رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پیامی به انصارالله از نقش سران و ملت یمن در یاری مسئله فلسطین قدردانی کرد. به گزارش المسیره، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در این پیام به سران و ملت یمن درود فرستاد و از نقش آن‌ها در یاری مسئله فلسطین قدردانی کرد.

حماس و انصارالله علیه دشمن مشترک

قدس آنلاین: رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در پیامی به انصارالله از نقش سران و ملت یمن در یاری مسئله فلسطین قدردانی کرد. به گزارش المسیره، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در این پیام به سران و ملت یمن درود فرستاد و از نقش آن‌ها در یاری مسئله فلسطین قدردانی کرد. هنیه در ادامه از ملت‌ها و آزادگان جهان خواست در مقابله با اقدام‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و تلاش این رژیم برای اشغال اراضی کرانه باختری به پا خیزند. دفتر سیاسی انصارالله هم اعلام کرد: بر موضع ثابت خود در قبال مسئله فلسطین و حق این ملت در تمسک به گزینه‌های عادلانه و پرافتخار خود علیه رژیم غاصب صهیونیستی تأکید می‌کنیم. انصارالله در ادامه بار دیگر بر آمادگی برای مبادله اعضای حماس در زندان‌های عربستان سعودی با دو خلبان و تعداد دیگری از نظامیان سعودی بر اساس پیشنهاد رهبر انصارالله «عبدالملک الحوثی» تأکید کرد. این جنبش یمنی خواستار تحرک جدی و فعال در سطوح رسمی و مردمی برای یاری مسئله فلسطین شد و افزود: نادیده گرفتن مسئله فلسطین جنایتی مشترک با رژیم صهیونیستی و تبانی واضح  در راستای خدمت به پروژه آمریکایی-صهیونیستی است.

جنبش حماس در سال‌های گذشته مواضع مختلف و بعضاً متفاوتی اتخاذ کرده است. روابط ایران و حماس پس از تحولات بیداری اسلامی در سال ۲۰۱۱، سرد و در مقطعی هم موجب کدورت شد. از سال ۲۰۱۱ که بهار عربی اوضاع را به هم ریخت و حکومت‌ها و ائتلاف‌ها تغییر کردند و کشمکش بین محورها تشدید شد، روابط حماس با نظام سوریه قطع و با ایران نیز سرد شد. جنبش حماس که قدرت گیری خود را مدیون جریان مقاومت به رهبری ایران، سوریه و حزب الله لبنان می دانست، بر موج تحولات عربی سوار شد و به همراه مصر، قطر و ترکیه و تحت پوشش جنبش اخوان المسلمین، خبر از محور جدیدی در منطقه خاورمیانه داد. خروج دفتر حماس از دمشق و انتقال به دوحه، حمایت حماس از درگیری ها در سوریه و حضور در کمپین اخوان در ترکیه سبب شد تا عملاً حماس درصدد عملیاتی ساختن ایده های خود در بلوای تحولات عربی باشد. سقوط محمد مرسی، رئیس جمهور اخوانی مصر، بحران سیاسی در ترکیه و چرخش تمرکز این کشور بر مسائل داخلی، شماتت قطر ازسوی شورای همکاری خلیج فارس به دلیل حمایت از جریان اخوان و تغییر معادلات میدانی در جبهه سوریه سبب شد تا عملاً تشکیل محور جدید و مورد نظر حماس در نطفه خفه شود و رهبران حماس مجبور به تغییر در تاکتیک های خود و پذیرفتن واقعیت های موجود باشند؛ بنابراین تحولات جدید موجب شد حماس اندک اندک به سمت ترمیم روابط با جمهوری اسلامی ایران پیش برود و طرفین به بازسازی پل های ارتباطی خود بپردازند.

اکنون اما حماس که سطوح مختلف تهدیدها علیه فلسطینیان را درک کرده، محذورات و مقدورات خود و همچنین عدم تمایل کشورهای خارجی جز ایران نسبت به تسلیح فلسطین را دریافته، مدت‌هاست که تلاشی جدی برای بازگشت به دوران اوج خود را از سر گرفته است. تقویت استحکامات دفاعی در نوار غزه، تقویت روحیه مقاومت، گسترش روابط با حزب‌الله لبنان و دولت سوریه و این بار، هم‌افزایی با جنبش انصارالله یمن را می‌توان از دقیق‌ترین اقدام‌های حماس برای بازتولید مؤلفه‌های قدرت خود ذکر کرد. با توجه به اثرات قابل ملاحظه این هم‌افزایی میان گروه‌های مختلف مقاومت، به نظر می‌رسد که آینده مثبتی در انتظار این گروه‌ها وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.