صبح امروز چهارشنبه ۲۶ شهریور ۹۹، در جلسه اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی، موضوع سپرده‌گذاری یک درصد از منابع صندوق برای حمایت از بازار سرمایه مورد تأکید قرار گرفت.

«یک درصد» به جیب دلالان می‌رود یا خرج توسعه خواهد شد؟

قدس آنلاین: این در حالی است که از چندی پیش که زمزمه‌های اختصاص این یک درصد به بازار سرمایه و در پی ریزش شدید بورس مطرح شده مخالفان جدی داشته، البته موافقان این مصوبه هم کم نبوده‌اند و دلایل خود را دارند.

بهمن آرمان، اقتصاددان درباره تخصیص یک درصد از منابع صندوق توسعه ارزی به بازار سرمایه گفت: این کار غیرعلمی و غیرقابل اجراست و به هیچ وجه در راستای حفظ منافع سهامداران جزء نیست چرا که برداشت از صندوق توسعه ملی تنها به صورت ارز می‌تواند صورت بگیرد و تبدیل دلارهای نفتی تنها با صدور حکم حکومتی امکان‌پذیر است. همچنانکه با دستور مقام معظم رهبری ۸ میلیارد دلار برای اجرای طرح ۵۵۰هزار هکتاری زمین‌های خوزستان و ایلام و آبهای مرزی غرب کشور اختصاص یافت یا اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار برای راه آهن چابهار-زاهدان.

وی افزود: لذا این تصمیم یک اشتباه بسیار بزرگ است که توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد آقایان در این وزارتخانه و سازمان بورس اصولاً اساسنامه صندوق توسعه ملی را مطالعه نکرده‌اند که چنین درخواستی را مطرح و تصویب کردند چون منطق حکم می‌کند چنین کاری امکان‌پذیر نباشد.

وی در پاسخ به این سؤال که امروز صبح این تصمیم بر اساس بخشنامه‌ای که از سال ۹۴ اجازه برداشت یک درصد از صندوق را برای بازار سرمایه داده بود، مورد تایید هیأت مدیره صندوق قرار گرفت، گفت: این مصوبه در اصل اشکال دارد، مصوبه منطقی نیست و متناسب با نیازهای کشور نیست ضمن اینکه این مبلغ در نهایت کمکی به ساختار فعلی بورس و نوسانات آن نخواهد کرد.

آرمان همچنین در پاسخ به این سؤال که تأثیر این کمک بر بورس بلندمدت است یا کوتاه‌مدت اظهار کرد: در کوتاه ‌مدت ممکن است تاثیرگذار باشد اما قیمت سهام در بورس متاثر ازعوامل گوناگونی است و نقش این یک درصد صندوق توسعه در آن چندان پررنگ نخواهد بود.

نسیم آنلاین | بهمن آرمان: عملکرد وزارت جهاد کشاورزی امنیت غذایی را به خطر  می‌اندازد

وی با اشاره به اینکه بهترین محل برای خرج‌کرد دلارهای نفتی صندوق کجا طرح‌های توسعه‌ای است، ادامه داد: اگر منطقی حاکم باشد برداشت از این صندوق در صورت موافقت مقام معظم رهبری بایستی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و به‌روز کردن خطوط تولید شرکتهای پذیرفته شده در بورس باید خرج شود آن هم به صورت دلار. در چنین صورت است که دلارهای تبدیل شده به ریال بر تورم تاثیر منفی نخواهد گذاشت چون تبدیل کردن منابع ارزی صندوق توسعه ملی به ریال در نهایت موجب افزایش پایه پولی، نقدینگی و نرخ تورم بیشتر خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه راهکارهای دیگری برای حمایت از بازار سرمایه به غیر از این کار وجود دارد، گفت: در شرایط فعلی دو راهکار برای حمایت از بازار سرمایه وجود دارد که یکی از آنها کاهش نرخ مالیات بر شرکتهای بورسی از ۲۲.۵ درصد فعلی به ۱۵ درصد است که نُرم میانگین مالیات شرکتها در اتحادیه اروپا است. دومین اقدام معافیت مالیاتی سود اختصاص داده شده به سرمایه‌گذاری مجدد یا سرمایه‌گذاری مجدد در شرکتهای بورسی است. در همه جای دنیا این اقدامی معمول است ولی در ایران مستلزم دریافت مالیات ۲۲.۵ درصدی است.

این تحلیلگر اقتصادی در بخش دیگری از سخنانش، اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ارزی را مبین و تأییدکننده دخالت دولت در بازار سرمایه دانست و افزود: وظیفه رسانه‌های گروهی است که دولت را از وارد شدن به چنین مقوله‌ای برای حمایت از بورس برحذر بدارند.

آرمان نتیجه این اقدام را به نفع رانت‌خوارانی دانست که در مراکز تصمیم‌گیر حضور دارند و پولی که از دلار به ریال تبدیل می‌شود را از کشور خارج می‌کنند. وی ادامه داد: از همین حالا کاملا مشخص است که چه کسانی این دلارهای نفتی را خریداری خواهند کرد و درنهایت مقصدشان کجا خواهد بود.

یک درصد کم است

اما این مصوبه موافقان زیادی هم داشت اعم از سرمایه‌گذاران خرد، کارگزاران، مدیران دولتی و بورسی از آن جمله‌اند.

احمد اشتیاقی تحلیلگر بازار سرمایه و مدیرعامل کارگزاری بانک آینده نیز در گفتگو با قدس‌آنلاین اختصاص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه را براساس قانون رفع موانع تولید مصوبه سال ۹۴ الزامی دانست و گفت: صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازارها شکل گرفته است تا به این شکل بخشی از درآمد نفتی کشور به این صندوق به پشتوانه فعالان اقتصادی اختصاص داده شود.

وی افزود: این منابع در دو قالب پرداخت تسهیلات نقدی و اختصاص منابع صندوق توسعه ملی امکان‌پذیر به بازار سرمایه صورت می‌گیرد. وقتی این بازار پررونق باشد مردم با افزایش سرمایه خود منابع لازم را برای توسعه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای را تأمین می‌کنند. به همین دلیل از سال ۹۴ اختصاص یک درصد از منابع این صندوق به بازار سرمایه در نظر گرفته شد که تا به امروز عملی نشده بود.

وی افزود: در حال حاضر که سهامدار به دلیل ترس سهامش را می‌فروشد نه به دلیل ارزندگی سهم، و بی‌اعتمادی بی‌جهتی از سوی مردم نسبت به بازار سرمایه اتفاق افتاده، این کمک از صندوق توسعه ملی می‌تواند به حفظ ارزش بازار و معاملات آن، کمک کند. این امر نگرانی مردم را برطرف می‌کند تا بازار سرمایه پویایی داشته باشیم.

اشتیاقی ادامه داد: البته قرار نیست در هر سطح قیمتی و از هر سهمی حمایت کنیم بلکه این وجوه باید به حمایت از سهامی وارد عمل شود که زیر ارزش ذاتی خود آمده‌اند. وجود این صندوق و تزریق منابع در این مواقع که هجوم سرمایه‌گذاران به صف فروش هر دلیلی رخ می‌دهد لازم است و این منابع حتما باید از این صندوق اختصاص یابد.

قیمت دلار و تجدید ارزیابی دارایی، محرک های اصلی رشد بورس - بورس24 -  Bourse24.ir

وی با اشاره به اینکه معتقدم حتی این یک درصد کم است و برای رفع نگرانی سهامداران نیاز به ۵ درصد کمک این صندوق است اظهار کرد: اگر مردم با بازار سرمایه قهر کنند تأمین مالی ناشرینی که در بورس پذیرفته شدند زیر سوال می‌رود و از طرف دیگر هر قدر از بازار به صورت ثانویه حمایت شود در اقتصاد کشور تأثیر مثبت می‌گذارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.