سازمان های امنیتی مصر سعی کرده اند انتقادات راجع به رسیدگی به بحران سلامت ویروس کرونا توسط دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور را خفه کنند. پزشک بارداری که یک همکار ازتلفنش برای گزارش یک مورد مبتلا به کرونا از آن استفاده کرده بود بازداشت شد.

قدس آنلاین: رسانه های غربی این روزها گزارش هایی ضد و نقیض در مورد مدیریت بحران پاندمی ویروس کرونا در کشور مصر منتشر می کنند. برخی به شدت سوء مدیریت رئیس جمهور را نشانه گرفته و برخی دیگر اعتراضات مردم و کادر درمانی را نادرست و خلاف واقع عنوان می کنند. البته کفه سنگین این ترازو با انتقاداتیست که متوجه دولت و شخص السیسی است. بسیاری از کارشناسان بین المللی از شفاف نبودن کشورهای عربی در زمینه بحران کرونا و پنهانکاری عربستان و مصر در اعلام شمار واقعی مبتلایان و قربانیان این ویروس خبر می‌دهند. براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عربستان و مصر درخصوص شمار واقعی مبتلایان و قربانیان ناشی از ویروس کرونا در بین شهروندان خود و اتباع خارجی بایکوت خبری ایجاد کرده اند.

هفته گذشته خبرگزاری آناتولی گزارش داد که وزارت بهداشت مصر شمار مبتلایان به ویروس کرونا را با شناسایی ۱۵۰۳ مورد جدید در یک روز گذشته به ۶۹ هزار و ۸۱۴ نفر اعلام کرده است. شمار قربانیان ویروس کرونا نیز با فوت ۸۱ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به ۳ هزار و ۳۴ نفر افزایش یافته است. این در حالیست که رئیس جمهور مصر چهار ماه پیش در ماه مارس گفت در حال عبور از مرحله نهایی بحران مبارزه با کرونا هستیم. این درحالیت که در همان تاریخ تنها در حوزه گردشگری،کارشناسان با توجه از دست رفتن ۴۰۰ هزار گردشگر تفرجگاه‌های «دریای سرخ» به صورت ماهانه، میزان خسارت ماهانه حوزه گردشگری مصر را یک میلیارد دلار تخمین زدند. با این وجود که تمام شواهد و قرائن نشان دهنده سوء مدیریت دولت مصر و شخص السیسی و فضای خفقان و امنیتی حاکم بر این کشور است، در ادامه به روایت های مختلف رسانه های غربی در مورد بحران ویروس کرونا در مصر می پردازیم:

اِی بی سی نیوز، یک پزشک پس از نوشتن مقاله ای درباره سیستم بهداشتی شکننده مصر دستگیر شد.

سازمان های امنیتی مصر سعی کرده اند انتقاداتی راجع به رسیدگی به بحران سلامت ویروس کرونا توسط دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور را خفه کنند.

***  یک داروساز پس از پست آنلاین مطلبی در مورد کمبود وسایل محافظت کننده از ویروس کرونا، از کار برکنار شد.

*** یک سردبیر روزنامه در مصر پس از اینکه در مطلبش خواستار اعلام آمار و اطلاعات رسمی ویروس کرونا از دولت شد، از خانه اش بازداشت و برده شد.

یک پزشک باردار پس از استفاده یک همکار از تلفن همراهش برای گزارش یک مورد مظنون به ویروس کرونا، دستگیر شد.

یک خبرنگار خارجی از ترس دستگیری از کشور فرار کرده و دو خبرنگار دیگر نیز به اتهام «تخلفات حرفه ای» احضار شده اند

در حالی که مقامات مصری با افزایش شیوع ویروس کرونا مبارزه می کنند، سازمان های امنیتی این کشور انتقادات راجع به رسیدگی به بحران بهداشت توسط دولت رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی را خفه می کنند

به گفته گروه های حقوق بشری، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در مصر در ماه فوریه تا کنون حداقل ۱۰ پزشک و ۶ روزنامه نگار دستگیر شده اند.

سایر کارمندان بهداشت می گویند که از سوی مدیران به آن ها اخطار داده شده که اگر  ساکت نمانند، مجازات خواهند شد.

یک خبرنگار خارجی از ترس دستگیری از کشور فرار کرده و دو خبرنگار دیگر نیز به اتهام «تخلفات حرفه ای» احضار شده اند.

سرایت ویروس کرونا در کشور ۱۰۰ میلیون نفری مصر در حال افزایش است و تهدیدی برای ظرفیت بیمارستان ها خواهد بود.

مصر بالاترین میزان مرگ و میر کرونا در بین کشورهای عربی را داراست 

از روز دوشنبه، وزارت بهداشت این کشور ۷۶ هزار و ۲۵۳ مورد ابتلا به کرونا و  ۳ هزار و ۳۴۳ مورد مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را ثبت کرده که این میزان بالاترین آمار مرگ و میر در جهان عرب محسوب می شود.

یک پزشک خط مقدم مبارزه با کرونا در قاهره که نخواست نام و هویتش فاش شود و به سرنوشت ده ها پزشک زندانی دیگر گرفتار شود، اِی بی سی نیوز گفت: هر روز که به سر کار می روم، خودم و تمام خانواده ام را فدا می کنم. سپس آنها همکارانم را دستگیر می کنند تا به ما پیام(تهدید) بدهند. من هیچ نور امیدی در افق نمی بینم.

در سال ۲۰۱۳، السیسی به عنوان وزیر دفاع، رهبری ارتش را برای حذف نخستین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک مصر، «محمد مُرسی»، پس از حکومت کوتاه خود که با اعتراضات سراسر کشور همزمان شد، برعهده گرفت و پس از آن قدرت را در اختیار گرفت.

در سال های پس از آن، السیسی مخالفان سیاسی، مخالفان سیاسی اسلامی، فعالان سکولار و روزنامه نگاران را به زندان انداخته است. 

حالا  او این بازداشت کردن ها را به پزشکان که علناً در مورد کمبود وسایل محافظ از ویروس کرونا صحبت می کنند یا خواهان اعلام تعداد رسمی میزان مبتلایان هستند، گسترش داده است.

السیسی: منتقدان «دشمن دولت» هستند

آسوشیتدپرس اما می نویسد: یک مقام مطبوعات دولتی به درخواست اظهار نظر در مورد دستگیری پزشکان و روزنامه نگاران پاسخ نداد، اما سندی را با عنوان «واقعیت ها بر دروغ ها غلبه می کنند» به آسوشیتدپرس ارسال کرد که می گوید موفقیت السیسی در بهبود اوضاع اقتصاد و مبارزه با تروریسم موفقیت آمیز بوده است.

برخلاف نظر منتقدین دولت، «السیسی» گفته است که مسیر مبارزه با ویروس کرونا «اطمینان بخش» بوده و منتقدان را «دشمن دولت» توصیف کرده است.

در هفته های اخیر، مقامات، تجهیزات پزشکی برای بیماران کرونایی را تهیه و تدارک دیده اند.

ارتش بیمارستان های میدانی و مراکز ایزوله سازی با ۴۰۰۰ تختخواب ایجاد کرده و ماسک هایی را به صورت رایگان، در ایستگاه های مترو، میادین و سایر اماکن عمومی به شهروندان تحویل داده است.

دولت امکان انجام آزمایشات در کلیه بیمارستان های عمومی را فراهم کرده و به شرکت های خصوصی دستور داده که ماسک و وسایل محافظت کننده را برای کارکنان خود اجباری کنند.

پزشکان مصری می گویند کمبودها باعث شده تا با حقوق ناچیز خود ماسک های جراحی بخرند

نیویورک پست از سویی در گزارش خود نوشت: السیسی برای کارمندان پزشکی معادل ۴۴ تا ۷۶ دلار در ماه پاداش داده است. با این وجود پرسنل بهداشتی در رسانه های اجتماعی در مورد شرایط این کشور هشدار می دهند. 

پزشکان مصری می گویند کمبودها باعث شده تا با حقوق ناچیز خود ماسک های جراحی بخرند. خانواده ها از کمبود تخت در بخش مراقبت های ویژه شکایت دارند. دندانپزشکان و داروسازان از اینکه آنان را با مهارت اندک برای رسیدگی و مراقبت از بیماران مشکوک به کرونا مجبور به انجام این کار می کنند شکایت دارند.

تلگراف: پاندمی کرونا باعث شده «سندیکای پزشکان مصر» که گروهی غیر سیاسی و متخصص امور پزشکی هستند را در نقش جدید خود به عنوان تنها مدافع حقوق پزشکان در این کشور سوق دهد. 

به دنبال دستگیری «محمد الفوال» عضو هیئت مدیره و خزانه دار، پزشکان در فیس بوک خواستار عذرخواهی نخست وزیر شدند که به سرزنش کارکنان و کادر درمانی بخاطر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا پرداخته بود

ماه گذشته، این اتحادیه نامه ای را به دادستان عمومی منتشر کرد که خواستار آزادی پنج پزشک بازداشت شده به دلیل بیان نظرات خود در مورد واکنش و عملکرد دولت به ویروس کرونا بود.

یک عضو هیات رئیسه گفت البته افراد بیشتری نسبت به گزارش منتشر شده، دستگیر شده اند اما خانواده هایشان از ترس سکوت کرده اند.

هفته گذشته به دنبال دستگیری «محمد الفوال» عضو هیئت مدیره و خزانه دار، پزشکان در فیس بوک خواستار عذرخواهی نخست وزیر شدند که به سرزنش کارکنان و کادر درمانی بخاطر مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا پرداخته بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.