رییس قوه قضاییه با بیان اینکه از هر اقدامی که در جهت گره گشایی از زندگی مردم باشد استقبال می‌کنیم، گفت: هر طرح اقتصادی باید با بررسی کارشناسانه، جزئیات و اقناع افکار عمومی و نخبگان همراه باشد.

رییسی: هر طرح اقتصادی باید با بررسی کارشناسانه همراه باشد

قدس آنلاین: به گزارش قوه قضاییه،

سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قضایی با تبریک عید غدیر و ولادت با سعادت امام موسی کاظم (ع)، اجرای عدالت را از مهم‌ترین پیام‌های غدیر و از محوری‌ترین مأموریت‌های نظام اسلامی عنوان کرد.

رئیس قوه قضاییه گفت: نظام اجتماعی بر اساس عدالت شکل می‌گیرد و انتظار این است که در نظام اسلامی قوانین عادلانه تصویب شود، مجریان بر اساس عدالت رفتار کنند و قضاوت و داوری در دستگاه قضایی نیز همراه با عدالت باشد.

رئیسی تصریح کرد: بر خلاف تصور برخی که اجرای عدالت را دشوار می‌دانند، اگر عدالت به معنای دوری از هوا و هوس و نفوذ و نفوذپذیری باشد، اجرای عدالت آسان است و همه باید به دور از هر گونه هوای نفس و فقط برای رضای الهی در مسیر اجرای حق و عدالت حرکت کنند.

رئیس قوه قضاییه، کشف حقیقت را مهم‌ترین مسأله در نظام قضایی دانست و گفت: قاضی موظف به اجرای عدالت و صدور حکم بر اساس حقیقت است و همه ارکان دستگاه قضا و همچنین ضابطان قانونی نیز باید او را در کشف حقیقت یاری دهند.
آیت الله رئیسی با تأکید بر این که کشف حقیقت و صدور حکم عادلانه موجب استحکام هر چه بیشتر نظام مقدس اسلامی و آرا و نظرات و دیدگاه‌های قضایی می‌شود، افزود: همت ما در دستگاه قضایی باید اجرای بدون تبعیض عدالت باشد؛ چرا که مردم کمبودها را تحمل می‌کنند، اما تحمل تبعیض برای آن‌ها سخت است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش به حادثه مرگبار انفجار در بندر بیروت اشاره کرد و با تأکید بر لزوم بررسی همه جانبه و روشن شدن ابعاد ماجرا و شناسایی قاصران و مقصران آن اظهار داشت: جراحتی که به لبنان وارد شد، قلوب همه انسان‌های آزاده عالم را جریحه دار کرد.

کمک به مردم رنج دیده لبنان وظیفه‌ای انسانی است

رئیسی کمک به مردم لبنان را وظیفه‌ای انسانی و اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: همه باید کمک کنند تا از رنج و غم کسانی که در این حادثه تلخ آسیب دیدند، کاسته شود.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به فتنه‌های دشمنان برای تخریب و تضعیف جبهه مقاومت در لبنان گفت: لبنان همچون فلسطین در خط مقدم مواجهه با صهیونیست‌ها قرار دارد و به هیچ عنوان نباید انسجام و وحدت مردم و جریان مقاومت در این کشور مورد خدشه قرار گیرد.

رئیسی افزود: حزب الله در جنگ ۳۳ روزه با صهیونیست‌ها حماسه آفرید و لبنان مقاوم تصویری از بصیرت، دشمن شناسی و دشمن ستیزی را در برابر جهانیان به نمایش گذاشت و حرکت ماندگار حزب الله در نهادینه کردن مقاومت، باید حفظ شده و پررونق ادامه یابد.

رئیس قوه قضاییه متذکر شد: کسانی که دوست لبنان نیستند و مقاومت را به ضرر خود می‌دانند، دنبال شکست جریان مقاومت و ایستادگی هستند، ولی سخت در اشتباهند و نمی‌توانند خون‌های مطهری که برای عزت، استقلال و سربلندی لبنان و مقاومت ریخته شده، پایمال کنند.

رئیسی در ادامه به آمریکا و صهیونیست‌ها و برخی کشورهای اروپایی که دنبال فتنه انگیزی در لبنان هستند هشدار داد که بدانند هیچ فتنه‌ای علیه مردم لبنان کارساز نخواهد بود و توطئه هایشان نقش بر آب می‌شود و حزب الله به عنوان برگ زرین عزت و افتخار مردم لبنان خواهد ماند.

طرح‌های اقتصادی باید کارشناسی شده باشد

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به طرح اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: اعلام هر طرح اقتصادی در کشور باید با نظرات کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی همراه باشد و پس از تصویب نیز، برای افکار عمومی به خوبی تبیین شود تا مورد استقبال همه قرار گیرد.

دولت و مجلس به معیشت مردم توجه ویژه داشته باشند

آیت الله رئیسی افزود: یک طرح اقتصادی وقتی ارزشمند است و به مردم آرامش می‌دهد که با نظرات نخبگان تهیه شده باشد و درباره جزئیات آن هم اطلاع رسانی شود؛ در غیر این صورت با ایجاد ابهام، مردم را نگران و فعالان اقتصادی را سرگردان می‌کند.

رئیس قوه قضاییه با ضروری خواندن توجه دولت و مجلس به موضوع معیشت، تصریح کرد: دولت و مجلس باید مسائل اقتصادی را با حساسیت و اولویت پیگیری کنند و با طرح‌های راهگشا و کارشناسی شده برای حل مشکلات معیشتی و گره گشایی از زندگی مردم گام بردارند.

تقدیر رئیس دستگاه قضا از گزارش‌های روشنگرانه خبرنگاران

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تبریک «روز خبرنگار»، از خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی مطمئن مردم با مسئولان یاد کرده و با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه، از زحمات آنان قدردانی کرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین به مجاهدت برخی خبرنگاران برای تولید گزارش‌های تحقیقی با هدف بررسی مشکلات کشور و رفع آن‌ها اشاره کرده و افزود: خبرنگاران در برخی گزارش‌ها در مقام یک بازرس به شهرها و استان‌های مختلف سفر می‌کنند تا بتوانند یک گزارش اقناع کننده تولید کنند. مواردی مثل گزارش درباره فولاد و خام فروشی کُک، از نمونه گزارش‌های جهادی بود که خبرنگاران برای تولید آن‌ها حتی به برخی کشورها سفر کردند. این همت اگر با اخلاص همراه شود، برای کشور برکات زیادی به همراه خواهد داشت.

اجرای طرح‌های فرهنگی و تربیتی در زندان‌ها

در این جلسه رئیس سازمان زندان‌ها به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده برای اصلاح مجرمان در زندان ها، گفت: در سازمان زندان‌ها تلاش داریم تا از پابند زدن به پایبند کردن مجرمان به ضوابط اجتماعی و اخلاقی و رعایت حقوق خانواده و افراد جامعه برسیم و برای این مهم به سراغ شهدا رفته ایم، چون آن‌ها نقطه اتکاء مطمئنی هستند که زندانیان به راحتی با آن‌ها ارتباط معنوی برقرار می‌کنند.

حاج محمدی افزود: بر همین اساس در اولین گام از این حرکت تربیتی، کتاب «زندگینامه شهید ابراهیم هادی» با همت و هزینه نویسنده کتاب در اختیار زندانیان قرار گرفته که بازخوردهای بسیار امیدوار کننده‌ای داشته است.

اجرای طرح جهادی زندگی طلّاب در زندان

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین از اجرای «طرح جهادی زندگی در زندان» با محوریت طلّاب جهادی – تبلیغی خبر داد و گفت: در این طرح طلّاب صرفاً به اقامه نماز و بیان چند حدیث در زندان اکتفا نکرده و از اذان صبح تا خاموشی با زندانیان زندگی می‌کنند، گوش شنوای آن‌ها شده و همراه با آنان می‌خندند و گریه می‌کنند و اوقاتشان را سپری می‌کنند.


حاج محمدی به ذکر نمونه‌ای از دستاوردهای حضور جهادی طلّاب در زندان‌ها اشاره کرد و افزود: برای مثال در ایام عید غدیر ۱۱ تن از طلّاب در زندان‌ها مستقر شدند که از ثمرات آن اطعام ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از زندانیان و آزادی ۱۵ نفر از مددجویان از طریق حل و فصل دعاوی و دیدار با خانواده‌ها بوده است.


رئیس قوه قضاییه در واکنش به گزارش رئیس سازمان زندان ها، اصلاح مجرمین را یکی از اصول قانون اساسی و وظایف دستگاه قضا دانست و گفت: در ابتدای انقلاب، شهید لاجوردی و امثال شهید کچویی این همت شخصی را داشتند که علاوه بر کیفر مجرمان، برای اصلاح آن‌ها نیز تلاش کنند، اما به مرور این اقدامات تبدیل به برگزاری یک نماز جماعت ساده شد. انشاءالله این همت جهادی شکل گرفته در سازمان زندان‌ها و کمک نیروها و طلّاب جهادی و خصوصاً شهدا، منجر به شکل گیری یک حرکت اصلاحی جدید در زندان‌ها شود.

دستور رئیس دستگاه قضا برای اصلاح روندهای زحمت آفرین برای مردم

در این جلسه، رئیس دیوان عالی کشور نیز با اشاره به مشکلاتی، چون احاله و اعاده‌های مکرر که موجب اخلال در روند دادرسی‌ها می‌شود، بر لزوم ایجاد سازوکاری برای اصلاح این رویه‌ها و کاهش حجم کار قضات در جهت صدور آرای متقن قضایی تأکید کرد.

حجت الاسلام مرتضوی مقدم با اشاره به مشکلاتی که مردم از طریق فضای مجازی به وی منتقل می‌کنند، گفت: ظهور و بروز حق محوری و اجرای عدالت در احکام متقن قضایی است و مادامی که اقدامات دادسراها و خروجی دادگاه‌های ما در جهت اجرای عدالت نباشد، پشتوانه و دلگرمی برای مردم به وجود نمی‌آید.

وی بر همین اساس متذکر شد که در حال حاضر تدبیری در دیوان عالی اندیشیده شده که قضات دیوان بر رسیدگی به فرجام‌ها متمرکز شده و دیگر پرونده‌ها به آن‌ها ارجاع نشود تا پرونده‌های فرجام خواهی شده هر چه دقیق‌تر و با فراغ بال تعیین تکلیف شوند.

رئیس قوه قضاییه نیز در واکنش به گزارش رئیس دیوان عالی کشور گفت: گاهی روش‌ها در دستگاه قضایی نادرست و برای مردم زحمت آفرین است که حتماً باید اصلاح شوند.

معاون بین الملل قوه قضاییه نیز در سخنان خود در این نشست، به استقبال سفیر کشور لبنان از ابراز همدردی و پیگیری حادثه بندر بیروت از سوی رئیس و مسئولان دستگاه قضایی کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: سفیر لبنان از آیت الله رئیسی به عنوان چهره شناخته شده و دوست مردم لبنان و مقاومت یاد کرده و از پیگیری‌ها و امضاء دفتر یادبود این سفارت تقدیر کرد.

علی باقری همچنین برکناری برایان هوک از مسئولیت پیگیری امور ایران را فرصت مناسبی برای تحت تعقیب قرار گرفتن او به جرم اقدامات خصمانه علیه منافع ملی ایران دانست و گفت: لازم است کیفرخواستی علیه برایان هوک از سوی دادستانی صادر شود چرا که او بانی طرح فشار حداکثری به ایران، قطع دسترسی ایران به منابع مالی و تحریم‌های ثانویه بود و علاوه بر توسل به زور، سردار قاآنی را نیز تهدید به ترور کرده است.

وی با اشاره به آغاز عملیات جمع آوری اسناد و مدارک برای تعقیب قضایی هوک، تصریح کرد: برایان هوک نگران بیکاری اش نباشد، چون تازه کار او با قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران شروع شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه نیز با اشاره به راه اندازی طرح دادرسی الکترونیک در زندان ها، از راه اندازی ۱۰۰ نقطه جدید علاوه بر یکصد نقطه اتصال قبلی برای اجرای طرح دادرسی الکترونیک خبر داد و اجرای این طرح را موجب به حداقل رسیدن اعزام و بدرقه محکومان از زندان‌ها به محاکم قضایی عنوان کرد که در برخی استان‌ها نرخ آن حتی به صفر رسیده است.

زارع پور ادامه داد: در نظر داریم تا امکان حضور مردم در دادرسی‌ها از طریق برخط، از منازل یا دفاتر وکالت و دفاتر خدمات فراهم شود که در ماه‌های گذشته این اتفاق به صورت آزمایشی در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، سمنان و تهران عملیاتی شده و به عنوان نمونه در یک جلسه دادرسی الکترونیک که خواهان از پایتخت کُره جنوبی در این جلسه حاضر شده بود، در تقدیر از این اقدام دستگاه قضایی که موجب عدم سفر وی به ایران شد، نسبت به شکایت خود اعلام رضایت کرد.

وی همچنین از ارتقاء سامانه ثبت اموال مسئولان خبر داده و گفت: در اولین مرحله از ارتقای این سامانه، زیرسیستم مشمول یابی برای تسهیل در شناسایی مشمولان این طرح راه اندازی شده است.

بررسی اقدام گمرک برای ثبت کالاهای قاچاق

حجت الاسلام درویشیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این نشست با اشاره به راه اندازی سامانه جدید ثبت سفارش وزارت صمت، گفت: در حالی که قرار بود این سرویس جدید فعال شود، به دلیل ناهماهنگی سازمان گمرک و وزارت صمت از تاریخ ۸ مرداد تا ۱۹ مرداد ماه کل سامانه ثبت سفارش قطع بوده و سازمان گمرک، قفل سیستمی این سامانه را که مانع ثبت کالای قاچاق می‌شد، باز کرد که با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، این قفل سیستمی مجددا فعال شده و علت این اقدام و بررسی عمدی یا غیرعمدی بودن آن و خسارات احتمالی در ورود کالای قاچاق به کشور در دست بررسی است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.