مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان گفت: خراسان رضوی ظرفیت مناسبی برای فروش انرژی و صادرات برق به افغانستان دارد.

خراسان رضوی ظرفیت مناسبی برای فروش و صادرات انرژی به افغانستان دارد

به گزارش قدس آنلاین، رضا ریاحی ظهر امروز در نشستی خبری در شرکت برق منطقه‌ای خراسان اظهار داشت: شرکت برق خراسان سهم هشت درصدی از تامین برق کل کشور را داراست.

ریاحی گفت: در سال ۵۷ ساخت نیروگاه جزو رویاهای ما بود اما امروز شرکت مپنا در عرصه توربین سازی فعالیت می‌کند.

وی افزود: اسم شرکت مپنا به عنوان یکی از شرکت‌های سازنده توربین در دنیا عنوان شده است که دارای سفارشات خارجی نیز هست. همچنین بخش بسیاری از تولید تجهیزات و اجرای این زمینه در داخل تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: در زمینه فناوری و تکنولوژی ما امروز به سطح خوداتکایی رسیده‌ایم که در مقایسه با کشورهای منطقه اطراف در سطح استاندارد جهانی قرار داریم.

 ریاحی در ادامه اذعان داشت: از لحاظ رتبه اندازه شبکه، ما در پانزدهمین کشور از نظر سطح تولید قرار داریم که این اتفاقات طی ۴۲ سال محقق شده‌است. همچنین در این بین شبکه خراسان از حیث  امنیت فنی و حوادث رتبه اول را داراست.  این شیب رشد از لحاظ توسعه شبکه در شرایطی که از ابتدای انقلاب کشور تحریم بوده است، قابل تحسین است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: شیب رشد سالیانه هفت درصد مصرف برق در مقایسه با متوسط جهانی رقم بسیار بالایی است که خیلی از کشورها با نمی‌توانند زیرساخت‌های خود را با این رشد تطبیق دهند.  این رشد فنی و علمی اتفاقی نبوده و حاصل تلاش شبانه روزی در بحث ساخت و اجرا بوده است.

ریاحی تصریح کرد: از سال ۸۲ تا به الان در این هفده سال ما خاموشی گسترده نداشته‌ایم در حالی‌که در خیلی از کشورهای پیشرفته چنین اتفاقاتی افتاده است.  قراردادن این شرایط در کنار هم دستاورد بزرگی در جهت توزیع و تولید شبکه با رشد مصرف سالیانه هفت درصد است.  

ریاحی در ادامه گفت: در استان خراسان رضوی به طور طبیعی همین اتفاقات نیز افتاده است که علی رغم همه محدودیت‌های مالی و کرونا پیک مصرف در این زمان و محدودیت‌های رعایت فاصله اجتماعی در جهت نگهداری و اجرای شبکه برق هیچ شهروندی خاموشی را ندید که این نشان از فعالیت شبانه‌روزی همکاران ما در همه شرایط گرما و سرما و در همه محیط‌های جغرافیایی دارد.

 وی تصریح کرد: در هفته دولت سه پروژه به ارزش ۱۴.۶ میلیارد تومان آماده افتتاح خواهد بود که پست‌های خواجه ربیع، ابوطالب و ترشیز هرکدام به ارزش ۳.۲، ۷.۴ و ۴ میلیارد تومان می‌باشد.

 ریاحی با اشاره به نوآوری های استان گفت: برای اولین بار در کشور روش کابل کشی hdd در حال انجام است که این طرح منجر به فوق توزیع برق بدون نیاز به ایجاد ترافیک شهری و حفر کانال خواهد شد.  این طرح به شکلی خواهد بود که پس از اتمام عمر، کانال بدون نیاز به حفر قابل تعویض خواهد بود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت:  با افزایش مصرف برق نیاز به احداث پست‌های فوق توزیع نیز افزایش پیدا می‌کند که این پست‌ها نیاز به زمین‌های بزرگ دارند و شکرت برق منطقه‌ای را با مشکلات عدیده روبرو می‌کند.  

ریاحی ادامه داد: ما برای اولین بار در کشور برای غلبه بر این مشکلات ساخت پست‌های طبقاتی و فشرده را در میدان جانباز اجرا خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: یکی از کارهای نمونه‌ای که انجام شده است مطالعات ساخت شبکه برق تا سال ۱۴۲۰ است که در شهر مشهد انجام شده است. این طرح محل‌های شبکه خطوط انتقال و احداث پست‌های برق را مشخص کرده است که این بازه زمانی در کشور نمونه ندارد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: برای رفع مشکلات خطوط انتقال فشار قوی و محدودیت‌های حریم این خطوط برای اولین بار در کشور تونل‌های انرژی در عمق ۱۲ متری ایجاد خواهد شد که تا الان ۲۶ کیلومتر تونل گذاری انجام شده و ۵۴ کیلومتر تا سال ۱۴۲۰ نیز اضافه خواهد شد.

ریاحی گفت: در آینده شبکه انتقال ۴۰۰ کیلوولت وارد قلب مشهد خواهد شد و این طرح اگر امروز انجام نشود همانند شهر تهران به دلیل توسعه انجام نخواهد شد.

وی افزود: این طرح در مراحل ابتدایی اجرایی خود در مبدان بسیج احداث خواهد شد که این نقطه شروعی برای ورود شبکه ۴۰۰ کیلوولت خواهد بود که دو پست دیگر به آنها اضافه خواهد شد که هرکدام به طور میانگین سه سال زمان خواهد برد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: این سه پست اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده که تا یک ماه آینده اجرایی خواهد شد. همچنین برای تغذیه این پست ۳۳۰ میلیارد تومان تونل تغذیه انرژی پست بسیج(امام رضا) تامین اعتبار خواهد شد.

ریاحی ضمن اشاره به بخش خصوصی صمعت برق گفت: در استان ۹ نیروگاه برق وجود دارد که مطابق قانون ۸۰ درصد آن باید به بخش خصوصی واگذار شود که این چنین نیز شده است اما در بخش انتقال و فوق توزیع مسئولیت آن به دلایل امنیتی بر عهده دولت خواهد بود.

 وی در ارتباط با تولید برق در سطح استان گفت: در زمستان مجموعا ۱۲ میلیون متر مکعب از مایعات و گاز برق تولید می‌شود که پنج الی شش میلیون متر مکعب آن که هیچ تخریب زیست محیطی ندارد گاز می‌باشد.

وی افزود: این مقدار میزان به دلیل ظرفیت‌های پایین حمل و نقل در سال گذشته به یک میلیون متر مکعب رسیده است و نیاز است که در بخش گاز فعالیت بیشتری صورت گیرد.

ریاحی در ارتباط با ورود دادستانی و محیط زیست به نیروگاه توس گفت: مصرف سوخت سنگین در نیروگاه‌ها نظیر مازوت و گازوئیل که برای محیط زیست تخریب بسیاری دارد مسئله‌ای است که دلخواه و انتخاب ما نیست. عدم امکان جهت تامین سوخت گازی شرکت برق منطقه‌ای خراسان را به این سمت سوق می‌دهد تا برق مردم سه استان دچار اختلال نشود و امیداوریم که امسال نیز این مشکل تکرار نشود.

ریاحی در بحث صادرات برق گفت: در همسایگی با کشور افغانستان ما ظرفیت فروش انرژی و صادرات برق به این کشور را داریم.

وی افزود: ایجاد خط ۵۰۰ کیلوولت از تایباد به هرات که درآمد ارزی آن صرف توسعه شبکه انرژی استانی و کشوری خواهد شد که پیش از این سالیانه هفتاد مگاوات صادرات داشته‌ایم.  

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای ادامه داد: مسئله‌ای که باید عنوان شود این است که پیک مصرف کشور افغانستان در فصل زمستان بوده و کشور را از جهت کمبود برق دچار مشکل نخواهد کرد. در جنوب خراسان ما ظرفیت بسیار بالایی در استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را داریم که ظرفیت تولید ۱۰ هزار مگاوات برای بخش جنوبی خراسان رضوی و خراسان جنوبی در انرژی بادی و خورشیدی را داراست.

وی ادامه داد: تونل بادی که از سمت هرات به کشور می‌وزد دارای یکی از بهترین ظرفیت‌های جهانی از لحاظ شدت و مدت وزش بادها را داراست.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: در بحث انرژی خورشیدی نیز به دلیل ویژگی جغرافیایی بالقوه این مناطق ظرفیت بالایی در تولید انرژی را داراست تا جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی باشند. قیمت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر روند کاهشی دارد که نیازمند توجه ویژه از جهت به صرفه بودن این منابع دارد.

ریاحی عنوان کرد: خودروهای برقی در افق آینده در حال رشد هستند که این خودروها نیازمند توجه از جهت تامین برق آن است و زیرساخت‌های آن باید تامین باشد. خودروهای برقی به شدت همانند رایانه‌ها شیوع پیدا خواهند کرد و ما نمی‌توانیم این حقایق را نادیده بگیریم و همواره به این آینده توجه داریم.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.