مجموعه نمایشگاه انفرادی عکس، فیلم/ویدئو با نگاتیوهای تاریخ‌مصرف‌گذشته‌ سیاه و سفید عکاسی شده و پرتره‌ها ترکیبی‌ است از تصاویر آرشیوی جنگ و عکاسی شده از قطعه‌ شهدا که روی شیشه با تکنیک «کلودیون تر» چاپ شده‌اند.

نمایش تصاویر آرشیوی جنگ در گالری ابریشم/گالری‌های مجازی رنگ و بوی دفاع مقدس گرفتند

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در نخستین جمعه از فصل پاییز گالری های تهران میزبان نمایشگاه متعددی در حوزه هنرهای تجسمی از عکس و نقاشی گرفته تا خط و خوشنوسی شده اند. این در حالی است که برخی از این نمایشگاه ها رنگ و بوی دفاع مقدسی و با حال و هوای جنگ دارند و دیدن این آثار خالی از لطف نخواهد بود. همچنین برخی گالری ها نیز به صورت مجازی اقدام به برپایی چندین نمایشگاه تجسمی کردند که در ادامه به آنها نیز اشاره خواهد شد.

مجموعه فرهنگی برج آزادی: نمایشگاه گروهی نقاشی تحت عنوان «بی نهایتی از طبیعت» با گردآوری سحر امینی از یکشنبه ۶ مهر تا جمعه ۱۱ مهر برپاست.

در بیانه این نمایشگاه آمده است؛ در بی نهایت هیچ محدودیت فضایی و زمانی وجود ندارد. در بی نهایت هنرمند می تواند اثر خود را از هر محدودیتی مبرا کند. آثاری از طبیعت که روح هنرمند درونش غرق شده است .

علاقمندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه به مجموعه فرهنگی آزادی به نشانی میدان آزادی، مجموعه فرهنگی برج آزادی مراجعه کنند.

گالری اُ: نمایشگاه انفرادی نقاشی سارا نظری تحت عنوان «شام تاریک» در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه ی اول  از جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ تا سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹برپاست. همچنین نمایشگاه انفرادی نقاشی سوگل احدی با عنوان «داخلی. روز/ شب» در طبقه دوم همین گالری برپاست.

گالری هما: نمایشگاه انفرادی «سری مرد و رمان‌نویس» کاری از مائده سالار امروز جمعه ۴ مهر افتتاح می شود و تا دوشنبه ۱۴ مهرماه در گالری هما به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک برپاست.

گالری سایه: نمایشگاه انفرادی علی حمیدی مقدم با عنوان «بازمان» از امروز جمعه ۴ تا ۲۲ مهرماه در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ میزبان علاقمندان خواهد بود.

گالری ابریشم: نمایشگاه عکس و ویدیو مریم تخت‌کشیان شامل نمایشگاه انفرادی عکس، فیلم/ویدئو از جمعه ۴ مهر تا چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ در گالری ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ برپاست.

این مجموعه با دوربین Agfa Isolette I  و نگاتیوهای تاریخ‌مصرف‌گذشته‌ سیاه و سفید عکاسی شده است. دوربینی که در سال‌های جنگ جهانی دوم تولید و آن را «دوربین سرباز» می‌نامیدند. نگاتیوهای تاریخ‌مصرف گذشته‌ با ایجاد تصاویری گنگ، به پنهان ماندن هویت سربازان کمک می‌کردند. چراکه سربازها همسانند؛ هویت‌شان در لباس و هدف‌شان برای میهن محو شده است. پرتره‌ها ترکیبی‌ست از تصاویر آرشیوی جنگ و عکاسی شده از قطعه‌ی شهدا که روی شیشه با تکنیک «کلودیون تر» چاپ شده‌اند؛ تصاویری شکننده اما نامیرا. ویدئو، با استفاده از تصاویر آرشیوی جنگ، زندگی در جنگ را به تصویر کشیده است.

گالری نگر: نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مهین منفرد با عنوان «آشکارگی» از روز جمعه ۴ مهر تا ۱۵ مهر در گالری نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۴، طبقه اول برگزار می‌شود.

گالری ویستا: نمایشگاه گروهی چندرسانه‌ای با عنوان «افتاد ولی نشکست» با گردآوری غزال زارع در اولین جمعه مهرماه در گالری ویستا واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ برپاست.

در این نمایشگاه آثاری از علیرضا آدم بکان، ریحانه افضلیان، پورنگ پیرعطایی، ستاره حسینی، محمدحسین خاتمی فر، محمود ساکی، نسترن صفایی، روشنک عزیزی، بهار علیزاد و ... در معرض دید علاقمندان قرار داده شده است.

گالری محسن: نمایشگاه گروهی «اپیزود ۰۶» جمعه ۴ مهر تا چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ برقرار است.

«اپیزود» عنوان یکی از سلسله‌نمایشگاه‌های گروهی گالری محسن است که فارغ از دغدغه اشتراک مضمون یا تکنیک و مدیوم از سویی به نمایش آثار هنرمندان جوان و نوظهوری اختصاص دارد که هنوز مجال کافی برای ارائه و معرفی خود در عرصه هنرهای معاصر نداشته‌اند و از سوی دیگر حامل زبان روایی نسل نو و ویترینی متنوع از دغدغه‌های تصویری ‌منحصر به‌ ایشان است.

ازاین‌رو، مخاطب اصلی این مجموعه‌نمایش‌ها دانشجویان، کیوریتورها و مجموعه‌داران هستند. «اپیزود» هر سال در دو نوبت تابستان و زمستان برگزار می‌شود. در شمارهی ششم این نمایش با عنوان «اپیزود ۰۶»، سوگل احدی، لیلا اسکندری، علیرضا رجبی، آرزو شهدادی، سمانه صالحی ابری، نازنین قرنجیک، جمشید محمدی، حسین محمدی، فرهاد مفوز، کیمیا میرزایی، سحر نجفی و مهسا نوری حضور دارند.

آثار این دوازده نفر با همه تفاوت ها و شباهت های شان، هریک با زبانی خاص در خط و فرم و رنگ و بافت،  موضوعات مختلفی را با حساسیت‌های عمومی و خصوصی به نمایش گذاشته‌اند. در این نمایش، دل‌مشغولی‌های همگانی، بریده‌های اخبار، حضور و غیاب با جزئی‌نگری در چیزها و ستایش دقیقه‌های گذرای زندگی و طبیعت پیوند خورده  است. سیاهی و سپیدی، مرگ و زندگی و یاد و فراموشی با هم و در رکاب هم  به بازی دسته‌جمعی فقدان و بقا معنا داده‌اند.

گالری هفت ثمر: نمایشگاه انفرادی نقاشی مهدی وکیلی از ۴ تا ۹ مهرماه در گالری هفت ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ برپاست.

گالری نگاه: نمایشگاه انفرادی طراحی تحت عنوان «درباره خانه» کاری از بابک امجد از جمعه ۴ مهر تا جمعه ۱۸ مهر برپاست.

بابک امجد در بیانیه این نمایشگاه آورده است، محملی که دیگر جز خاطره ای بیش نیست. مفهوم خانه از پس تمامی پدیدارهای انسان شناسانه عبور می کند و در کل موجودات این سیاره متبلور می گردد. مفهوم خانه در میان حیوانات نمود قلمرو به خود می گیرد و حفظ این حریم بر آنها، بر حسب غریزه واجب می گردد. انسان اما، اندوه خانه را همچون وقوع یک تراژدی تجربه می کند؛ با آن فرو می ریزد و برمی خواهد، متولد می شود و می میرد. حجم آن را با روح خود آکنده می کند و به کنش هایش معنا می بخشد، و در پس پشت نشانگان زیستی و نیز تراژیک خانه، حضور هستندگانی دیگرگون در کنار موجودات زنده، خصوصا انسان، روند دیگری در درک خانه و زیست ایجاد می نماید. حفظ زمین و عوامل آن در کسوت وظیفه ای مهم بر آنها حادث میگردد تا راهی متفاوت تر به حفظ خانه بگشایند.

علاقمندان برای بازدید از این نمایشگاه می توانند به گالری نگاه واقع در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)،خیابان غفاری،شماره ۶۴ مراجعه کنند.

فرهنگسرای سرو: نمایشگاه گروهی «مهرآفرین» از جمعه ۴ مهر تا چهارشنبه ۹ مهر در فرهنگسرای سرو واقع  در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوی ساعی دوم، برپاست.

گالری آبان: نمایشگاهی متشکل از عکس‌های سیدمجتبی دعایی از کره شمالی با عنوان «نیم دانگ پیونگ‌یانگ» از جمعه ۴ مهرماه در گالری آبان واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی، خیابان سپند غربی به نمایش در می‌آید. این عکس‌ها که حاصل دو سفر دعایی به کره شمالی است، تصویری زنده از جامعه‌ای است که برای ورود به آن و ارتباط گرفتن با مردمانش، محدودیت‌های جدی وجود دارد.

همچنین در فضای مجازی نیز بسیاری گالری ها بیکار نمانده و نمایشگاه هایی را با محوریت دفاع مقدس برگزار کردند. از جمله اینها نمایشگاه مجازی با عنوان ۸x۴۰ الست که به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شده است که در آن مجموعه‌ای از آثار هنری مرتبط با این موضوع به نمایش درآمده است. این آثار که عمدتاً در سال‌های جنگ و کمی پس از آن خلق‌شده‌اند، واکنشی هنرمندانه به وقایع اجتماعی هستند و هرکدام از هنرمندان با زبان و ابزاری متفاوت به بیان نظر و عقیده خود در قالب یک اثر هنری پرداخته است. آثاری که در مجموعه ۸x۴۰ به نمایش درآمده است در قالب نقاشی، گرافیک، مجسمه‌، عکس و کاریکاتور، جلوه‌هایی از هنر مقاومت را آشکار می‌کند.

همچنین نمایشگاه گروهی عکس «برای خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران با نمایش ۲۶ عکس از آغاز اشغال خرمشهر تا پایان فتح و آزادسازی، نمایشگاه مجازی هنرهای تجسمی به مناسب چهلمین سالگرد دفاع مقدس با عنوان «جلوه های حضور زنان در جنگ» با نمایش آثاری از ناصر افراسیابی، محسن راستانی، محسن شاندیز و ... از دیگر نمایشگاه هاست و هفتمین کارگاه نقاشی «خط خاطرات» به مناسبت هفته دفاع مقدس به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت طی سه روز به دبیری حبیب الله صادقی در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.