نسخه‌های خطی و چاپ سنگی نفیسی با موضوع ازدواج در مخزن کتب خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که قدمت برخی نسخه‌ها به قرن ششم قمری می‌رسد.

قدیمی‌ترین اسناد «ازدواج» در گنجینه نُسخ خطی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس آنلاین، مدیر مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به مناسبت روز ملی ازدواج، از وجود نسخه‌های خطی و چاپ سنگی نفیسی به زبان فارسی، عربی و اردو در این مرکز با موضوع ازدواج خبر داد که که بیشتر آن‌ها دارای بلاغ و حاشیه بوده و تصحیح و مقابله شده است.

دکتر علی سوزنچی کاشانی با بیان این‌که برخی از این نسخه‌ها به‌طور ویژه به موضوع ازدواج و نکاح پرداخته و برخی نسخه‌ها بخشی از آن به این موضوع اختصاص یافته است، توضیح داد: یکی از نفیس‌ترین نسخه‌ها، نسخه‌ای به قدمت قرن ششم قمری با عنوان «الانتصار فیما انفردت به الامامیة» در موضوع فقه است که در سال ۵۹۶ قمری به خط نسخ ۱۹ سطری بر کاغذ حنایی با عناوین شنگرف کتابت شده و بخشی از آن، به موضوع ازدواج اختصاص یافته است.

وی افزود: «اختلاف زوجین در مهر» رساله‌ای خطی به زبان عربی با موضوع فقه، روابط زوجین، مهریه و ازدواج، تألیف «محمدباقربن محمد میرداماد» است که در سال ۱۰۲۲ قمری به خط نستعلیق ۱۱ سطری بر کاغذ نباتی کتابت شده است.

سوزنچی در اشاره به کتب چاپ سنگی، از دو کتاب ارزشمند به زبان فارسی یاد کرد و گفت: کتاب «نکاح و ازدواج» یا «کتاب‌الإزدواج» تألیف «اسماعیل‌بن علی‌نقی غروی» در سال ۱۳۵۲ قمری در ۲۸ صفحه در تبریز چاپ شده است و کتاب «وسائل‌الابتهاج فی حفظ صحت‌الازدواج» یا «تحفه‌الخواتین» نوشتۀ «کریزل» به قلم «زین‌العابدین نایب‌الصدر شیرازی» در سال ۱۳۲۵ قمری در بمبئی به خط نستعلیق و به‌صورت مصور چاپ شده است.

وی به دو نسخۀ چاپ سنگی به زبان اردو اشاره کرد و ادامه داد: «بک آن میریج یعنی کتاب‌النکاح» در ۱۱۶ صفحه به خط نستعلیق در سال ۱۳۳۶ قمری در هند منتشر شده. همچنین، کتاب «نظام ازدواج» تألیف علی‌نقی نقوی نصیرآبادی در سال ۱۳۳۷ قمری در لکهنو هندوستان در ۱۶ صفحۀ به خط نستعلیق در قطع ۱۸ در ۱۲ سانتی‌متر منتشر شده است.

مدیر مخطوطات کتابخانۀ آستان قدس رضوی به نسخه‌هایی به کتابت قرن ۷ تا ۱۰ قمری اشاره کرد و گفت: نسخه‌های متعددی از «الکافی»، «الصافی فی شرح‌الکافی»، «تبصرة‌المتعلمین فی احکام‌الدین»، «تحریرالاحکام‌الشرعیه علی مذهب‌الامامیه»، «غایه‌المراد فی شرح نکت‌الارشاد»، «عوالی‌اللئالی‌العزیزیه فی الاحادیث‌الدینیه»، «کنزالعرفان فی فقه‌القرآن»، «کیمیای سعادت»، «تلخیص‌المرام»، «جامع‌المقاصد فی شرح‌القواعد»، «جواب مسائل»، «حاشیة ارشادالاذهان»، «معارج‌السئول و مدارج‌المأمول»، «مصابیح‌السنه»، و «نهج‌الحق و کشف‌الصدق» که آن را علامه حلی برای سلطان‌محمد اولجایتو نوشته است، در مخزن کتب خطی موجود است.

مدیر مخطوطات کتابخانۀ آستان قدس رضوی در پایان یادآور شد: همچنین «جلاء‌العیون»، «دعائم‌الاسلام»، «روضه‌الواعظین»، «زبده‌البیان»، «شرح مفاتیح‌الشرایع»، «علل‌الشرایع والاحکام والاسباب»، «مشکوه‌المصابیح» و «مصباح‌الانظار» از دیگر نسخه‌های گنجینۀ خطی آستان قدس رضوی با سرفصل‌هایی دربارۀ ازدواج است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.