگیری‌ها را به نفع خود تغییر دهد و نه می‌تواند بدون هیچ دستاوردی از آن خارج شود و نگران آبروی خود است.

اوضاع و احوال این روزهای خانواده سلطنتی عربستان نشان می‌دهد بن‌سلمان به هیچ قاعده و اصولی پایبند نیست و وی با بی‌رحمی تمام عزم خود را با حمایت‌های خارجی به‌ویژه طناب پوسیده «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا که پایش روی پوست خربزه است، برای رسیدن به تخت شاهی عربستان جزم کرده، تختی که به هیچ کس وفا نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.