رئیس‌جمهور گفت: روحانی: صادرات نفت ایران دیگر وابسته به تنگه هرمز نیست.

 روحانی: صادرات نفت ایران دیگر وابسته به تنگه هرمز نیست

قدس آنلاین:حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور امروز در مراسم بهره برداری رسمی از دو طرح و آغاز عملیات اجرایی طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک، گفت که طبق قول وزیر نفت، 17 طرح مهم در صنعت پتروشیمی تا پایان سال افتتاح می شود که با افتتاح این طرحها، توان تولید پتروشیمی کشور با افزایش دو برابری ارزش آن، به 25 میلیارد دلار می رسد.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه جاسک به پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل خواهد شد، اظهارداشت: اینکه قادریم از استان بوشهر تا استان هرمزگان، طرح عظیم ملی احداث خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک را اجرا کنیم نشانگر توانمندی ملت ایران، محققان و صنعتگران ایرانی است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تکمیل این طرح تا اسفند امسال، روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران از جاسک صادر شود.

روحانی گفت: استراتژیک بودن این طرح به این معنی است که بسیاری از کشورهای منطقه راه دیگری برای صادرات نفت خودشان پیدا کردند تا در یک شرایط روز خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت خود را صادر کنند. یعنی از روش‌های دیگر راهی برای صادراتشان چه از دریای سرخ یا یا دریای عمان یا مدیترانه پیدا کردند.

رئیس‌جمهور افزود: تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به هر دلیلی بسته می‌شد صادرات نفتش به طور کامل متوقف می‌شد جمهوری اسلامی ایران بود یعنی شعاری که می‌دادیم ما در کنار تنگه هرمز هستیم و آبراه در اختیار ماست این حرف کاملا درست است اما برای روز مبادا مشکل عظیمی برای خود ما به وجود می‌آمد و امروز ما از این مشکل عبور کردیم.

متن کامل سخنان روحانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز از پنج‌شنبه‌های بسیار خوشحال‌کننده برای مردم عزیز ایران و برای خود من بود.

باور کنید از دولت یازدهم به فکر طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک بودیم که از لحاظ امنیت ملی بسیار مهم است. همیشه این دغدغه را داشتم که دولت یازدهم و دوازدهم به پایان برسد و ما نتوانیم این طرح را اجرایی و عملیاتی کنیم و دلیلش نیز همان بود که آقای مهندس زنگنه به آن اشاره کرد و آن اینکه قرار بود یک کارخانه لوله‌سازی برای نفت و گاز ترش توسط یک شرکت خارجی در ایران ایجاد شود و تولید کنیم، بخاطر تحریم سال 97، این طرح متوقف شد. وقتی که متوقف شد، دچار تردید شدیم که آیا این کار را با صنعت داخلی می‌توانیم انجام دهیم یا نه؟

امروز اولین تبریک متعلق به مردم ایران این است که طرح ورق این لوله و خود این لوله توسط شرکت‌های ایرانی به اتمام رسیده و این بسیار مهم است. امروز همه شرکت‌های خارجی که در این زمینه می‌خواستند ما را یاری کنند و کار خود را متوقف کردند، تحریم کنندگان ،آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها، به خوبی شاهدند که نمی‌توانند مانع حرکت ملت ایران در جهش تولید و فناوری باشند.

فولاد مبارکه و همچنین شرکت اکسین و بخش لوله‌سازی این سه شرکت با هم توانستند لوله‌های مورد نیاز را تولید کنند و تحویل بدهند.

نیازمند هزار کیلومتر لوله هستیم و از این هزار کیلومتر لوله یک چیزی حدود نیمی از آن 404 کیلومتر آماده، تولید و به تدریج تحویل شده و لوله‌گذاری شروع شده است.

5 پمپاژ داریم، پمپ‌ها هم در ایران توسط صنعت داخلی ساخته می‌شود یعنی این طرح عظیم و بزرگ که قاعدتاً همه بخش‌هایش می‌بایست با کمک خارجی‌ها ایجاد می‌کردیم ، به برکت تحریم که تحریم‌ با همه مشکلات و نکبتی که برای کشور ما دارد، یک نقاط فرصت هم در بعضی از زمینه‌ها است و ما را وادار کرد که این طرح عظیم و بزرگ را با دست کارگران، فناوران و محققین خودمان به ثمر برسانیم و نهایی کنیم.

موضوع استراتژیک این طرح این است که بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت، توانستند راه دومی را برای خودشان ایجاد کنند، تا در یک شرایط روز خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت خودشان را از طرق دیگر صادر کنند. حالا این نفت را به دریای سرخ، دریای عمان و مدیترانه ببرند.

تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به یک دلیلی بسته می‌شد، صادرات نفت‌اش به طور کامل متوقف می‌شد، جمهوری اسلامی ایران بود.

یعنی شعاری که می‌دادیم، ما در کنار تنگه هرمز هستیم و آبراه در اختیار ما است این حرف کاملاً درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیم برای خود ما بوجود می‌آمد. ما از این مشکل عبور کردیم.

مقام معظم رهبری در دولت یازدهم  البته قبلاً هم یکبار این طرح را خدمت ایشان توضیح دادم. فرمودند استراتژیک‌ترین طرح دولت شما این طرح است.

این طرح مهم‌ترین طرح نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از لحاظ امنیت ملی و اقتصادی و انرژی است. بنابراین مشتری‌های ما را می‌تواند کاملاً مطمئن کند آن کسی که از ما نفت می‌خرد می‌خواهد مطمئن باشد در هر شرایطی می‌تواند نفت را برداشت کند، امروز روز اعتماد خریداران ما است.

امروز روز بسیار مهمی در تاریخ انرژی کشورمان است. اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران در شرایط تحریم و فشار قادر است از استان بوشهر و منطقه گوره  و تلمبه خانه گوره تا استان هرمزگان و جاسک، هزار کیلومتر این طرح را ادامه دهد، کار بسیار مهمی است که امروز انجام می‌دهیم و این نشان توانمندی ملت ایران و محققین و صنعتگران و بخش نفت و انرژی کشور است .

نکته دوم. سواحل مکران برای ما مهم است. سواحل مکران جزو توصیه‌های مقام معظم رهبری از روزهای اولیه‌ دولت یازدهم بود. ایشان همیشه برای اینکه سواحل مکران را آباد کنیم تاکید داشتند. این ساحل، ساحل بسیار ارزشمندی است از بندرعباس تا چابهار و تا گوادر که یک ساحل بسیار مهمی است که از این ساحل کمتر استفاده شده است و  بکر باقی مانده بود.

در اولین سفری که در دولت یازدهم به بندرعباس و استان هزگان داشتم، سفری به جاسک داشتم در آنجا در جمع مردم جاسک سخنرانی کردم و گفتم که جاسک آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.

جاسک به یک پایگاه مهم صادرات نفت ایران تبدیل می‌شود و امروز می‌بینید که در طرح قبلی هم که افتتاح شد، گروه باختر اعلام کرد که طرح‌هایی برای سواحل مکران و برای جاسک دارند. بنابراین آبادانی سواحل مکران بسیار مهم است.

 در نقشه ایران 2 خط می‌بینید یک خط از جنوب تا تقریباً شمالی‌ترین نقطه ایران که این خط لوله گاز است. از این به بعد یک خط دیگر می‌بینید در جنوب ایران از بوشهر تا جاسک و این خط هزار کیلومتری نفت است که می‌تواند در صورت لزوم میعانات هم جایگزین شود.

 لذا این  2 خط بسیار مهم هستند. این خط در حال توسعه هستند و پتروشیمی‌های خط غرب در حال  افتتاح است و امروز به ملت ایران این مژده را می‌دهیم که طبق قولی که وزیر نفت اعلام کرد، 17 طرح مهم تا پایان سال در بخش پتروشیمی به افتتاح خواهیم رسید که امروز اولین‌ طرح را افتتاح کردیم و با افتتاح این 17 طرح تا پایان سال، توان تولید پتروشیمی کشور از لحاظ ارزشی به 2 برابر افزایش پیدا می‌کند. یعنی به جای اینکه صادرات ما ، 12 میلیارد باشد در پایان این طرح 25 میلیارد دلار می‌شود.

 به همین دلیل این طرح را جهش دوم در پتروشیمی نامگذاری کردند و در عین حال امسال و سال آینده زمینه‌سازی و برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد برای اینکه تا 1404 جهش سوم هم بلافاصله شروع شود  و این جهش، صادرات را به جای 25 میلیارد به 37 میلیارد می‌رساند پس کار عظیم و بزرگی در پتروشیمی در حال انجام است.

در پتروشیمی جهش دیگری نیاز داریم و آن جهش پایین‌دستی است، یعنی همان‌طور که پتروشیمی محصولات متنوع را تولید می‌کند بخش‌های پایین‌دستی پتروشیمی است که اشتغال زیادی را می‌تواند ایجاد کند و در بسیاری از زمینه‌ها خودکفایی را کامل می‌کند و این هم مسأله مهمی است که من برای این 17 طرحی که امسال، نهایی و افتتاح می‌شود از بخش خصوصی دعوت می‌کنم که برای پایین دستی این طرح‌ها ،سرمایه‌گذاری و تلاش کنند. آنجا اشتغال بیشتر و درآمد بالاتر است و می‌توانیم شاهد تحول عظیم و بزرگ در این جهت باشیم.

امروز افتتاح سومی هم داشتیم و آن تولید یک محصول در پالایشگاه اراک و شازند برای تولید محصولی بود که برای پتروشیمی یا برای مواد غذایی نیاز داشتیم و آن محصول نرمال هگزان بود که قبلا آنرا وارد می‌کردیم و سالانه  30 میلیون دلار پول می‌دادیم که این محصول وارد شود و امروز مهم این است که این محصول توسط محققین و متخصصین کشور در پالایشگاه امام رضوان الله تعالی علیه به مرحله نهایی رسیده و افتتاح شد.

اعلام شد که این طرح چقدر می‌تواند هگزان را تحویل دهد و چقدر می‌تواند در تولید بنزین تأثیرگذار باشد  و مطرح شد که این طرح برای مسأله بنزین بطور روزانه 500 هزار بشکه اضافه می‌کند. این هم طرح دیگری بود که متکی بر صنعت داخلی بود.

امروز هم از لحاظ امنیت ملی، امنیت اقتصادی، و آبادانی سواحل مکران، آبادانی منطقه غرب و شمال غرب کشور، روز بسیار مهمی است، منتها آنچه این روز را تاریخی می‌کند بخاطر طرح سوم است. یعنی طرح لوله‌گذاری گوره به جاسک که امیدوارم در اسفند امسال به افتتاح برسد و بتوانیم توان داشته باشیم در روز یک میلیون بشکه نفت را از جاسک صادر بکنیم تا حالا صادرات مان عمدتاً از خارک بوده و امروز در کنار خارک، جاسک هم درست شده که می‌تواند در یک شرایطی آنجا هم فعال باشد و لذا هر دو اسکله هم خارک و هم جاسک فعال خواهد بود.

این روز بسیار مهم را به ملت ایران تبریک می‌گویم و این پیام دیگری است. پنج‌شنبه امروز پیام بسیار محکمی به آمریکایی‌ها، ‌به مخالفین و به آنهایی است که تحریم‌گر هستند و بدانند که راه به جایی نخواهد برد و این تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نخواهد کرد.

تحریم ها اگر چه فشار را بر مردم اضافه می‌کند و مردم را در رنج قرار می‌دهد، اما اهداف مهم‌مان را بدون تردید و بدون یک دقیقه توقف ادامه می‌دهیم و ان‌شاء الله به تمام اهداف‌مان دست پیدا می‌کنیم.

 یک بار دیگر این ایام بسیار مبارک میلاد حضرت فاطمه معصومه(س)، احمد بن موسی(ع) و مولایمان علی بن موسی الرضا(ع) و دهه کرامت را به ملت بزرگ ایران و بخاطر این 3 طرح مهم، به وزارت نفت، به کارکنان نفت، به مهندسین و کارگران تبریک عرض می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.