معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: سامانه اجرایی دوچرخه اشتراکی همگانی هوشمند با استفاده از دوچرخه‌های دنده‌ای در این کلانشهر با آغاز بهره‌برداری آزمایشی آن عملیاتی شد.

دوچرخه اشتراکی هوشمند در مشهد به بهره‌برداری آزمایشی رسید

به گزارش قدس آنلاین، خلیل‌الله کاظمی افزود: موضوع دوچرخه‌های اشتراکی به عنوان "مدل حمل و نقل پاک" از سال ۱۳۹۰ در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفت و قرارداد تامین سه هزار دستگاه دوچرخه برای استفاده شهروندان در ١٥٠ نقطه از این کلانشهر با بخش خصوصی منعقد شد.  

وی ادامه داد: این قرارداد با وجود همه اقدامات، به دلیل برخی مشکلات شرکت بخش خصوصی طرف قرارداد شهرداری مشهد کارایی مورد انتظار را نداشت و عملیاتی نشد.  

معاون شهردار مشهد گفت: سال ۱۳۹۸ گروهی متشکل از شهرداری مشهد، هیات دوچرخه سواری خراسان رضوی و سازمانهای مردم‌نهاد فعال در این حوزه برای تحقیق و بررسی تجربیات کشورهای پیشرو در بکارگیری دوچرخه اشتراکی و مذاکره با چند سرمایه‌گذار شکل گرفت و بنا شد تا طراحی دوچرخه‌های اشتراکی بطور ‌روزآمد مطابق با شرایط جوی و جغرافیایی مشهد صورت گیرد.  

وی افزود: بر همین اساس با هدف حمایت تولید داخل، از ظرفیت کارخانه دوچرخه‌سازی قوچان استفاده شد تا بدین ترتیب هزار و ۲۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی تا نیمه دوم امسال برای استفاده شهروندان مشهدی در اختیار قرار گیرد.  

کاظمی ادامه داد: تاکنون نیز قرارداد ساخت ۴۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی با استفاده از بودجه شهرداری مشهد با کارخانه قوچان منعقد شده است.  

وی گفت: در این چارچوب ۲۰۰ دستگاه دوچرخه به مشهد ارسال شده و بقیه آن نیز تا پایان شهریور ماه جاری تحویل گرفته خواهد شد.  

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد افزود: ۵۰ دستگاه از این دوچرخه‌ها در مرحله نصب و بهره‌برداری آزمایشی قرار دارد تا پس از رفع نواقص احتمالی در اختیار شهروندان قرار گیرند.

وی ادامه داد: این دوچرخه‌ها مجهز به سامانه ردیاب هستند و شهروندان می‌توانند از طریق نرم‌افزار اپلیکیشن از  تعداد موجودی آنها در هر ایستگاه مطلع شده تا در کمترین زمان ممکن دوچرخه را تحویل گرفته و پس از آن نیز دوچرخه را در نزدیکترین نقطه به مقصد خود تحویل دهند.  این دوچرخه‌ها از طریق مرکز کنترل قابل ردیابی بوده و برای آنها قفل هوشمند هم طراحی شده است.

کاظمی همچنین به استفاده از پیشرفته‌ترین روشها در سامانه جدید حمل و نقل دوچرخه اشتراکی در مشهد اشاره و پیش‌بینی کرد: دیگر کلانشهرهای کشور نیز از سامانه حمل و نقل شهری بکارگرفته شده در مشهد الگوبرداری کنند.  

وی گفت: فرهنگ دوچرخه‌سواری به عنوان یک روش رفت و آمد شهری به خوبی در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نهادینه شده و شهروندان استقبال خوبی از آن دارند بطوری که فروردین و اردیبهشت ماه گذشته امسال بالاترین آمار فروش دوچرخه در کشور مربوط به شهر مشهد بوده است.  

سامانه حمل و نقل شهری دوچرخه اشتراکی از ۱۴ سال پیش تاکنون معرفی و بکارگیری آن به تدریج در سطح جهان گسترش یافته است. بر این اساس ساکنان شهر می‌توانند از ایستگاههای مخصوص دوچرخه کرایه کنند و برای مدت معلوم در داخل شهر مورد استفاده قرار دهند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.