صدها تظاهرکننده خشمگین امروز (یکشنبه) در اعتراض به افزایش ساعات قطع برق همزمان با افزایش دما و گرمای ۴۵ درجه به ساختمان شرکت توزیع برق در شرق بغداد حمله کردند. از طرفی، رئیس پارلمان این کشور امروز خواستار تشکیل کمیته‌ای تحقیقاتی درباره قراردادهای وزارت نیرو شد.

حمله عراقی‌ها به شرکت برق در شرق بغداد/ تشکیل کمیته تحقیقات درباره قراردادهای وزارت نیرو

به گزارش قدس آنلاین، شاهدان عینی به خبرگزاری آناتولی گفتند،‌ صدها تظاهرکننده به ساختمان توزیع برق در محله الامین در شرق بغداد یورش بردند، این کار آنها در اعتراض به افزایش ساعات قطع برق بود.

آنها کارمندان و مسؤولان را تهدید کردند در صورت ادامه قطع برق مانع از ورود آنها به ساختمان شوند.

شاهدان می‌گویند، نیروهای امنیتی محافظ ساختمان برای ممانعت از حمله تظاهرکنندگان مداخله نکردند.

بکر الجمیلی، یکی از تظاهرکنندگان به آناتولی گفت، محله الامین و محله‌های دیگر شرق بغداد از قطع تقریبا کامل برق همزمان با افزایش دما رنج می‌برند.

وی به وجود بیماران، افراد مسن، مبتلایان به کرونا و تمام کسانی اشاره کرد که در سایه افزایش دما نیاز به برق دارند.

الجمیلی اظهار کرد، در روند توزیع جریان برق در مناطق بغداد گزینشی عمل می‌شود. دولت عراق ماه گذشته میلادی علی علاوی، وزیر نیرو را مامور مذاکره کرد. وام‌هایی تا بیش از یک میلیارد یورو برای تامین مالی پروژهای انرژی برق این کشور در نظر گرفته شده است.

طبق اعلام وزارت نیرو، میزان تولید برق عراق ۱۳ هزار و۵۰۰ مگاوات است و این کشور برای افزایش ۳۵۰۰ مگاوات طی سال جاری میلادی از طریق وارد کردن واحدهای تولیدی به خدمت برنامه‌ریزی می‌کند.

عراقی‌ها به خصوص آوارگان در تابستان به دلیل ضعف آماده سازی انرژی برق و قطعی‌های مکرر با مشکل بیشتری روبه‌رو هستند.

از سوی دیگر، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق امروز خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی و تحقیق قراردادهای وزارت برق شد.

به دستور رئیس پارلمان عراق،‌ کمیته‌ای تحقیقاتی به ریاست معاون اول او به منظور بررسی قراردادهای وزارت نیرو به دلیل تداوم خدمات رسانی برق، نامناسب بودن سیستم‌های برق، شکست‌های مداوم در برق‌رسانی طی سال‌های گذشته و وجود شبهات فساد اداری و مالی تشکیل می‌شود.  

وی افزود، این اقدام به منظور بررسی دلایل عدم پیشرفت ملموس در این بخش و مواخذه مقصران است.

در این راستا وزارت برق از دستور رئیس پارلمان عراق درباره تشکیل کمیته تحقیقات پارلمانی استقبال کرد.

احمد موسی، سخنگوی وزارت نیرو به خبرگزاری ناس اظهار کرد: وزارت نیرو قبلا هم استقبال کرده و بار دیگر از تشکیل هر کمیته تحقیقاتی پارلمانی برای بررسی قراردادهای برق استقبال می‌کند.

وی افزود:‌ کمیته‌ای که پارلمان خواستار تشکیل آن است به بررسی قراردادهای برق از سال ۲۰۰۵ تاکنون می‌پردازد و وزارتخانه به همکاری با آن می‌کند تا در ماموریتش موفق شود.

همچنین سندی از سوی سومریه نیوز منتشر شده مبنی بر صدور حکم جلب مدیرکل سابق طرح‌های تولیدی در وزارت نیرو که به رئیس‌جمهوری عراق اهانت کرده بود.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.