۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 721127

قدس آنلاین: یک ماه پس از توهم فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی کاخ سفید نه تنها اتفاق تازه‌ای رخ نداد بلکه کشورهایی- که کشور مدعی پدرخواندگی جهان فرزندان مطیع خود می‌پندارد- رسماً در برابر ادعای آمریکا موضع‌گیری کردند؛ تروئیکای اروپا- آلمان، فرانسه و انگلیس- طی یک نامه رسمی به رئیس شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل اعلام کردند: تلاش آمریکا برای احیای تحریم‌های شورای امنیت ایران فاقد اثر قانونی است و سه کشور اروپایی همچنان خود را به ادامه اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ متعهد می‌دانند. سه کشور اروپایی عضو برجام- که کاخ سفید را به دلیل خروج از برجام فاقد صلاحیت برای فعال کردن مکانیسم ماشه می‌دانند- گفتند: تعلیق تحریم‌های ایران موسوم به برجام پس از ۲۰سپتامبر- ۳۰ شهریور- ادامه خواهد یافت.

روسیه و چین- اضلاع دیگر برجام و اعضای دایم و دارای حق وتوی شورای امنیت- تلاش آمریکا برای توسل به مکانیسم ماشه را «پوچ و بی‌معنی» خواندند و هیچ حق قانونی و سیاسی برای ارائه درخواست بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران- پس از خروج آمریکا از برجام- برای این کشور قائل نشدند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد: به دلیل ابهام‌هایی که وجود دارد نمی‌تواند در خصوص اسنپ‌بک اقدامی انجام دهد.

شکست مفتضحانه آمریکا و تنها ماندن کاخ سفید در نمایش چکاندن ماشه، به معنای پابرجا بودن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و لذا در روز ۲۷ مهرماه بر اساس این قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران نیز- پس از ۱۳ سال- لغو می‌شود.

 حالا پمپئو- وزیر پمپاژ نفرت کاخ سفید- چین و روسیه و دیگر کشورهایی که تحریم‌ها را نقض کنند تهدید به تحریم کرده است. او که ظاهراً بیشتر عشق سینماست تا اهل مطالعه و برای آگاهی از مفاد دقیق برجام- به تعبیر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان- منتظر اکران فیلم برجام است، به شیوه هفت تیرکش‌های تگزاس در فیلم‌های هالیوودی بر سر چهارراه جهان کشورها را به خاطر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ تهدید می‌کند. این نخستین بار در تاریخ ۷۵ ساله شورای امنیت است که کشور مدعی کدخدایی جهان سایر کشورهای عضو سازمان ملل را برای پایبندی به قطعنامه شورای امنیت تهدید به مجازات می‌کند. اقدامی که مصداق بارز حاکمیت قانون جنگل در جهان است. مواضع اروپا، چین و روسیه در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا را می‌توان پایان نظام تک‌قطبی و پدرخواندگی کاخ سفید در جهان دانست و اینکه اروپا- به تعبیر مرکل صدراعظم آلمان- واقعاً خود را برای جهان بدون رهبری آمریکا مهیا کرده است. اما اگر تهدیدهای غیرقانونی کاخ سفید و هفت تیرکشی تگزاسی پدرخوانده خودخوانده جهان، موجب عقب‌نشینی قدرت‌های جهانی در برابر کاخ سفید شود آن گاه زمان بازنگری راهبردهای ایران در خصوص برجام و تجدید نظر در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرا می‌رسد. همکاری‌هایی که پس از سفر مدیر کل آژانس به ایران و توافق‌های تهران به اعتقاد طرفین در سطح بسیار خوب و راضی‌کننده‌ای است.

اکنون سرنوشت برجام در گرو مقاومت و ایستادگی عملی اروپا، چین و روسیه در برابر تهدیدهای ترامپ است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.