یک ستون‌نویس نشریه بلومبرگ نوشت قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران رأی نخواهد آورد و چین و روسیه به فروش سلاح به ایران ادامه خواهند داد.

تحلیلگر بلومبرگ| قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی نمی‌آورد

به گزارش قدس آنلاین، «الی لیک» ستون‌نویس نشریه «بلومبرگ» که به داشتن مواضع ضدایرانی شهرت دارد، روز جمعه در یادداشتی نوشت، قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران تقریبا به طور حتم در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب نخواهد شد.

لیک در این یادداشت نوشت: «هفته آینده آمریکا تلاش خواهد کرد شورای امنیت سازمان ملل متحد را متقاعد کند کاری را انجام دهد که ظرف یک سال گذشته از متحدانش خواسته از آن حمایت کنند: تمدید تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران که در ماه اکتبر منقضی می‌شود. تقریبا به‌طور حتمی قطعنامه مربوط به آن شکست خواهد خورد اما به این معنا نیست که سیاست آمریکا علیه ایران با شکست مواجه می‌شود».

این ستون‌نویس بلومبرگ در ادامه بیان داشت: «یک روز پیش از این‌که مایک پامپئو اعلام کند که چهارشنبه این قطعنامه را ارائه می‌کند، از استعفای برایان هوک نماینده ارشدش در امور ایران خبر داد. پامپئو گفت، اگر شورای امنیت به حامی شماره یک تروریسم در جهان اجازه خرید و فروش آزادانه سلاح را بدهد، مایه استهزاء کامل خواهد بود».

لیک نوشت: «کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل این هفته در نشست امنیتی آسپن در مصاحبه‌ای به من گفت "قادر نخواهم بود نظر آن‌ها (چین و روسیه) را عوض کنم. با این حال آنچه می‌توانیم انجام دهیم این است که دیدگاه دیگر کشورها نسبت به آن‌ها را تغییر دهیم و این چیزی است که اهمیت دارد". راهبرد پامپئو در کوتاه‌مدت این است که این دو ابرقدرت رقیب را در سازمان ملل خجالت‌زده کند».

وی افزود:‌ «اما پامپئو ورق دیگری برای بازی دارد. اگر و زمانی که آمریکا رأی سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی را از دست بدهد، می‌تواند همچنان به‌صورت تئوریک آن را از طریق بندی که در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ قید شده است اعمال کند. همان‌طور که پامپئو روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت، این گزینه‌ای است که در اختیار آمریکا قرار داد و هر کاری که در دایره قدرت آمریکا می‌توانیم، انجام خواهیم داد تا اطمینان یابیم تحریم تسلیحاتی تمدید می‌شود».

لیک در ادامه نوشت: «از نظر ظاهری، این کار مانور عجیبی است. تمهیدات مربوط به مکانیسم ماشه به عنوان ابزاری برای کشورهایی است که عضو توافق باشند. همان‌طور که آنتونی بلینکن معاون وزیر امور خارجه سابق و مشاور کارزار انتخاباتی جو بایدن (رقیب دموکرات رئیس جمهور آمریکا) این هفته در نشست امنیتی آسپن گفت، "مکانیسم ماشه باید توسط شرکای توافق فعال شود"».

در ادامه این یادداشت آمده است: «ریچارد گلدبرگ که کارزار فشار حداکثری علیه ایران را در شورای امنیت ملی مدیریت می‌کند به من گفت، قطعنامه سازمان ملل که در توافق هسته‌ای تعبیه شده است، "دقیقاً به همین دلیل نوشته شده است که از حق آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه تحت هر سناریو در هر زمان دفاع کند". اگر ایران از تعهداتش سرپیچی کند، آمریکا این حق را دارد که قطعنامه‌های پیشین را که در پی این توافق برداشته شده بودند، صرف‌نظر از این‌که آمریکا عضوی از توافق بماند یا خیر، مجدداً بازگرداند».

لیک نوشت: «صرف‌نظر از قانونی بودن یا نبودن تحریم‌های تسلیحاتی فعلی و آتی علیه ایران، روسیه و چین فرصت بسیار خوبی برای انتقال سلاح به ایران خواهند داشت. قوانین بین‌المللی پیشتر نیز در مقابل آن‌ها ایستادگی نکرده بود. چین همین حالا گفت‌وگو درباره همکاری امنیتی نزدیک‌تر با ایران را آغاز کرده است».

وی در ادامه نوشت: «کرافت به من گفت که نقش پامپئو در سازمان ملل فعلاً نمادین خواهد بود. واقع بینانه‌ترین راهبرد آمریکا تحت رهبری بایدن یا ترامپ، باید یک‌جانبه باشد. تا زمانی که دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل منافع مشترکی با آمریکا و متحدانش در منطقه نداشته باشند، احمقانه است که از سازمان ملل انتظار داشت صلح و امنیت در خاورمیانه را تقویت کند».

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.