۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 716214

 بورس که حدود ۷۰ روز را بدون وقفه، صعودی و سبز طی کرده بود، از هفته پیش تاکنون به رنگ قرمز درآمده و به کانال ۱.۸ میلیون واحدی نزدیک شده است.

قدس آنلاین: شاخص بازارسرمایه از حدود ۱۰ روز پیش هر روز بیش از روز قبل از ابرکانال ۲میلیون واحد فاصله می‌گیرد، به گونه‌ای که هفته گذشته را با افتی حدوداً ۳ درصدی به پایان برد و معاملات دیروز اولین روز هفته را هم با ریزش ۷۲هزار و ۴۵۳ واحدی نسبت به پایان هفته قبل و ثبت شاخص یک‌میلیون و ۹۰۲هزار واحد به پایان رساند.

برخی تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اگر همین روند ریزشی که تحت‌تأثیر اخبار و رویدادهای اقتصادی هفته قبل آغاز شده تداوم یابد، ظرف روزهای جاری شاخص بورس به کانال ۸/۱ میلیون واحد پسروی خواهد کرد. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان، افت اخیر شاخص را در راستای اصلاح شاخص و قابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند و معتقدند با این ریزش‌ها همچنان بورس آرام‌ترین، پربازده‌ترین و امن‌ترین  بازار برای سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی شهروندان است.

**** هفته گذشته؛ روزهایی پر از شوک برای بورس

در هفته‌ای که گذشت، وجود نوعی انتظار برای اعلام جزئیات طرح گشایش اقتصادی دولت، بورس را در مسیر سبز هفت ماه اخیر به پیش می‌برد، اما وقتی خبر منتفی شدن عرضه صندوق دارا دوم با ماهیت پالایشگاهی اعلام شد و بحث و جدل بین سازمان خصوصی‌سازی و وزارت نفت درگرفت، بورس هم نزولی شد تا اینکه وزارت اقتصاد عرضه دارا دوم در روز ۵ شهریور ماه را وعده داد و بازار بار دیگر به مسیر سبز برگشت و به ابر کانال ۲ میلیون واحد رسید.

سبز شدن بورس اما دیری نپایید که با اعلام خبر اختلال در هسته معاملات و اظهار نظر معاون سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر اینکه عرضه دارا دوم به ۵ شهریور نمی‌رسد از یک سو و از دیگر سو فروش ناگهانی و یکجای سهام‌عدالت از سوی برخی کارگزاری‌ها و چربیدن عرضه بر تقاضا و اینکه برخی مشمولان اعلام کردند پول حاصل از فروش سهام را هنوز دریافت نکرده‌اند، بازار سهام را در شوکی سنگین و ریزشی قابل‌توجه به کانال یک‌میلیونی فرو برد که این ریزش کماکان و با وجود اعلام خبر قطعی شدن آمدن دارا دوم در شهریور ادامه دارد.

عدم‌ رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی صمت و تکرار تأثیرپذیری اقتصاد از سیاست هم از نگاه برخی تحلیلگران در افت شدید شاخص بورس مؤثر واقع شده است.

برخی تحلیل‌ها هم بر این است که با توجه به اینکه  امروز یکشنبه اولین مرحله از فروش اوراق سلف نفتی با عرضه بیش از ۵۰۰ هزار بشکه نفت در بورس انرژی انجام می‌شود، بسیاری از سهامداران در صف فروش سهام خود قرار گرفته‌اند تا با پولشان این را بخرند.

** سلب اعتماد مردم بدتر از ریزش شاخص

یک کارشناس بورس، علت تداوم منفی بودن بازار را در معاملات، اثرگذار بودن بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به خاطر حواشی هفته گذشته عرضه دارا دوم و اختلالات هسته معاملات می‌داند.

مجتبی معتمدنیا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر معتقد است مجموعه‌ای از عوامل با وزن و میزان تأثیرگذاری متفاوت مانند اختلال در هسته معاملات، اشتباه یکی از کارگزاری‌های بزرگ در توقف معاملات سهامداران این کارگزاری و همچنین اشتباه دولت در هفته گذشته در انتشار خبر توقف عرضه دارا دوم، موجب قرمز شدن سهام شده است.

وی می‌گوید: علت اصلی این موضوع رشد سریع نمادهای شاخص‌ساز در هفته‌های گذشته بود و همچنین شرکت‌هایی که قرار بود سهام آن‌ها در ETF دوم عرضه شود رشد کردند که با خلف وعده دولت با عرضه این صندوق، شاهد اصلاح قیمت سهام این نمادها بودیم.

به باور این کارشناس بازارسرمایه در هفته‌های گذشته سرمایه‌گذاران با عدم‌اعتماد بازار نسبت به بدقولی دولت مواجه شدند، عامل دوم نیز می‌تواند عدم‌توسعه سخت‌افزاری بازار شامل اختلال در هسته معاملات به همراه ضعف خدمات‌دهی کارگزاری‌ها باشد.

به گفته معتمدنیا، رشد نقدینگی ورودی به بازار با خدمات کارگزاری‌ها و هسته معاملات همسان نیست و در نتیجه یک کارگزاری به راحتی می‌تواند دسترسی سرمایه‌گذاران به خرید و فروش معاملات را متوقف کند.

وی می‌گوید: از امروز مصوبه جدید سازمان بورس مبنی بر کاهش ارزش وجه تضمین کارگزاری‌ها نزد سازمان بورس اجرایی می‌شود. از همین رو یکی از کارگزاری‌های بزرگ که سبب توقف معاملات شد با دستکاری در سامانه معاملاتی خود یک روز زودتر از ابلاغ بخشنامه سبب ریزش شاخص در معاملات شد. وقتی دو یا سه کارگزاری به حدی قدرتمند می‌شوند که می‌توانند جلو سفارش‌گیری سهامداران را بگیرند، این اتفاقات پیش می‌آید.

معتمدنیا معتقد است اصلاحی که امروز به بازار وارد شده اتفاق چندان بد و بزرگی نیست و اتفاق بدتر از آن عدم‌اعتماد سهامداران و سرمایه‌گذاران به تصمیم‌های دولت در تصمیم‌گیری‌های بعدی است که با عدم‌عرضه دارا دوم در زمان اعلام شده این بی‌اعتمادی افزایش یافت.

به باور وی، یکی از مهم‌ترین اصول بازی دولت در بازار سرمایه در حالی که ادعای حمایت از آن را دارد، انجام به‌موقع تعهدات است. تصمیم‌های یک‌ شبه علاوه بر اینکه اعتماد سرمایه‌گذار را سلب می‌کند در جلب مجدد اعتماد تأثیرگذار بوده و زمان زیادی می‌گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است اتفاقی که در عرضه دارا دوم رخ داد ناهماهنگی نبود بلکه یک هماهنگی عامدانه بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد برای عدم‌عرضه آن بود. با سودی که دولت از این اقدام می‌برد نخست؛ جلو رشد سریع و تیز شاخص گرفته می‌شود، دوم؛ هشداری به مردم است که اگر زمانی شاهد افت سنگین بازار بودیم دولت از قبل اعلام کرده باشد بورس، بازاری ریسک‌پذیر است تا شاهد اعتراض سهامداران نباشیم.

به تعبیر وی، برداشت دولت از این اقدام اشتباه است و باید این موضوع را در نظر بگیرد اگر مثلاً ۳۰ درصد بازار افت کند نقدینگی که از آن خارج و به بازارهای موازی وارد می‌شود، می‌تواند سایر بازارها را دچار چالش کند.

** بازار وارد فاز اصلاح شده است

در این میان اما برخی کارشناسان بورسی اعتقاد دارند بازار میل به اصلاح دارد و این میل قابل پیش‌بینی بوده است؛ چرا که در ماه‌های گذشته  اختلاف زیادی بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی برخی سهم‌ها ایجاد شده بود و باید این حباب تا حدودی و به واسطه هر اتفاق مثبت و منفی در حوزه‌های خرد و کلان اقتصادی تخلیه می‌شد.

تحلیلگران بر این باورند که سرعت رشد بازار در چند هفته گذشته به خصوص در گروه پتروشیمی‌ها بالا بوده، ضمن اینکه اقدام‌های دولت مبنی بر افزایش عرضه شرکت‌های پالایشی و اینکه قرار است ارزش سهام شناور شرکت‌ها افزایش یابد هم بر افزایش فشار فروش و عرضه تأثیرگذار بوده و اقدام‌های حمایتی دولت از طرف عرضه و عدم‌حمایت از بخش تقاضا، بخش دوم را تضعیف کرده است.

در حال حاضر برخی کارشناسان بورسی باور دارند نباید انتظار رشد ناگهانی از بورس داشت و بر همین اساس تا حدود دوم شهریور که دارا دوم عرضه خواهد شد، بازار در وضعیت خنثی است، اما  پس از ارائه صورت‌های مالی ۶ ماهه انتظار می‌رود در مهر و آبان ماه شاهد رشد شاخص بورس و عبور از مرز روانی ۲ میلیون واحد خواهیم بود.

بر همین اساس تحلیلگران، نگرانی برای ریزش شاخص بورس  را در حال حاضر بی‌مورد می‌دانند و معتقدند با وجود افت شدید شاخص در این روزها، بورس همچنان بهترین و امن‌ترین حوزه برای جذب سرمایه‌های مردم و پربازده‌ترین بازار در مقایسه با دیگر بازارهاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.