آرش سیفی متخصص عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) در رابطه با تجویز واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر و افراد عادی و بهترین زمان تجویز این واکسن توضیحاتی ارائه کرد.

واکسن آنفلوآنزا برای چه افرادی ضروری است؟/ بهترین زمان تجویز و اثربخشی واکسن آنفلوآنزا

قدس آنلاین؛ در حالی به روزهای پایانی تابستان نزدیک می‌شویم که  با فرارسیدن پاییز و فصول سرد سال نگرانی‌ها درباره شدت گرفتن بحران کرونا در کشور رو به افزایش گذاشته است.

در شرایطی شیوع ویروس کرونا در کشور به مرز بحران دوباره نزدیک می‌شود که خبر شیوع قریب‌الوقوع آنفلوآنزا، نگرانی از وضعیت پیش‌رو را دوچندان کرده است.

در این رابطه «سعید نمکی»، وزیر بهداشت با پیش‌بینی در پیش بودن یک پاییز سخت، گفت: برآورد می‌شود در پاییز امسال، آنفلوآنزا و کرونا با هم بروز کنند و پیش‌بینی می‌شود یکی از پاییزهای سخت را در پیش داشته باشیم

در عین حال مهار کرونا و آنفلوآنزا نیازمند تمهیدات ویژه است تا بتوان ۶ ماهه دوم سال جاری را به سلامتی طی کرد. هرچند بر اساس نظرات کارشناسان شست‌وشوی دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند در پیشگیری از کرونا تاثیر داشته باشد.

واکسن آنفلوآنزا برای چه افرادی ضروری است؟

دکتر «آرش سیفی» استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس واحد کنترل عفونت بیمارستان امام خمینی در گفت گو با قدس آنلاین در پاسخ به این پرسش که تجویز واکسن آنفلوآنزا برای چه کسانی ضروری است، گفت: اگر با محدودیتی در رابطه با واکسن مواجه نباشیم به این دلیل که به هر حال از افراد در برابر ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری خواهد کرد یا در صورت ابتلای احتمالی هم شدت بیماری را کاهش خواهد داد توصیه می‌شود که همه این واکسن را استفاده کنند.

وی تاکید کرد: از آنجایی که ما با محدودیت مواجه هستیم اولویت تجویز با افرادی است که در ردیف گروه های پرخطر محسوب می‌شوند که در صورت ابتلا می‌تواند عواقب وخیمی برای آنها داشته باشد. این گروه‌ها شامل کادر درمان، گروه های اطفال زیر ۵ سال که سیستم ایمنی تکامل یافته ندارد و افراد بالای ۶۵ سال به واسطه فرسوده شدن و تحلیل رفتن سیستم ایمنی بدن، خانم‌های باردار ، افرادی که بیماری‌های مزمن خونی کلیوی، بیماری های قلبی، بیماری‌های ریوی مثل آسم، نقص ایمنی یا تحت شیمی درمانی، مبتلایان به بیماری های مزمن عصبی و نارسایی‌های خونی، دیابت،  کسانی که کورتون مصرف می‌کنند بهتر است که واکسن را دریافت کنند.

بهترین زمان تجویز و اثربخشی واکسن آنفلوآنزا

بهترین زمان برای تجویز واکسن با توجه به اینکه ۲ هفته طول می‌کشد تا واکسن اثربخشی خود را بروز دهد قبل از ورود به فصل سرما یعنی نیمه دوم شهریور ماه است. ولی هر زمانی در طول فصل سرما دسترسی به واکسن وجود داشته باشد بهتر است این واکسن برای افراد گروه بیماری های پرخطر تجویز شود.

وی در رابطه با تجویز این واکسن برای افراد عادی و کسانی که جزو دسته گروه پرخطر قرار نمی گیرند نیز گفت: در صورتی که تعداد واکسن به میزان کافی در دسترس وجود داشته باشد افراد عادی نیز بهتر است این واکسن را استفاده کنند اما به شرطی که محدودیت وجود نداشته باشد.

این متخصص بیماری های عفونی در رابطه با تفاوت علائم بالینی آنفلوانزا و کرونا نیز گفت: از نظر بالینی نمی‌توان وجه تمایز خاصی بین کرونا و آنفلوآنزا قائل شد؛ چرا که در هر دوی این بیماری‌های ویروسی علائم بالینی تب و لرز و سرفه و گلو درد و ..مشترک است اما از نظر آزمایشگاهی و تصویربرداری تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد که بهتر است مردم در این موارد به پزشک مراجعه کنند و متخصصان این افتراق را قائل بشوند و تشخیص را از پزشک معالج طلب کنند.

بهترین شیوه پیشگیری از ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا

وی در رابطه با رژیم غذایی برای پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا نیز گفت: توصیه به طور کلی استفاده از رژیم غذایی سالم، رژیم‌های کم چربی و کم قند است اما به طور اختصاصی رژیم غذایی خاصی برای عدم ابتلا یا پیشگیری وجود ندارد.

به گفته این  متخصص عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) پیشگیری از هر دوی این بیماری ها به یک شکل است و استفاده از ماسک و رعایت بهداشت عمومی و شستن دست‌ها برای پیشگیری و عدم ابتلا توصیه می شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.