۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 715163

ناسا اعلام کرده است که قصد دارد القاب یا همان نام های مستعار و غیر رسمی اجرام کیهانی را با هدف ترویج تنوع، عدالت و شمول بیشتر تغییر دهد.

ناسا القاب اجرام کیهانی را عوض می‌کند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از آی ای، ممکن است مجبور شویم لقب های اجرام کیهانی موجود در فهرست ناسا را دوباره حفظ کنیم، زیرا این اسامی به زودی تغییر خواهند کرد.

اجرام کیهانی مانند سیارات، کهکشان ها و سحابی ها همه دارای اسامی رسمی هستند، اما ناسا به طور معمول به آنها لقب های غیر رسمی نیز می دهد. آژانس فضایی آمریکا برای تلاش و رسیدگی به موضوعات پیرامون تنوع، برابری و شمول بیشتر، به دنبال بررسی مجدد برخی از این نام های مستعار است تا اطمینان حاصل کند که آنها از تبعیض و نابرابری حمایت نمی کنند.

ناسا بر این موضوع واقف است که اسامی باید حاوی و نمایانگر اطلاعات زیادی در مورد صاحب خود باشند و اکنون به این رویکرد رو آورده است.

ناسا می گوید برخی از نام های مستعار اجرام کیهانی اکنون نامناسب هستند و به دنبال تغییر آنها است. اگرچه این اسامی غیر رسمی هستند، اما باز هم در جامعه علمی مهم هستند و مورد استفاده قرار می گیرند.

به عنوان مثال ناسا تصمیم گرفته است تا دیگر سحابی "NGC 2392" را که یک سحابی سیاره ای است، با نام مستعار "سحابی اسکیمو" نشناسد. دلیل این تغییر این است که اصطلاح اسکیمو به عنوان یک اصطلاح با سابقه نژادپرستی شناخته می شود. مردم بومی مناطق قطب شمال توسط استعمارگران به نام اسکیمو یاد می شدند و این اصطلاح از آن زمان تاکنون مانده است و در حال حاضر در اسناد رسمی از استفاده از این نام مستعار پرهیز می شود.

ناسا در یک بیانیه تأکید کرده است که تا وقتی نام های مستعار نامناسب وجود دارند، فعلا فقط از عناوین رسمی تعیین و تایید شده توسط اتحادیه بین المللی نجوم استفاده خواهد کرد.

"توماس زوربوچن" مدیر دفتر ماموریت علوم ناسا گفت: من از ارزیابی مجدد نام هایی که با آنها به اشیاء نجومی رجوع می کنیم، حمایت می کنم.

وی افزود: هدف ما این است که همه نام ها و القاب اجرام کیهانی با ارزش های تنوع و برابری و دربرگیری مطابقت داشته باشند و ما با جامعه علمی فعالانه کار خواهیم کرد تا از این امر اطمینان حاصل کنیم. علم برای همه است و همه جنبه های کار ما باید آن ارزش را منعکس کند.

"استفان تی. شیه" معاون تنوع و فرصت های برابر در مقر ناسا گفت: این اسم ها و اصطلاحات ممکن است حاوی مفاهیم تاریخی یا فرهنگی باشند که قابل اعتراض یا ناخوشایند باشند و ناسا به شدت متعهد است که به اصلاح آنها بپردازد. علم وابسته به مشارکت همه تنوع های نژادی است و از وجود همگان سود می برد و به همه نفع می رساند، بنابراین این بدان معنی است که باید آن را فراگیر کنیم.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.