معاون آموزشی گروه زنان و مامایی بیمارستان رضوی گفت: هدف ما از مراقبت‌های پیش از بارداری، شناسایی و تلاش برای درمان مشکلاتی است که برای سلامت مادر باردار خطر داشته و پیامدهای آن، بارداری را تهدید می‌کند.

مراقبت های واکسیناسیون را پیش از اقدام به بارداری جدی بگیرید

به گزارش قدس آنلاین، فریبا شهرکی نسب معاون آموزشی گروه زنان و مامایی بیمارستان رضوی هم‌زمان با هفته ملی جمعیت و سلامت باروری ضمن تأکید بر انجام دقیق واکسیناسیون پیش از بارداری، گفت:  در بانوانی که که سابقه بیماری‌های قلبی و عروقی داشته و تصمیم به بارداری دارند، نخستین توصیه ما این است که بررسی شود که با بارداری، سلامت وی تهدید نشود.

او افزود: و مرحله بعدی، چگونگی داروهاست؛ زیراکه برخی داروها مانند وارفارین به دلیل اثرات آسیب‌زایی که بر روی جنین دارد، بهتر است قطع شده و با نظر پزشک، داروی جایگزین با عوارض کمتری برای فرد شروع شود.

معاون آموزشی گروه زنان و مامایی بیمارستان رضوی ادامه داد: کنترل دیابت شیرین، پیش از باردار شدن مادر بسیار ضروری است زیرا که مادری که قند خون او پیش از بارداری کنترل نشود و با قند خون ناشتای بالایی باردار شود، احتمال بروز ناهنجاری‌های جنین در وی، چهار برابر بیشتر از مادری است که دیابت ندارد.
شهرکی بیان کرد: کنترل قند خون پیش از باردار شدن می‌تواند این ناهنجاری‌ها را به میزان زیادی کاهش دهد و همین‌طور، عوارض بارداری و عوارض که برای جنین از این طریق قابل کنترل خواهد بود.
او تصریح کرد: درباره بانوانی که بیماری صرع داشته و تصمیم به باردار شدن دارند باید اذعان کرد که افزایش ناهنجاری‌ها در جنین این بانوان انکارناپذیر است و هدف متخصصان از کنترل این ناهنجاری‌ها پیش از باردار شدن ترجیحا با یک دارو یا با داروهایی است که خواص تراتوژنی یا آسیب‌زایی کمتری داشته باشد.
هم‌چنین پیشنهاد ما به بانوانی که قصد بارداری دارند این است که حتماً حواسشان به برنامه واکسیناسیون خود باشد. واکسن توأم در ۱۵ سالگی تزریق می‌شود، اما باید حتماً هر ۱۰ سال یک‌بار واکسن یادآور توأم برای آن‌ها تزریق شود؛ بنابراین خانمی که قصد بارداری دارد، در ۱۰ سال گذشته حتما باید واکسن توأم یا یادآور توأم برای وی تزریق شده باشد.
معاون آموزشی گروه زنان و مامایی بیمارستان رضوی  تاکید کرد: در آزمایشات پیش از بارداری ایمنی فرد از نظر سرخچه را بررسی می‌کنیم و توصیه می‌شود که فرد واکسن سرخچه را حتما زده باشد و تا یک ماه بعد از تزریق واکسن، اقدام به بارداری نداشته باشد.
شهرکی نسب اظهار کرد: هم‌چنین واکسن مهم دیگر، واکسن آنفولانزاست که به همه مادران باردار در فصل آنفولانزا توصیه می‌شود واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.