این روزها که به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از هنرمندان نتوانسته‌اند در قالب برگزاری نمایشگاه مانند گذشته با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند، در قرنطینه دست از کار نکشیده‌اند و با ایده‌های خلاقانه علاوه بر خلق اثر، از طریق فضای‌مجازی آثار خود را به علاقه‌مندان معرفی کرده‌اند. محمدرضا اکابریان،  هنرمندی است که آثار هنری زیادی را با تکنیک قلم فلزی خلق کرده است.

با «قلم فلزی» در قرنطینه

قدس آنلاین: این روزها که به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از هنرمندان نتوانسته‌اند در قالب برگزاری نمایشگاه مانند گذشته با مخاطب خود ارتباط برقرار کنند، در قرنطینه دست از کار نکشیده‌اند و با ایده‌های خلاقانه علاوه بر خلق اثر، از طریق فضای‌مجازی آثار خود را به علاقه‌مندان معرفی کرده‌اند. محمدرضا اکابریان،  هنرمندی است که آثار هنری زیادی را با تکنیک قلم فلزی خلق کرده است.

وی، این آثار را در فضای‌مجازی و در صفحه مخصوص به خود در معرض دید مخاطبان و علاقه‌مندان به این هنر قرار داده است و تلاش کرده با نمایش آثارش در فضای‌مجازی مانند گذشته با مخاطبش در ارتباط باشد.

اکابریان با بیان اینکه با وجود فضای‌مجازی هنرمندان مانند گذشته می‌توانند فعالیت‌های هنری‌شان را در معرض دید عموم بگذارند،  در معرفی هنر قلم فلزی می‌گوید: در طراحی وقتی از تکنیک سخن می‌گوییم به دو موضوع اشاره داریم، نخست، استفاده از ابزار لازم برای طراحی و دوم شیوه اجرا، این در حالی است که استفاده از قلم فلزی ویژگی‌های خاصی دارد که از جمله می‌توانم به کشیدن سایه روشن‌ها، تراکم خطوط، فضای پرسپکتیو و ارائه حس هنرمند به اثر هنری اشاره کنم که در استفاده از ابزاری مانند خودنویس و روان‌نویس این ویژگی‌ها ممکن است وجود نداشته باشد. البته برخی مواقع نیز ابزاری مانند روان‌نویس و خودنویس به کمک هنرمند آمده که به آن اصطلاحاً ترکیب مواد می‌گوییم و در خلق بهتر اثر تأثیرات خوبی داشته است.

وی معتقد است: امکان ندارد هنرمندانی که طراحی و نقاشی کار می‌کنند از قلم فلزی برای خلق آثار خود استفاده نکنند. از سوی دیگر هنرمندانی که دوره پیشرفته طراحی را گذرانده باشند، ویژگی‌های بهره‌گیری از قلم فلزی را می‌دانند و شاید برای طراحی بیشتر از این قلم استفاده کنند.

قلم فلزی تکنیکی جداناپذیر از طراحی

اکابریان با اشاره به اینکه استفاده از قلم فلزی تکنیکی جداناپذیر از طراحی است و باید در دانشگاه‌ها یا آموزشگاه‌های نقاشی به هنرجویان کامل آموزش داده شود، بیان می‌کند: لازم نیست این تکنیک به صورت رشته‌ای علمی جدا از طراحی و نقاشی مورد تحصیل قرار گیرد، زیرا جزئی از نقاشی و طراحی است، اما در حوزه پژوهش نیز فعالیت‌هایی انجام شده و در قالب بررسی آثار هنرمندان تحقیقات خوبی انجام شده است.

اکابریان مانند سایر هنرمندان، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی و توجه به آن را  در این شرایط برای هنرمندان لازم و ضروری می‌داند و معتقد است: برگزاری نمایشگاه‌های مجازی نیازمند مناسباتی است که لازم است مسئولان مرتبط با هنر به ویژه هنرهای تصویری و تجسمی، نگارخانه‌ها و هنرمندان به آن توجه کنند و در برگزاری این نمایشگاه آن مناسبات را اجرایی کنند .

این هنرمند با ارائه یک پیشنهاد در خصوص برگزاری بهتر نمایشگاه‌ها می‌گوید: وقتی نمایشگاه آثار هنری به صورت مجازی برگزار می‌شود لازم است تیمی از افراد متخصص و آشنا به تبلیغ آثار هنری و ارتباط با مخاطب در فضای‌مجازی حضور داشته باشند. همچنین این تیم باید بتواند ارتباط مناسبی با هنرمندان برقرار کند تا آن‌ها را نسبت به شرایط برگزاری نمایشگاه مجازی آشنا کرده و انگیزه لازم را برای برگزاری این نمایشگاه‌ها به هنرمندان ارائه کند.

اکابریان با بیان اینکه هنرمندان در این شرایط نیاز به حمایت متولیان دارند، تأکید می‌کند: لازم است مسئولان حتی در برگزاری نمایشگاه‌های مجازی هم در این بخش از هنرمندان و نگارخانه‌ها حمایت کنند، به دلیل شیوع بیماری کرونا وضعیت اقتصادی جامعه به ویژه هنرمندان مطلوب نیست.

به گفته این هنرمند پیشکسوت، تعداد برگزاری نمایشگاه‌های هنری در کشور ما افزایش داشته داشته، اما از نظر اقتصادی تأثیر زیادی بر وضعیت هنرمندان ندارد.

گفتنی است، محمدرضا اکابریان،  دانش‌آموخته رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا در تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه هنر تهران است. او به مدت 32 سال در امر آموزش طراحی فعال بوده و در این مدت بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و گروهی در رشته طراحی و نقاشی برگزار کرده است. همچنین علاوه بر طراحی، تجربه خلق آثاری از کاریکاتور نیز داشته است. محمدرضا اکابریان اقداماتی از جمله پژوهش و بررسی کتاب‌های آموزش هنر و طراحی و اجرای روش‌های «الگوهای برتر تدریس هنر» را از سال 74 تاکنون انجام داده است و تدریس رشته طراحی را نیز انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.