در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری، محور تحولات و تغییرات بر دوش جوانان گذاشته شده و تمرکز حرکت توسعه کشور در آینده با توجه به انرژی جوانان به آنان محول شده، بنابراین بر این باوریم با ابزار و شیوه‌های مختلف، جوانان را به صحنه بکشانیم.

«سمن» ها پشت در بسته دولتی ها

قدس آنلاین: یکی از بدیهی‌ترین این شیوه‌ها حمایت از تشکل‌ها و نهادهای مردم نهاد در حوزه جوانان است؛ مجموعه‌های خودجوشی که با اهداف خیرخواهانه و در راستای کمک به جامعه شکل گرفته‌اند.

به صحنه آمدن جوانان برای حل مشکلات

مدیر کل مشارکت‌های اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با ما از چگونگی حمایت این وزارتخانه از تشکل‌های مردم نهاد در حوزه جوانان می‌گوید. وی اظهار می‌کند: ما در مجموعه سازمان‌های مردم نهاد وزارت ورزش و جوانان در کنار تحقق به صحنه آمدن جوانان برای حل مشکلات، هدف بزرگ دیگری را که تربیت مدیران آینده کشور است دنبال می‌کنیم؛ به طوری که هم اکنون ۳ هزار و ۱۳۳سازمان مردم نهاد فعال در حوزه جوانان دارای مجوز هستند که از این تعداد مجوز هزار و ۹۳۶ سمن در حوزه اجتماعی، ۵۹۰ مورد در حوزه فرهنگی، ۲۵۰ سمن در حوزه علمی و پژوهشی و ۳۵۳ مجوز هم در حوزه اعتقادی و مذهبی صادر شده است.

سجاد سالک ادامه می‌دهد: علاوه بر این تقسیم‌بندی، تقسیم‌بندی جزئی‌تری هم وجود دارد؛ به عنوان نمونه سمن‌هایی که درحوزه اجتماعی مجوز گرفته‌اند در حوزه آسیب‌های اجتماعی، حقوق شهروندی، فضای مجازی، سبک زندگی و محیط زیست فعالیت دارند و سمن‌های فرهنگی نیز در حوزه‌های اوقات فراغت، میراث فرهنگی و همچنین رسانه و ارتباطات فعالیت می‌کنند.

حمایت‌ وزارت ورزش و جوانان از سمن‌های حوزه جوانان

وی می‌افزاید: اغلب این سمن‌ها در ۳۱ استان کشور فعالیت دارند و تأکید ما براین است که لزوماً در مراکز استان‌ها مستقر نباشند و پراکندگی آن‌ها در شهرستان‌ها باشد تا بتوانند گره یا مشکلی را در حوزه فعالیت خود باز کنند. به عنوان نمونه سال گذشته درپی وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور، سمن‌های ما با همکاری سازمان جوانان هلال احمر و سازمان مدیریت بحران در زمینه جمع‌آوری و توزیع اقلام برای سیل‌زدگان هم‌افزایی بسیار خوبی داشتند.

به گفته دکتر سالک، حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان از تشکل‌های ‌ مردم‌نهاد حوزه جوانان به دو بخش حمایت‌های اعتباری و مادی و حمایت‌های ‌ معنوی تقسیم می‌شود؛ حمایت‌های‌ معنوی شامل معرفی سمن‌ها ‌به اداره ثبت و وزارت کشور برای دریافت شناسه ملی، پروانه و تثبیت قانونمند شدن آن‌ها می‌شود و اگر در حین فعالیت خود نیازمند مکاتباتی با نهادها و دستگاه‌های ‌دولتی شوند با مکاتبه یا برگزاری جلسه با این دستگاه‌ها اقدام به رفع مشکلات آن‌ها ‌ خواهیم کرد. در بخش حمایت‌های اعتباری نیز با راه‌اندازی سامانه مشارکت‌های‌ اجتماعی، سمن‌هایی که طرح یا ایده‌ای برای اجرا دارند و یا بخواهند کارگاه آموزشی برگزار کنند، اطلاعات مقدماتی را وارد می‌کنند و پس از بررسی شورای داوری درخواست آن‌ها ‌تا سقف ۱۰ میلیون تومان کمک برای اجرای طرح‌ها و تا سقف ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی یکروزه در اختیار سمن‌ها ‌ها قرار ‌می‌گیرد.

شرایط دریافت تسهیلات بیشتر از ۷۰۰ میلیون ریال

وی ادامه می‌ می‌دهد: همچنین مقرر شده با تشکیل شبکه‌های موضوعی، سمن‌هایی که دغدغه‌های مشترک دارند مثلاً در حوزه اجتمای سمن‌های فعال در حوزه آسیب‌های اجتماعی و سلامت اجتماعی‌ می‌توانند با مشارکت هم اعتبار بیشتری دریافت کنند.

وی با اشاره به سمن‌هایی که در حوزه کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای زنان سرپرست خانواده هستند، می‌افزاید: در سال جاری با عقد تفاهم‌نامه با وزارت تعاون توانسته‌ایم برای گروه‌هایی از جوانان که دارای طرح و تیم کاری خوبی هستند کارهایی انجام دهیم. به طوری که جوانان دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به اداره تعاون استان خود و ارائه طرح مورد نظر- در صورت پذیرفته شدن طرح آن‌ها برای اجرا- اقدام به ثبت تعاونی جوانان کنند تا با همکاری بانک عامل، مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال‌زایی با سود ۴ درصد در اختیار آن‌ها قرار گیرد و البته در صورتی که این تعاونی‌ها طرح ملی و نوآورانه داشته باشند و دامنه مخاطبان آن‌ها گسترده‌تر باشد تسهیلاتی بیش از ۷۰۰ میلیون ریال در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

فرصتی برای کسب تجربه و مهارت‌آموزی جوانان

سالک در خصوص ماهیت فعالیت سمن‌های فعال در حوزه جوانان می‌گوید: نوع فعالیت این سمن‌ها تفاوتی با سایر سازمان‌های مردم نهادی که از سایر دستگاه‌ها مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند، ندارد و تنها تفاوت این سمن‌ها با دیگر سازمان‌های مردم نهاد این است که افرادی می‌توانند عضو سمن‌های جوانان شوند که در سن جوانی – کمتر از ۳۵ سال- باشند، ضمن آنکه مجوزهای این سمن‌ها محدود است و زمانی که افراد از سن جوانی خارج می‌شوند مجوز آن‌ها لغو می‌شود؛ در واقع این سمن‌ها فرصتی است که دولت در اختیار جوانان قرار داده تا با سخت‌گیری کمتر و حمایت‌های بیشتری مجوز دریافت کنند و با شرکت در دوره‌های توانمندسازی بتوانند پس از پایان دوره مجوز خود از وزارت ورزش و جوانان، در صورت تمایل به ادامه فعالیت در حوزه مورد نظر، اقدام به دریافت مجوز از وزارت کشور کنند. این سمن‌ها فرصتی است برای کسب تجربه و مهارت‌آموزی جوانانی که می‌خواهند کارهای گروهی و مشارکتی را تمرین کنند.

انجام کار با کیفیت بیشتر و هزینه کمتر

وی با بیان اینکه اقبال زیادی برای استفاده از توانمندی‌های این سمن‌ها از سوی دستگاه‌های دولتی وجود ندارد، می‌گوید: این درحالی است که به اذعان دستگاه‌هایی که حاضر به همکاری با سمن‌های حوزه جوانان شده‌اند، کارهایی که به این سازمان‌های مردم نهاد واگذار شده با کیفیت بیشتر و هزینه بسیار کمتری به انجام رسیده است؛ به عنوان نمونه ستاد مبارزه با مواد مخدر به‌تازگی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت ورزش و جوانان امضا کرده تا به طور مستقیم بتواند از ظرفیت سمن‌ها در زمینه پیشگیری، آگاه‌سازی و مسائل مرتبط با مبارزه با مواد مخدر استفاده کند.

وی در خصوص تسهیل روند دریافت شناسه ملی برای سمن‌هایی که در حوزه جوانان فعالیت دارند، می‌گوید: خوشبختانه پس از تفاهم‌نامه‌ای که میان وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان منعقد شده، تعداد سمن‌هایی که موفق به دریافت شناسه از حوزه جوانان شدند، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است؛ به طوری که پیش از این تفاهم‌نامه در کل کشور کمتر از ۱۰ سمن داشتیم که از اداره ثبت استان خود، شناسه دریافت کرده بودند اما پس از این تفاهم‌نامه در ۳۰ استان دست‌کم یک سمن و در بعضی از استان‌ها بیش از ۵۰ سمن توانسته‌اند شناسه ملی دریافت کنند و در حال حاضر ۳۰۰ سمن درحوزه جوانان موفق به دریافت شناسه ملی شده‌اند.

روند کُند صدور شناسه در برخی از استان‌ها

سالک می‌گوید: روند کار صدور شناسه ملی در برخی از استان‌ها کند پیش می‌رود و جوانان ما در این خصوص مشکل دارند، اما امید می‌رود با دستوری که وزیر ورزش و جوانان به استانداری‌های کشور صادر کردند، روند آن سرعت گیرد و در یک ماه آینده تعداد بیشتری از سمن‌ها مجوز دریافت کنند.

وی تصریح می‌کند: اینکه از ۳ هزار سمن موجود در کشور فقط ۳۰۰ سمن توانستند شناسه ملی دریافت کنند به آن معنی نیست که ۲ هزار و ۷۰۰ سمن دیگر نتوانستند شناسه بگیرند، چون معیار ما متقاضیان دریافت شناسه ملی است و در واقع برخی از سمن‌ها علاقه‌ای به دریافت شناسه ملی ندارند. به عنوان نمونه سمن‌هایی که در حوزه محیط زیست یا جمع‌آوری اقلام برای نیازمندان فعال هستند، نیازی به دریافت حمایت‌های دولتی ندارند، به همین دلیل برای دریافت شناسه متقاضی نیستند؛ در مقابل سمن‌هایی متقاضی دریافت شناسه هستند که علاقه‌مند باشند قراردادهایی را امضا کنند و مبالغی به حسابشان واریز شود.

سالک با اشاره به تفاوت جایگاه سمن‌های فاقد شناسه با سمن‌هایی که شناسه دارند، می‌افزاید: تفاوت این سمن‌ها در مبادلات مالی است، بدین ترتیب سمنی که شناسه نداشته باشد، نمی‌تواند حساب بانکی افتتاح کند و از حمایت‌های دولتی بهره‌مند شود؛ به عبارت دیگر سمن‌های جوانان برای اینکه بتوانند با ارگانی قرارداد امضا و بودجه‌ای دریافت کنند باید شناسه ملی داشته باشند، چون هر نهاد و ارگانی موظف است تنها به حساب رسمی پول واریز کند. از این رو برآورد می‌شود در کل کشور، حدود هزار سمن متقاضی دریافت شناسه شوند که تا امروز کارهای یک سوم از آن‌ها انجام شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.