سرپرست اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان گفت: ماموریت اصلی اداره توسعه بازار و پروژه‌ها، توسعه درآمد شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری است که نیاز به استفاده از ابزارهای ویژه‌ای دارد.

ماموریت اصلی توسعه بازار، توسعه درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان است

به گزارش قدس آنلاین، ساناز حسینیان نژاد اظهار کرد: ما یک سازمان دولتی هستیم و برای رسیدن به این ماموریت از غالب ابزارهایی که در اختیار داریم می‌توانیم استفاده کنیم و در بازارهای دولتی تسهیلگری کنیم. برای بازار خصوصی نیز ابزارهای ویژه‌ای در نظر داریم.

وی اضافه کرد: ما برای این ابزارهای ویژه فراخوان‌های پژوهشی و ساخت داخل و نیز مناقصات کشور را رصد و بررسی می‌کنیم و متناسب با مراکز رشد تخصصی اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. از جمله ابزارهای دیگر می‌توان به نمایشگاه‌های تخصصی اشاره کرد که هم پارک علم و فناوری در نمایشگاه حضور پیدا می‌کند و هم از حضور شرکت‌های فناور خود در نمایشگاه حمایت می‌کند. نمایشگاه‌ها یک ابزار پروژه‌یابی هستند و در نهایت برای توسعه بازار نقش دارند.

سرپرست اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که ویژه پارک علم و فناوری است، برگزاری رویدادهای تخصصی و بازدیدهای تخصصی است و با هدف یک بازار مشترک و پرتکرار برای شرکت‌ها مانند نفت، گاز و… رویداد تخصصی برگزار و از هر فردی که در این اکوسیستم است، دعوت می‌کنیم و شرکت‌های فناور هم در این رویداد دعوت می‌شوند و جلسات مذاکرات که از دل این رویدادها درمی‌آید، مقدمه‌ای بر فتح بازارهای تخصصی می‌شود.

وی تصریح کرد: بنا به تقاضای شرکت‌ها و مأموریت‌هایی که در اولویت پارک علم و فناوری است، اداره توسعه بازار و پروژه‌ها از افرادی دعوت می‌کند تا بازدیدهای صنعتی، دولتی و سازمانی داشته باشند که بخش زیادی از پروژه‌یابی و توسعه بازار پرزنت موفق ظرفیت موجود است. شرکت‌های فنارو و دانش‌بنیان راه‌حل محور هستند نه محصول محور و تفاوت عمده آن‌ها این است که به دانش فنی و مهارتی دست پیدا کرده‌اند تا برای مشکلات صنعت راه‌حل‌هایی را  ارائه دهند. اما شرکت‌هایی که فعالیت خود را به صورت عادی انجام می‌دهند، در نهایت به محصولی می‌رسد که آن را تکرار می‌کنند.

حسینیان نژاد عنوان کرد: رسالت اداره توسعه بازار و پروژه در پارک علم و فناوری این است که این مفهوم را در بازارهای دولتی و صنعت جای بیندازد. از زمانی که این اعتماد صورت گیرد، پروژه‌های زیادی سرازیر می‌شود و پارک علم و فناوری توانسته این اعتماد را در صنعت نفت و گاز به وجود آورد و در نهایت پروژه‌های زیادی از سوی این دو صنعت به پارک و شرکت‌های فناور رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بحران کرونا از آن موارد تاریخی خوبی بود که وضعیت تمام شرکت‌های پارک‌ها را مشخص کرد. شرکت‌های تجهیزات پزشکی سال‌هاست که محصولات خود را تولید می‌کنند اما در مقطع کرونا و با همان ماهیت راه‌حل دادن توانستند به سرعت در رفع بحران کرونا متمرکز شوند؛ به عنوان مثال ما شرکتی داریم که ۷۵ درصد نیاز کل کشور را تامین می‌کند.

سرپرست اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان بیان کرد: با توجه به سال اقتصادی سختی که در پیش است و غالب صنایع تولیدی در حالت انقباضی هستند، به عکس صنایع فناور و دانش‌بنیان شعار سال که جهش تولید است را معنا می‌کنند؛ به عنوان مثال ما شرکتی داریم که خاص امسال،   تولید دستگاه سی تی اسکن راه می‌اندازد و پروژه‌های بزرگی طراحی شده است. زیرا نیاز خریداران افزایش پیدا کرده و به دلیل شرایط تحریم و اعتمادی که پارک علم و فناوری به وجود آورده، اتفاقات خوبی صورت گرفته است.

وی در خصوص مشکلات اداره توسعه بازار و پروژه‌ها اظهار کرد: نگاه بازار با وجود توصیه‌هایی که در سیاست کشور شده باز هم به شرکت‌های فناور مانند شرکت‌های معمولی است و از لحاظ تضامین قراردادها، مقایسه تولید نمونه‌های داخل با نمونه‌های چینی و خارجی و حتی به صورت سفارشی سازی قرارداد می‌بندند، زمانی که یک محصول در تولید انبوه باشد، سوددهی بالایی خواهد داشت. البته این مشکل تا حدودی مرتفع شده اما همچنان با این مقایسه قیمت‌ها مواجه هستیم.

حسینیان نژاد بیان کرد: ‌زمانی که بازارها دولتی هستند و شرکت‌ها در چرخه‌های مختلف به مشکل تاخیر در پرداخت‌ها می‌افتند. غالب شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان  نسبت به پیمانکاران عمومی که شهرداری‌ها و دستگاه‌های دولتی دارند، از بنیه تحمل مالی کمتری برخوردار هستند؛ چراکه سرمایه شرکت‌ها دانش آنهاست نه حجم سرمایه در گردش، تجهیزات و… بنابراین تاب آوری کمتری در برابر این پرداخت‌ها دارند. ما از سازمان‌ها و کارفرماها می‌خواهیم در پرداخت‌های مالی، شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این پرداخت‌ها به تعویق بیفتد شرکت‌ها از بین می‌روند کما اینکه ما این ریزش را داریم و شرکت زمان می‌گذارد و مشتری خود را پیدا می‌کند، اما زمانی که پرداخت‌ها طولانی می‌شود، نمی‌تواند هزینه‌ها را تحمل کند در نتیجه منحل می‌شود و عمده مشکلات اداره مطالبی است که مطرح شد.

سرپرست اداره توسعه بازار و پروژه‌های پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: از صاحبان صنایع می‌خواهم که به عنوان بازوهای فکری رفع مشکلات خود به پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های در پارک مراجعه کنند نه به دانشگاه‌ها؛ چراکه دانشگاه‌ها بازوهای پژوهشی هستند و شرکت‌های ما  بخش خصوصی هستند که منافع آن‌ها اینگونه تعریف شده که مشکلات یک صنعت را حل کنند و قطعا عملکرد بهتری خواهند داشت. خواسته پارک از دانشگاه‌ها این است که به هر حال ایده‌هایی که در مراکز رشد خود پرورش پیدا می‌کند را به صورت هدفمند به پارک‌ها سوق دهند که تبدیل به شرکت‌های توانمند شوند تا اقتصاد مقاومتی بهتری شکل گیرد.

وی افزود: همکاری خوبی با دانشگاه فردوسی شکل گرفته است و با توجه به اینکه ما محدودیت زمین داریم، بخشی از زمین‌های دانشگاه فردوسی به پارک علم و فناوری داده شده و به مدل مشارکتی رسیده تا از بخشی از فضای دانشگاه استفاده کند و این همکاری وجود دارد، اما حجم زیادی از دانشجویان که برای تحصیل به دانشگاه فردوسی می‌روند، باز هم خروجی پررنگی بین شرکت‌های ما ندارد.

حسینیان نژاد گفت: از مردم هم می‌خواهم که به تولید داخل اهمیت بیشتری دهند. حتی اگر دوره‌ای ریسک دارد گذراست و باید پشت سر گذاریم و اعتماد نهایی مردم است که این شرکت‌ها را سرپا نگه می‌دارد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.