کرونا که شیوع پیدا کرد همه مسائل را تحت تأثیر خودش قرار داد. از کوچک‌ترین مسائل روزمره تا بزرگ‌ترین اتفاقات در جریان زندگی همه ما. اسفند ۹۸ بود که این موضوع رسماً در ایران خودنمایی کرد.

آموزش مجازی به مدارس بی‌اینترنت می‌رسد؟

هاشم رسائی‌فر/

 کرونا که شیوع پیدا کرد همه مسائل را تحت تأثیر خودش قرار داد. از کوچک‌ترین مسائل روزمره تا بزرگ‌ترین اتفاقات در جریان زندگی همه ما. اسفند ۹۸ بود که این موضوع رسماً در ایران خودنمایی کرد. از همان روزهای ابتدایی اعلام حضور کرونا در ایران، مدارس و مراکز آموزشی جزو اولین جاهایی بودند که تعطیل شدند. مراقبت از سلامت دانش‌آموزان و کادر تعلیم و تربیت در اولویت قرار گرفت و آموزش‌ها از حضور فیزیکی بر سر کلاس به مجازی و از طریق اینترنت سوق داده شد تا مباحث تعلیم و تربیت دانش‌آموزان خیلی تحت تأثیر شیوع کرونا قرار نگیرد، گرچه در ابتدای شروع کلاس‌های آنلاین و آموزش‌های مجازی، بخش زیادی از مبحث بسترسازی برای حضور حداکثری دانش‌آموزان بر سر کلاس‌های آنلاین با مشکلاتی مواجه بود و جمع زیادی از دانش‌آموزان شرایط لازم برای حضور بر سر کلاس‌های مجازی را نداشتند و حتی شماری از آن‌ها تا پایان سال تحصیلی هم این مشکل برایشان مرتفع نشد و با آن دست به گریبان بودند. این مشکل البته در مدارس روستایی بیشتر به چشم آمد. روستاهایی که بعضاً با شهرهای بزرگ کمتر از ۵۰ کیلومتر فاصله دارند.

به طور مثال روستای خواجه حسین‌آباد در نزدیکی سد کارده، روستای کارده و روستاهای اطراف آن‌ها گویا با این مشکل مواجه بوده و هنوز هم هستند.

مشکل دانش‌آموزان برای آموزش مجازی در ۴۰ کیلومتری مشهد!

حسین‌زاده یکی از اهالی روستای خواجه حسین‌آباد با ابراز گلایه از شرایطی که پس از شیوع کرونا برای دانش‌آموزان مدرسه این روستا به وجود آمده بود، می‌گوید: آموزش در مدرسه روستای ما عملاً پس از شیوع کرونا تعطیل شد؛ چرا که زیرساخت لازم برای آموزش دانش‌آموزان به صورت آنلاین وجود نداشت. در کل اینترنتی نبود که بشود با استفاده از آن به دانش‌آموزان درس داد!

وی می‌افزاید: در روستای ما و چند روستای اطراف آن به دلیل نداشتن تلفن ثابت نمی‌توان به شبکه اینترنت وصل شد! در مجموع داستان این محدوده و منطقه به لحاظ استفاده از تلفن ثابت داستانی غم‌انگیز است، اینکه کمتر از ۴۰ کیلومتر با مشهد بیشتر فاصله نداریم اما متأسفانه هنوز موضوع تلفن ثابت برای مردمان این منطقه حل نشده است! به همین دلیل دانش‌آموزان فرصتی برای حضور در کلاس‌های آنلاین برایشان فراهم نشد و حتی پیش از رسیدن به سال ۹۹ (اسفند ۹۸) که کرونا موجب شد مدارس تعطیل شود سال تحصیلی دانش‌آموزان این منطقه به پایان رسید!

او همچنین اظهار می‌دارد: وقتی تلفن ثابت نباشد معمولاً مردم از خطوط تلفن همراه استفاده می‌کنند که متأسفانه در این خصوص نیز مشکلات زیادی داریم. با اینکه یکی از اپراتورها اقدام به تقویت امواج کرد اما باز هم معضل باقی مانده و نمی‌دانیم باید برای سال تحصیلی پیش رو چه کار کنیم اگر قرار باشد مدارس باز نشود و آموزش مجازی باقی بماند. در محدوده روستای ما مجتمع‌های آموزشی شبانه‌روزی وجود دارد که حدود ۷۰۰ دانش‌آموز به صورت شبانه‌روزی تا پیش از کرونا در آنجا درس می‌خواندند، اگر شرایط به همین منوال باشد قطعاً آن‌ها نیز برای آموزش به صورت مجازی با مشکل مواجه خواهند بود.

اتصال هزار و ۶۴۰ مدرسه خراسان رضوی به اینترنت

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این خصوص می‌گوید: هزار و ۶۴۰ مدرسه در این استان به اینترنت متصل شدند. قاسمعلی خدابنده اظهار می‌کند: در آغاز شیوع بیماری کووید ۱۹ و اجرای آموزش‌های مجازی ٢ هزار و ٧٠٠ مدرسه در خراسان رضوی به اینترنت دسترسی نداشتند که با پیگیری‌های انجام شده از سوی این اداره کل و همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان بیش از هزار و ۶۴٠ مدرسه از این تعداد به اینترنت متصل شدند و ٣۴٠ مدرسه دیگر نیز تا پایان تابستان به اینترنت دسترسی پیدا خواهند کرد.

کمتز از ۲۰ درصد مدارس مشکل اینترنت دارند

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان نیز در خصوص میزان مدارسی که مشکلاتی در حوزه اینترنت دارند به قدس می‌گوید: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت آموزش و پرورش و  وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود دارد تمامی مدارسی که امکان برقراری اینترنت در آن‌ها وجود دارد، زیرساخت‌ها برای آن‌ها فراهم خواهد شد تا بتوانند از آموزش‌های مجازی در صورت فراهم نبودن شرایط برای حضور بر سر کلاس استفاده کنند.

مهدی مجیدی‌فر می‌افزاید: در این حوزه اقدام‌های خوبی شده اما هنوز کامل نشده است که امیدواریم تا شروع سال تحصیلی جدید مشکلات در این بخش مرتفع شود.

وی در مورد مدارسی که در مناطقی هستند که تلفن ثابت ندارند نیز عنوان می‌کند: در مجموع در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد مدارس هنوز مشکل اینترنت دارند که این موضوع برای آن‌ها در حال بررسی و اقدام است، اما در مورد مدارسی که مشکل تلفن ثابت دارند نیز باید گفت اپراتورهای تلفن همراه قول‌های خوبی برای رفع مشکل دادند که در صورت به سرانجام رسیدن این موضوع فکر نمی‌کنم مشکلی برای آموزش‌های آنلاین و مجازی در مدارس داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.