اگر آمارهای مربوط به هشتگ‌های منتشر شده در توییتر را بررسی کنید، متوجه خواهید شد در هفته گذشته، بیشترین محتوای رد و بدل شده در این شبکه اجتماعی، پس از کرونا به ماجرای گرانی بسته‌های اینترنت همراه اختصاص داشته است.

وقتی اپراتورها کوتاه نمی‌آیند

قدس آنلاین: اگر آمارهای مربوط به هشتگ‌های منتشر شده در توییتر را بررسی کنید، متوجه خواهید شد در هفته گذشته، بیشترین محتوای رد و بدل شده در این شبکه اجتماعی، پس از کرونا به ماجرای گرانی بسته‌های اینترنت همراه اختصاص داشته است. محتوایی که تقریباً تمامش حول محور انتقاد از دو اپراتور بزرگ کشورمان، وزیر ارتباطات و همچنین سایر مسئولان دخیل در گرانی بسته‌های اینترنتی می‌گردید. از آنجایی که این گرانی دقیقاً مصادف شده بود با شیوع موج دوم کرونا در کشورمان، خیلی‌ها همراه اول و ایرانسل را به ماهیگیری از آب گل‌آلود متهم کردند و مدعی شدند این اپراتورها قصد دارند در شرایطی که مردم مجبورند بسیاری از اموراتشان را به صورت اینترنتی رتق و فتق کنند، آن‌ها را مجبور به خرید بسته‌های گرانقیمت اینترنتی کنند.

داخلی و بین‌المللی

این نخستین بار نبود که اپراتورها اقدام به افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی می‌کردند. پیش از این هم قیمت اینترنت همراه بارها به صورت جزئی افزایش پیدا کرده بود اما این‌بار افزاش قیمت‌ها به قدری نجومی بود که پای وزیر ارتباطات هم به ماجرا باز شد. برای آنکه بهتر متوجه افزایش نجومی قیمت‌ها شوید، برایتان چند مثال از قیمت قدیم و جدید بسته‌های اینترنتی را ذکر می‌کنیم. بسته اینترنتی یکماهه ۱۰ گیگابایتی ایرانسل تا پیش از گرانی فقط ۲۹ هزار تومان قیمت داشت پس از افزایش قیمت‌ها به ۶۰ هزار تومان رسید! همچنین بسته ۱۵ گیگابایتی ماهانه با قیمت ۳۷ هزار تومان هم تبدیل به بسته هفت گیگی با همان قیمت شده بود! این موضوع در مورد همراه اول هم صدق می‌کرد. به علاوه اینکه بسته‌های پرحجم به طور کامل از لیست فروش حذف شده بودند و کاربران باید مبالغ هنگفتی را برای خرید بسته‌های کم حجم پرداخت می‌کردند. به عنوان مثال بسته پنج گیگابایتی اینترنت بین‌الملل با ۱۰ گیگابایت حجم داخلی حدود ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود.

این تنها شاهکار اپراتورهای همراه نبود! این دو اپراتور به طور همزمان تصمیم گرفته بودند اینترنتشان را به دو قسمت داخلی و بین‌المللی تقسیم‌بندی کنند. به عنوان مثال شما در صورت پرداخت ۱۵۵ هزار تومان فقط ۳۷ گیگابایت اینترنت بین‌المللی دریافت می‌کردید و ۷۲ گیگ هم حجم اینترنت داخلی به شما تعلق پیدا می‌کرد!

موج جدید اعتراض‌ها

هرچند در ابتدا وزیرجوان هیچ واکنشی به گرانی بسته‌ها نشان نداد اما پس از اینکه انبوهی از کاربران به صفحه آقای وزیر هجوم بردند، جهرمی مجبور شد با انتشار یک توییت کوتاه به این ماجرا واکنش نشان دهد. مدیران رگولاتوری هم اقدام انجام شده را نوعی تخلف دانستند. حالا و پس از گذشت یک هفته از جنجال گران‌فروشی اپراتورها، بالاخره این دو اپراتور از موضعشان کوتاه آمدند و راضی به کاهش قیمت شدند. اما این ماجرا انگار کاربران فضای مجازی را راضی نکرده چون همچنان به اعتراض‌هایشان ادامه می‌دهند و این‌بار حجم اعتراض‌ها از موج اول آن‌ فراتر رفته است.

کاربران دو دلیل برای اعتراض‌های جدیدشان دارند. اول بازگرداندن هزینه‌های رفته از جیب کاربران و دوم بازگرداندن بسته‌های اصلی که از فهرست خرید حذف شده‌اند. اگر می‌خواهید به طور دقیق‌تر در جریان جزئیات دلایل اعتراض کاربران قرار بگیرید، باقی مطلب را بخوانید.

چی فرض کردین ما رو!؟

فرارو در یک گزارش مفصل، ریز هزینه‌هایی که کاربران باید برای خرید اینترنت متحمل شوند را فهرست کرده است. بر اساس این گزارش، ارزان‌ترین بسته اینترنت یکماهه ایرانسل، ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. یک بسته کوچک با حجم تنها یک گیگابایت. این اپراتور بسته‌های دو گیگابایتی را هم با قیمت ۱۴ هزار تومان پیشنهاد می‌دهد. اما معمولاً بسته‌های کمتر از پنج گیگابایت، خواهان زیادی ندارد و عمده مخاطبان سراغ بسته‌های بالای پنج گیگابایت می‌روند. بسته پنج گیگابایتی ایرانسل، برای شما ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان آب می‌خورد. همچنین بسته هفت گیگابایتی یکماهه ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و بسته ۱۰ گیگابایتی یکماهه در ایرانسل ۲۹ هزار و ۵۰۰ قیمت دارد.

اگر قرار باشد به طور مختصر به بسته‌های مدت‌دار نگاهی بیندازیم، باید بگوییم بسته‌های سه ماهه با حجم‌های ۱۸ و ۲۴ گیگابایت، به ترتیب با قیمت ۴۸ و ۵۸ هزارتومان در اختیار کاربر قرار دارند.

قیمت بسته‌های ۶ ماهه تا یکساله‌ هم بسته به حجم آن‌ها از ۹۵ هزارتومان آغاز می‌شود و تا ۱۵۵ هزار تومان ادامه پیدا می‌کند.

این روزها اما بسیاری از این بسته‌ها از فهرست خرید حذف شده‌اند و کاربران فقط چند گزینه محدود برای خرید بسته پیش رویشان دارند. این یعنی اپراتورها اگرچه قیمت‌ها را کاهش داده‌اند، اما در مقابل بسته‌های به‌صرفه را هم از دسترس خارج کرده‌اند!

یکی از کاربران نوشته است: «خب الان که من باید تو یک ماه ۱۰ تا بسته یک گیگی بخرم و قیمتش حتی از قیمت اون بسته‌های گرونقیمت هم بیشتر می‌شه! چی فرض کردین ما رو؟»

پس از بالا گرفتن موج انتقادها از ایرانسل اما این اپراتور تصمیم گرفت بسته‌های پرطرفدار و به‌صرفه‌اش را به طور محدود روی سایت‌ فروش خودش فعال کند. حالا کاربران می‌توانند برخی از این بسته‌ها را به طور غیرمستقیم از سایت این اپراتور خریداری کنند که روند طولانی این نوع خرید هم صدای کاربران را درآورده است.

خبری از بسته‌های قدیمی نیست

همراه اول هم دقیقاً مثل رقیب خود ایرانسل در هفته گذشته قیمت بسته‌های اینترنت موبایلش را افزایش داد و موجب نارضایتی کاربران شد. اگر شما هم از مشتریان این اپراتور هستید و در چند هفته اخیر قصد خرید بسته را داشته‌اید، احتمالاً در جریان هستید که قیمت بسته یکماهه به ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است. این بسته فقط پنج گیگابایت حجم بین‌الملل و ۱۰ گیگابایت حجم داخلی در اختیار خریدار می‌گذاشت. همراه اول بسته ۷.۵ گیگابایتی بین‌الملل به اضافه ۱۵ گیگابایت حجم اینترنت داخلی را هم با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ هزار تومان عرضه کرده بود.

قیمت بسته یکساله با حجم ۳۵ گیگابایت اینترنت بین‌المللی و ۷۰ گیگابایت اینترنت داخلی هم به ۱۵۹ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود. اعتراض کاربران و مصاحبه‌های انتقادی مسئولان انگار تأثیر زیادی روی این اپراتور نگذاشته، چرا که اگر همین الان برای خرید بسته اقدام کنید، متوجه خواهید شد که قیمت‌ها آنچنان که باید و شاید کاهش پیدا نکرده و بسیاری از بسته‌های کاربردی هم از فهرست خرید حذف شده است.

همراه اول پس از تشر وزیر، تصمیم گرفت قیمت‌هایش را به مقدار اندکی کاهش دهد. به همین خاطر بسته یکماهه با حجم یک گیگابایت را ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان می‌فروخت و خبری از بسته‌ای که بتواند حداقل یک ماه نیاز کاربر را فراهم کند بود. گران‌ترین بسته یکماهه همراه اول فقط ۷.۵ گیگابایت حجم بین‌المللی در اختیار مشترک می‌گذاشت و با قیمت ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان عرضه می‌شد!

همراه اول همچنین در حالت سه ماه، تنها بسته ۱۷.۵‌گیگابایتی بین‌الملل به اضافه ۳۵ گیگابایت اینترنت داخلی را پیشنهاد می‌کرد که برای خرید آن باید ۷۹ هزار تومان هزینه می‌کردید.

بسته‌های ۶ ماهه همراه اول هم با ۲۵ گیگابایت اینترنت، حدود ۱۱۹ تومان برایتان آب می‌خورد.

قیمت بسته یکساله همراه اول هم به ۱۵۹ هزار تومان می‌رسید که ۳۵ گیگابایت حجم بین‌الملل و ۷۰ گیگابایت حجم داخلی در اختیار کاربر می‌گذاشت. یعنی هر گیگابایت اینترنت حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان.

تیغ‌زنی مردم به سبک جدید!

با این‌حال پس از بالا گرفتن دوباره موج انتقادها، همراه اول هم تصمیم گرفت قیمت‌ بسته‌هایش را کاهش دهد. اما این اپراتور هم دقیقاً به سبک رقیبش، بسته‌های اصلی و پرمخاطب را از فهرست فروش حذف کرد.

درحال حاضر فقط دو بسته ماهانه در فروشگاه رسمی همراه اول به فروش می‌رسد. بسته ۲ گیگی با قیمت ۱۴ هزار تومان و بسته یک گیگی با قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان!

بسته‌های بلند مدت‌تر هم باوجود آنکه گزینه فروششان وجود دارد اما فعال نیستند و هربار که گزینه بسته‌های بلند مدت را انتخاب کنید، دوباره به صفحه قبلی برمی‌گردید!

یکی از کاربران درباره این اقدام همراه اول نوشته است: «از نرم‌افزارشون می‌ری، خطا می‌ده. از طریق کدهای ستاره مربع می‌ری، فقط دوتا بسته به‌دردنخور واسه فروش دارن. اسمشم اینه قیمت‌ها اومده پایین. چرا یکی به وضع این اپراتورها رسیدگی نمی‌کنه که این‌قدر مردمو تیغ نزنن؟»

عزمشان را جزم کرده‌اند

پس از افزاش دوباره انتقادها از همراه اول، مشخص شد این اپراتور هم به صورت محدود برخی دیگر از بسته‌های پرطرفدار را فقط روی وب‌سایتش فعال کرده است. از آنجایی که این موضوع در هیچ‌جا به صورت رسمی اعلام نشده، احتمالاً خیلی‌ها از آن خبر ندارند اما کاربرانی که از این موضوع مطلع شده‌اند، درحال حاضر می توانند با مراجعه به وب‌سایت همراه اول برخی از بسته‌های قدیمی را به هر زحمتی که هست، خریداری کنند!

با این‌حال به نظر می‌رسد اگرچه اپراتورها زیر فشار افکار عمومی و همچنین فشارهای مسئولان مجبور به کاهش قیمت‌هایشان شده‌اند اما این کاهش قیمت اجباری زیاد به مذاقشان خوش نیامده و یک‌بار دیگر عزمشان را برای افزایش قیمت‌ها جزم کرده‌اند و با اقداماتی مانند حذف بسته‌های پرطرفدار، به دنبال افزایش رسمی قیمت‌هایشان هستند که احتمالاً به زودی شاهد آن خواهیم بود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی پور ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 0
    بسته های هردو اپراتور نیز سی روزه شده است قبلا از طریق گوشی می توانستیم بسته های شش ماهه وسه ماهه مناسبی دریافت کنیم
  • جعفر ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    2 0
    #گرانی_اینترنت یکی از مصادیق واضح تعدی به حقوق مردم در همه کشورهاست، ولی تجربه نشان داده مردم کمتر توان تاثیرگذاری برای بازگردندان شرایط به قبل در هر موردی که گران شود دارند، نه شرایط خوب، بلکه همان شرایط سخت گذشته. اگر چه مصرف ینترنت و بنابراین درآمد این اپراتور ها بیشتر شده ولی در مجموع شرایط افتضاحی متاسفانه رخ داده و خبر شما که اپراتور ها کوتاه آمده اند صحت ندارد.
  • کوروش ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
    1 0
    درود..واقعا مایه تاسف هست...بسته ی سه ماهه 24 گیگ می گرفتم 50 توامن یعنی هر گیگ 2 و 500 اما الان یک ماهه باید بگیرم 3 گیگ تقریبا بیست تومان یعنی هر گیگ 7 هزار تومان..انصاف کجاست؟
  • ابوذر ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
    0 0
    به نظرم این مقدمه و پیش زمینه ای هست برای اینترنت ملی
  • محمود ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۶
    0 0
    حدود ۲۷سال پیش زمانی که تلفن همراه آمد ایران کل سرمایگذاری اولیه راشرکت مخابرات با پیش فروش سیم کارت به قیمت ۴۵۰هزار تومان از مردم گرفت ( حساب کنید ۴۵۰هزار تومان آن موقعه میشدحدود ۱۲ عدد سکه بهار آزادی خرید یعنی یه چیزی حدود ۱۲۰ میلیون تومان الان ) مردم بیچاره...
  • رودگر ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
    0 0
    چرا بسته هایی رو که قبلا خریدیم و پولشم دادیم حذف کردن ؟ یا پولشو پس بدن یا بزارن بقیه بسته رو استفاده کنیم .
  • محمود ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
    0 0
    من که بسته اینترنتم تموم بشه و اینا بسته سالیانه نداشته باشن میرم سیم کارت رایتل میگیرم یه ساله هم داره
  • سعید ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
    0 0
    من همیشه بسته سالانه همراه اول میخریدم 72 گیگی و سه ماهه تموم میکیرم ... سالی 4 مرتبه میخریدم ولی امروز که تموم شد تصمیم اینه دوباره خط رایتلم رو استفاده کنم همون سالانه رو بخرم و این خط 912 رو برای همیشه کنار بزارم حتی واسه تماس و پیام ...
  • asad ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
    0 0
    دزدی در روز روشن از جیب مردم اعتراض داریم راضی نیستم دیگر اینترنت همراه اول نمیخرم سیم کارت همراه اول رو میندازم دور با این اینترنت ضعیف و مزخرف
  • احمد ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
    1 0
    واقعا تاسف برانگیزه گرون کردن که بماند از مدت حجم بسته هم زدن سه گیگ یک ماهه این واسه چیه یعنی اره دیگه مدتی اینطوری هست بعد باهمین قیمت مدت حجم مثل قبل درست میکنن بعد میگیم اهان حالا بهتر شد خیلی شیک مجلسی گرون میکنن راضی هم میشیم احساس نمیکنید همه زرنگ شدن این بازی دیگه قدیمی شده قیمت میبرن بالا بعد یه مقدار کم میکنن میگیم خوبه ولی الان دیگه کسی نمیگه خوبه میگن مسخرمون کردن خرفرضمون کردن
  • علیرضا ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    0 0
    من قبلن بسته سه ماه شش ماهه ایرانسل وهمراه میگرفتم ولی حالا شده یکماه بادوبرابرقیمت بسته های بلندمدت هم که حزف شدن اخه کسی نیست توی این مملکت بی دروپیکررسیدگی کنه ماقشرکارگرضعیف داریم همه جوره زیرپاهای شماله ومچاله شدیم