سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کن، دست از یاغی‌گری بردارد که در این صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

خطیب زاده: پیام ایران به آمریکا روشن است، به جامعه جهانی برگرد

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده صبح امروز یکشنبه در نشست مطبوعاتی خود با بیان اینکه وزیر امور خارجه کشورمان در روز دوشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی می کند گفت: آقای رئیس جمهور نیز در روز سه شنبه در این مجمع سخنرانی خواهد کرد که البته اینها برنامه ریزی های اولیه است و با توجه به برگزاری آنلاین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است در وقت این سخنرانی ها تغییراتی ایجاد شود.

اقدامات آمریکایی ها یک هیاهو برای هیچ است

سعید خطیب زاده در مورد اظهارات شب گذشته پامپئو و ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های پیشین شورای امنیت علیه ایران با بیان اینکه آمریکایی ها با اقدامات خود ناامنی، جنگ، خشونت در عرصه جهانی به وجود آوردهاند، گفت: ما در حال حاضر شاهد میراث شوم سال ها حضور آمریکا در مناطق مختلف دنیا به ویژه غرب آسیا هستیم.

وی با اشاره به مخالفت جهانی با اقدام آمریکا گفت: اقدام آمریکا یک نوع گردن کشی و قلدری است و آنها یک اقدام جدیدی را به لیست قلدری های خود اضافه کردند.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: اقدامات آمریکایی ها یک هیاهو برای هیچ است، من فکر می کنم که آمریکایی ها در حال گذراندن تلخ ترین روزها و ساعت های تاریخ خود هستند. انتخاب آمریکا این بوده که در طرف اشتباه تاریخ بایستد.

خطیب زاده افزود: پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کن و دست از یاغی گری بردار، در آن صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه امیدوارم آمریکا پیام دنیا را گرفته باشد تصریح کرد: فضای دنیا در حال تغییر است و به دلیل سیاست های کوته بینانه ترامپ و شرکای آن اولین قربانی تغییر در نظام بین الملل آمریکا است.

پیام های لازم به آمریکا داده شده است و بار دیگر داده می شود

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اقدام احتمالی آمریکا برای بازرسی از کشتی ها و هواپیماهای ایرانی گفت: هر نوع اقدامی که ناقض حاکمیت جمهوری اسلامی و قوانین و مقررات بین المللی باشد از سوی ایران با جدیت و بدون لحظه ای تردید پاسخ داده خواهد شد.

خطیب زاده در همین ارتباط خاطرنشان کرد: پیام های لازم در ادوار مختلف به آمریکا داده شده است و بار دیگر داده می شود. ما به آنها تاکید می کنیم دست از راهزنی دریایی و هوایی بردارند. چرا که دوران راهزنی تمام شده است.

هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند به معنای پایان برجام است

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه برجام کامل نیست و نیازمند این است که در آن تمهیداتی ایجاد شود، گفت: واقعیت این است که بارها پاسخ اینگونه اظهارات داده شده است، برجام توافقنامه ای است که یک بار با مذاکره جمع بندی و نهایی شد، امضا شد و مهر و موم شد و هر اقدامی که بخواهد این مهر و موم را باز کند به معنای پایان برجام است. از تمام کشورها می خواهیم که به بدیهیات حقوق بین الملل و تعهدات خود پایبند باشد.

خرابکاری در نطنز

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست خود که با حضور تعداد محدودی از خبرنگاران و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در مورد حادثه خرابکاری نطنز و اینکه آیا کشور خارجی در این زمینه نقش داشته است یا نه؟ گفت: من دفعه پیش نیز در این ارتباط گفتم که جمع بندی این موضوع در اختیار دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی ایران است و اگر چیزی از آن به سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی برگردد ما اقدام جدی انجام می دهیم. هنوز چیزی در این ارتباط به ما گفته نشده است و مطمئن هستیم که در مسیرهای خود پیام ها داده شده، پیام ها گرفته شده و دیده شده است. 

پیشرفت هایی در بحث دریافت طلب ایران از کره جنوبی حاصل شده است


سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادامه رایزنی های ایران و کره جنوبی جهت وصول طلب ایران از این کشور و آزادی دارایی های بلوکه شده ایران در این کشور آسیایی گفت: من به شما می گویم که ما محکم برای دفاع از حقوق مردم ایران ایستاده ایم. سنت سنت و ریال به ریال این حق برای ما مهم است. 

وی ادامه داد: البته در این فرآیند باید بین کسانی که عامدا حقوق ایران را پرداخت نمی کنند و کسانی که قصد دارند این اقدام را انجام دهند و موانعی بر سر این راه وجود دارد تفکیک قائل شد. 

وی افزود: رایزنی های ایران در ارتباط با موضوع مورد اشاره با کره جنوبی ادامه دارد. پیشرفت هایی حاصل شده است ولی آنچه که برای ما مهم است اقدام است نه کلام، ما از تمامی امکانات خود استفاده می کنیم تا حقوق ملت ایران حفظ شود. 

عاقلان دانند که فشار حداکثری ادعایی آمریکا موثر بوده است یا مقاومت حداکثری ملت ایران


این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بر اساس فشار حداکثری آمریکا علیه ایران تحرکات دریایی ایران کاهش پیدا کرده و ایران میلیاردها دلار از درآمدهای خود را از دست داده است، گفت: عاقلان دانند که فشار حداکثری ادعایی آمریکا موثر بوده است یا مقاومت حداکثری ملت ایران، عاقلان دانند که این آمریکاست که بعد از 17 سال جنگ و خونریزی در افغانستان اکنون برای فرار آبرومند از این کشور متوسل به مذاکره شده است یا ایران؟ عاقلان دانند که آیا این آمریکاست که بر سر نخواستنش در عراق دعواست و پارلمان این کشور درخواست اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق را کرده است یا که ایران در این موضع است. 

خطیب زاده با بیان اینکه ایالات متحده روزهای تلخی را سپری می کند، گفت: این نتیجه سیاست های مخرب این کشور در طول سال ها در منطقه است. آمریکایی ها در حال حاضر جز بیان ادعاهای واهی حرف دیگری نمی توانند بزنند. 

خسارت هایی که ناجوانمردانه با تحریم به ایران زده اند را نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم
وی در ادامه گفت: ضررها و خسارت هایی که ناجوانمردانه با تحریم به ایران زده اند را ما نه فراموش می کنیم و نه می بخشیم، آنها باید خسارت های وارده به ایران را پرداخت کنند. 

اگر روزی آمریکا بخواهد به جامعه جهانی برگردد باید این خسارت ها را پرداخت کند و آن موقع تازه اول ماجراست. باید خیلی چیزها را جبران کند. 

رژیم اشغالگر قدس در سرزمین های اشغالی و منطقه جایگاهی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اقدام ارمنستان برای افتتاح سفارتش بر سرزمین های اشغالی، گفت: رژیم صهیونیستی یک رژیم جعلی و غاصب است. ما مواضع خود را در ارتباط با این موضوع به مقامات سفارت ارمنستان در ایران اعلام کرده ایم آنها در جریان مواضع آنها هستند. رژیم اشغالگر قدس در سرزمین های اشغالی و منطقه جایگاهی ندارد. 

مناقشات منطقه قره باغ تنها با گفت‌وگو حل می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد مناقشات موجود در منطقه قره باغ گفت: ما معتقدیم که هیچ مناقشه ای در منطقه به صورت نظامی حل نخواهد شد. این مناقشات با گفت وگو و همکاری کشورهای منطقه باید حل شود و ما مواضع خود را در این ارتباط اعلام کرده ایم. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود در این نشست مطبوعاتی اعلام کرد: دولت آمریکا و رژیم فعلی حاکم در کاخ سفید هیچ انتخابی ندارد مگر اینکه به قوانین بین المللی احترام بگذارد، اقدامات مجرمانه خود را متوقف کند، تمام خسارت هایی را که به ایران وارد کرده جبران کند و در این مسیر می بایست جامعه جهانی یک صدا در برابر آمریکا بایستد. 

سفر ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه ریزی است
خطیب زاده همچنین در مورد سفر ظریف به اروپا و برخی از حواشی ایجاد شده در این زمینه گفت: سفر آقای ظریف از آفریقا تا اروپا در حال برنامه ریزی است و بعید می دانیم که به زودی انجام شود. بخاطر مسائل لجستیکی و پروتکل های کرونایی، گرچه برخی افراد در این ارتباط از هیچ چیزی مسازند. 

همچنان به چارچوب و اصولی که در طرح هرمز اشاره شده پایبندیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه صحبتهای خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که حدود یک سال از طرح صلح هرمز که از سوی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد می‌گذرد و اکنون این طرح در چه مرحله‌ای است، گفت: طرح صلح هرمز یک مسیر است البته معتقدیم این طرح از جمله فراگیرترین طرح‌ها است از حیث تعداد کنشگرانی که از آنها برای حضور و نقش آفرینی جهت اجرای آن دعوت شده و همچنین از حیث اصول و مبانی که از آن برخوردار است.

وی با بیان این که این طرح در واقع دعوت ملل منطقه و کشورهای منطقه برای یک سازوکار منطقه‌ای است ادامه داد: طرح صلح هرمز یک پویایی ایجاد کرد چنان که این موضوع را در طرح‌های مشابه دیگر مشاهده کردید چه طرح دوستانمان در پکن یا مسکو.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ما همچنان به چارچوب و اصولی که در طرح هرمز اشاره شده پایبند هستیم و امیدواریم با این طرح به مسیری برسیم و این طرح به زودی به یک سازوکار منطقه‌ای ختم شود.

محورهای سخنرانی رییس جمهور و وزیر خارجه در سازمان ملل

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که  محورهای اصلی سخنرانی آقای ظریف و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل  چه خواهد بود گفت: قطعا در این سخنرانی‌ها ایران نگاهش را به تحولات جاری در عرصه جهانی تشریح خواهد کرد و به آن چه که در این صحنه در این جریان است از نگاه خود پاسخ و واکنش نشان می‌دهد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ظریف برنامه‌ای برای سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا دارد یا نه با توجه به موضعگیری که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این ارتباط داشته است گفت: آقای ظریف هر موقع که به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل سفر می‌کردند در تعدادی از اندیشکده‌های آمریکایی سخنرانی می‌کردند با رسانه‌ها مصاحبه می‌کردند و ترس تیم ایران هراس مستقر در کاخ سفید این بوده که صدای ارسالی از ایران در جامعه جهانی شنیده شود. آنها همواره تلاش کردند که این صدا شنیده نشود و تحریم آقای ظریف در این راستا صورت گرفت.

وی با بیان این که سخنرانی ظریف در این گونه اندیشکده‌ها امری طبیعی است و این نمونه‌ای از مروادات ایران بوده است گفت: معضل و مشکل ما رژیم مستقر در کاخ سفید است.

دیدگاهمان را درباره پیشنهاد میانجیگری روسیه به دوستان خود منتقل کردیم

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به سوالی در ارتباط با پیشنهادات مطرح شده از سوی روسیه برای میانجیگری جهت کاهش تنش بین ایران وآمریکا گفت: ما به نیت دوستان خود در این ارتباط شکی نداریم و این موضوع به آنها گفته و منتقل شده است. آن چه که در این ارتباط مورد توجه ما است اقدامات یک جانبه و قلدرمابانه آمریکا در عرصه بین المللی است. و نگاه‌مان را در این ارتباط به دوستانمان منتقل کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دیپلماتیک وزارت خارجه و محمد جواد ظریف در دو هفته گذشته و برخی‌ از تماس‌های تلفنی وی با همتایانش در کشورهای مختلف اعلام کرد که انشالله از آن به بعد نشست سخنگوی وزارت خارجه به صورت هفتگی در روز دوشنبه برگزار می‌شود و امروز استثنا در روز یکشنبه برگزار شده است.

عزت و صلابت امروز مرهون دلاوری‌های مردمان و جوانان این سرزمین در طول دفاع مقدس است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به فرارسیدن هفته دفاع مقدس و دلاوری های که مردم ایران برای دفاع از سرزمینشان در برابر اشغالگران انجام دادند گفت: مردم ایران با فداکاری های خود اجازه ندادند که حتی یک وجب از خاک ایران از دست برود و ما تا ابد منت دار این فداکاری‌ها و دلاوری‌ها هستیم. اگر امروز عزت و صلابتی در فضای بین المللی داریم اینها همه مرهون دلاوری‌ها و زحماتی است که مردمان و جوانان این سرزمین در طول دفاع مقدس کشیدند و به واقع از خون جوانان وطن  لاله دمیده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.