مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از راه‌اندازی اولین کانون هماهنگی تشکل‌های گردشگری در سطح کشور در خراسان رضوی خبر داد.

راه‌اندازی اولین کانون هماهنگی تشکل‌های گردشگری در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل مکرمی‌فر ضمن بیان این که در حال حاضر ایجاد ۹ تشکل در حوزه گردشگری را آغاز کرده‌ایم، اظهار کرد: براساس برنامه پنج‌ساله ششم توسعه تمام تأسیسات گردشگری باید انجمن حرفه‌ای تشکیل دهند؛  طبق این برنامه، مراحل مربوط به پنج تشکل انجام شده و مراحل چهار تشکل باقی‌مانده در حال انجام است. این تشکل‌ها سرعت خدمات‌رسانی کیفی و کمی را در حوزه تأسیسات گردشگری افزایش می‌دهد و هم‌چنین به نظارت ما را در این بخش قوام بیشتری می‌بخشد. ما تفویض‌هایی را از سوی اداره کل براساس بخشنامه‌هایی که از وزارت منعکس ‌شده،  به تشکل‌ها داده و تشکل‌ها در این دایره کارهای خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: علاوه بر این‌ها ما تنها استانی در کشور هستیم که در حال تشکیل کانون هماهنگی تشکل‌های گردشگری است و زمانی که پنج تشکل تشکیل شود، می‌توانیم کانون هماهنگی را نیز تشکیل دهیم و در آینده اولین کانون هماهنگی تشکل‌های بخش خصوصی را در استان خراسان رضوی تشکیل خواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی پیرامون فعالیت‌ها و پروژه‌های گردشگری در سطح استان اظهار کرد: تا پایان سال جاری ۱۲۹ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۶۱۷ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری می‌رسد که این پروژه‌ها برای ۱۳۸۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

بوم‌گردی‌های خراسان رضوی به ۱۵۲ واحد خواهد رسید

وی در خصوص رشد واحدهای بوم‌گردی خراسان رضوی گفت: ما در انتهای سال ۹۶، ۱۸ بوم‌گردی داشتیم و با توجه به استقبالی که از این حوزه صورت گرفت، سعی کردیم صدور مجوزها و تسهیلات اهدایی را سرعت بخشیم تا بتوانیم در نقاطی که از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی برخوردار هستند، به تاسیس بوم‌گردی اقدام نماییم. به طوری که در سال ۹۷ و ۹۸، ۸۳ بوم‌گردی به اقامتگاه‌های بوم‌گردی ما اضافه شد و مجموع بوم‌گردی‌ها به ۱۰۱ واحد رسید، تا پایان امسال نیز ۵۱ بوم‌گردی دیگر افتتاح شده و به بهره‌برداری خواهد رسید و مجموعا در پایان سال، ۱۵۲ بوم‌گردی در سطح استان خواهیم ‌داشت. به این ترتیب می‌توان گفت جهش قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته‌ایم.

مکرمی‌فر افزود: صدور مجوز در حوزه بوم‌گردی هم‌چنان ادامه دارد و ما امیدواریم بتوانیم این تعداد را در ۱۳۰ نقطه‌ از شهرستان‌ها و روستاهایی که درباره آن‌ها مطالعه شده ‌است، افزایش دهیم. اشتغالی که در این حوزه به‌وجود آمده، ‌ برای حدود ۶۶۰ نفر است و ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این اقامتگاه‌های بوم‌گردی سرمایه‌گذاری شده ‌است.

مکرمی‌فر با اشاره به این که در سال ۹۸، ۱۳۸ دوره‌ آموزشی با مجموع ۱۳۳ هزار و ۳۲۷ ساعت برگزار شده، اضافه کرد: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم آن عدد را محقق کنیم و از طریق فضای مجازی آموزش در تأسیسات گردشگری در حال انجام است،  به دلیل این که دوهزار و ۶۵۰ تأسیسات گردشگری زیر نظر ما هستند، آموزش یکی از ارکان مهم و مؤثر در حوزه گردشگری است که این آموزش، برای تکریم مسافر و زائر و خدمات‌دهی مناسب انجام می‌شود. این آموزش‌ها در تمام زمینه‌ها صورت می‌گیرد و در سال گذشته نیز استقبال خوبی از آن‌ها به عمل آمد.

وی در خصوص برگزاری جشن‌های نوروزگاه بیان کرد: یکی از اقداماتی که در سال ۹۸ انجام شد و متأسفانه نوروز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا نتوانستیم انجام دهیم، نوروزگاه مشترک با کشور ترکمنستان و در خاک ترکمنستان بوده‌ است که تأثیر زیادی بر روابط دیپلماتیک ایران و به ویژه استان خراسان رضوی با ترکمنستان خواهد داشت.

۲۹۶ میلیارد تسهیلات برای نجات‌بخشی تاسیسات گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: امسال در حوزه تسهیلات، ۲۹۶ میلیارد تسهیلات در جهت نجات‌بخشی و کمک به تأسیسات گردشگری برای میراث فرهنگی استان منظور شده و در ۴ رسته دفاتر خدات مسافرتی، واحدهای اقامتی، مجتمع‌های گردشگری و مراکز تولید صنایع دستی اعطا می‌شود.

مکرمی‌فر اظهار کرد: تاکنون ۷۵۷ مراجعه در این خصوص داشته‌ایم که ۶ هزار و ۵۶۸ شغل در حوزه گردشگری و صنایع دستی را تثبیت می‌کند. این تسهیلات با سود ۱۲ درصد؛ برای بیمه‌شدگان ۱۶ میلیون تومان و برای بیمه‌نشدگان ۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده‌ است. همچنین همان‌گونه که اشاره شده، تعهد میراث فرهنگی تا ۲۹۶ میلیارد تومان بوده و در حال حاضر ۹۸ میلیارد تومان برای پرونده‌های مراجعه شده، اختصاص یافته است. از این مبلغ تاکنون ۳۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از طریق بانک‌ها به کسب‌وکارهای خسارت‌دیده از کرونا پرداخت شده و ضمنا از حدود ۷۵۷ پرونده که به ما رسیده ‌است، ۳۲۷ پرونده مربوط به گردشگری و ۴۰۳ پرونده مربوط به صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی عنوان کرد: مراحل دریافت این تسهیلات از طریق سامانه «کارا» انجام می‌شود. این سامانه مانند کنکور عمل می‌کند و زمانی که مراحل تمام شود، تسهیلات افراد تأیید می‌شود. مهلت دریافت تسهیلات نیز تا پایان شهریورماه تمدید شده‌ و کسانی که متقاضی هستند، می‌توانند مراجعه کرده و برای دریافت وام اقدام نمایند.

مکرمی‌فر افزود: ما در حوزه سرمایه‌گذاری ۱۳ پروژه آماده افتتاح داریم که قرار بر این بود این پروژه‌ها در هفته دولت افتتاح شوند، اما با توجه به دستورالعملی که از وزارت میراث ‌فرهنگی ابلاغ شد، نیمی از آن‌ها در هفته دولت و نیمی دیگر در هفته گردشگری یعنی هفته اول مهرماه افتتاح شود،  برای کل این ۱۳ پروژه، ۲۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌ و برای ۱۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. تا پایان سال ۹۹ نیز ۳۳ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان و با ایجاد اشتغال برای حدود ۷۰۰ نفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: تسهیلاتی که ما در دولت یازدهم و دوازدهم از محل صندوق توسعه ملی، منابع داخلی، روستایی، عشایری، کرونا و ... به بخش خصوصی تحت پوشش خود داده‌ایم، ۱۳۹۶ میلیارد تومان است که در نهایت منجر به ایجاد و حفظ اشتغال ۶ هزار و ۵۳۵ نفر شده‌ است،  لازم به یادآوری است که تسهیلات کرونایی برای حفظ اشتغال و سایر تسهیلات برای ایجاد اشتغال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در خصوص پروژه‌های در حال ساخت حوزه گردشگری اظهار کرد: ۲۴۳ پروژه گردشگری اقامتی در حال ساخت داریم که با احتساب مناطق نمونه گردشگری که در حال ساخت هستند، ۳۱ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این زمینه صورت گرفته ‌است،  با احتساب قیمت زمین‌ها این مبلغ به ۶۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد و این پروژه‌ها برای ۱۱ هزار نفر شغل ایجاد می‌کند،  میانگین پیشرفت فیزیکی ساخت این پروژه‌ها نیز بین ۴۷ تا ۵۰ درصد است.

مکرمی‌فر اضافه کرد: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه میراث فرهنگی استان که در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده، ۸۲ میلیون دلار بوده ‌است. بیشترین حجم این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به کشورهای افغانستان و عراق بوده و ۱۸۹۰ شغل ایجاد کرده ‌است. همچنین ۵۸ میلیون از این سرمایه‌گذاری خارجی در سه سال اخیر اتفاق افتاده‌ که منجر به اشتغال ۱۴۰۰ نفر شده ‌است.

وی تشریح کرد: طرح‌های عمرانی که در دولت دوازدهم یعنی سه سال اخیر انجام داده‌ایم، ۳۷۹ پروژه عمرانی بوده‌ و حدود ۳۳۵ میلیارد تومان اعتبار صرف این پروژه‌ها شده ‌است که مربوط به زیرساخت‌هایی مانند جاده، آب، برق و گاز برای مناطق گردشگری و پروژه‌های گردشگری بخش خصوصی است. ما اعتبارات زیرساختی نیز در حوزه مناطق نمونه گردشگری، برای پروژه‌ها و جاذبه‌های گردشگری داریم. به عنوان مثال جاده آبگرم کلات خاکی است اما ما در حال آسفالت کردن این جاده هستیم تا مسافران و گردشگران به آن‌جا سفر کنند.

شناسایی ۱۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تصریح کرد: در مهرماه سال ۹۸، ما یک رویداد بسیار مهم داشتیم و آن رویداد همایش سرمایه‌گذاران شهر و کشور بود و با حضور استان‌داران، وزیر میراث فرهنگی و تمامی بخش خصوصی برگزار شد. در این قالب مطالعاتی در سطح استان و در حوزه گردشگری (اعم از میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) انجام گرفته که در آن ۱۳۰ نقطه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشخص شده ‌است. این ۱۳۰ فرصت،  نیاز به ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد و برای ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند. در این راستا فرصت‌های مربوط به هر شهر به فرمانداران ابلاغ شده ‌است.

مکرمی‌فر عنوان کرد: نکته‌ای که در این مطالعات در نظر گرفته شده، این است که سرمایه‌گذار بدون ریسک می‌تواند سرمایه‌گذاری کند و محاسبات آن‌ها را نیز انجام داده‌ایم؛ به طوری ‌که سرمایه‌گذار ۱۰۰ درصد سود خواهد کرد و هیچ ضرری در این فرصت‌ها وجود ندارد. به این ترتیب سرمایه‌گذار با خیال راحت می‌تواند مراجعه کند و با دریافت موافقت اصولی، مجوزهای لازم و تسهیلات را دریافت کند.

وی ادامه داد: هدف ما از این کار توزیع گردشگری در سطح استان است. به عنوان مثال زمانی که مردم به تبریز سفر می‌کنند، به کندوان و طبیعت ارس هم می‌روند اما در سفر به مشهد تنها به زیارت حرم مطهر رضوی می‌روند و پس از دو روز بازمی‌گردند. بنابراین هدف ما از این برنامه این است که افرادی که به خراسان رضوی سفر می‌کنند از کلات نادری، تربت جام و سایر مکان‌های دیدنی مشهد نیز دیدن کنند و این توزیع در سطح استان اتفاق افتد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: مواردی در استان که می‌توانند به عنوان پروژه سرمایه‌گذاری تعریف شوند، تعریف شده‌ تا سرمایه‌گذار بتواند آن‌ها را پیدا و زائر، مسافر و گردشگر را به سمت خود جذب کند. این موضوع در گذشته مغفول بوده‌ اما در حال حاضر انجام شده‌ است. ولی متأسفانه شیوع ویروس کرونا موجب شد ما مقداری در این زمینه عقب بمانیم.

مرکز ملی گوهرسنگ‌ها فرصت خوبی برای مشهد در حوزه سنگ‌های قیمتی است

مکرمی‌فر در خصوص ایجاد ساختمان مرکز ملی گوهرسنگ‌ها در مشهد گفت: همان‌طور که می‌دانید، مشهد در سال ۲۰۱۷ به دلیل تنوع سنگ‌های قیمتی سطح استان، به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها شناخته ‌شد. یکی از اقلام صادراتی ما چه به صورت چمدانی و چه از طریق گمرک، سنگ‌های قیمتی هستند و در این راستا ساخت مرکز ملی گوهرسنگ‌ها را آغاز کرده‌ایم. در خصوص این ساختمان ۱۴ میلیارد تومان قرارداد پیمانکار بسته شده ‌است و فرایندی تعریف کرده‌ایم که در این ساختمان آموزش، تولید و فروش انجام شود. هم‌چنین ورکشاپ‌هایی برگزار خواهد شد تا متخصصان گوهرسنگ‌ها خدمات خود را ارائه دهند که این اتفاق، فرصت خوبی برای مشهد است.

بهره‌برداری از ۱۸ بنای تاریخی استان در حال واگذاری به بخش خصوصی

وی در مورد واگذاری بناهای تاریخی بیان کرد: طبق ماده ۲۷، بهره‌برداری از ۱۸ بنای تاریخی در سطح استان به بخش خصوصی در حال واگذاری است. فرایند این واگذاری‌ها از طریق سازمان برنامه و بودجه پیگیری شده و کارگروهی دارد که بررسی و تصویب می‌شوند. سپس در وزارت‌خانه و معاونت میراث ‌فرهنگی کاربری‌های آن تأیید شده و به ما ابلاغ می‌شود؛ ما نیز با فراخوان روزنامه، اعلام عمومی می‌کنیم. از این هفته نیز مرحله اول آن، فراخوان روزنامه خواهد شد و مرحله دوم آن نیز در شرف انجام است. این بناها اغلب کاروانسرا، حمام، خانه تاریخی و... هستند که به مدت‌های ۱۰ ساله، ۱۵ ساله و بیست ساله واگذار می‌شوند.

مکرمی‌فر بیان کرد: بخش خصوصی با نظارت میراث‌ فرهنگی نسبت به مرمت و احیای این بناها اقدام خواهد کرد تا در زمینه کاربری که از سوی وزارت تأیید شده ‌است، شروع به فعالیت کنند. علاوه بر این ما می‌توانیم تسهیلاتی با یارانه نیز در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم که موجب تشویق آن‌ها شود. این تسهیلات می‌تواند به عنوان اعتبار تلقی شود به طوری که در مرمت به آن‌ها کمک کنیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.