اردبیل- در پی درگیری بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آن‌سوی رود ارس و در ضلع شمالی مرزهای شهرستان اصلاندوز که از روز گذشته آغازشده، چندین گلوله جنگی به مناطق مرزی، اراضی کشاورزی و مناطق غیرمسکونی شمال استان اردبیل اصابت کرد.

نگرانی شهروندان «اصلاندوز» از صدای توپ های جنگی؛ مرزنشینان اردبیل از تردد به نوار مرزی خودداری کنند

قدس آنلاین-گروه استان ها: تداوم این درگیری که آثار آن ازجمله صدای انفجار گلوله‌های جنگی و نیز دود ناشی از درگیری از شهر و روستاهای تابعه شهرستان اصلاندوز در آن‌سوی مرزها با چشم غیرمسلح به‌راحتی قابل‌مشاهده است، موجب نگرانی مردم منطقه شده و اهالی شهرستان اصلاندوز با نگرانی درگیری آن‌سوی مرز را تعقیب می‌کنند.

این موضوع موجب شد تا سردار جلال ستاره جانشین مرزبانی ایران با شدت گرفتن درگیری نیروهای ارمنستان و آذربایجان در آن‌سوی نوار مرزی ایران و در ضلع شمالی رود ارس، با حضور در شهرستان اصلاندوز از محل‌های برخورد گلوله‌ها بازدید کند.

گفتنی آغاز درگیری نظامی بین کشور های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در روز یکشنبه نیز موجب شد تا یک عدد راکت از سوی طرف‌های درگیر در منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان به روستای «خلف بیگلو» در بخش گرمادوز شهرستان خداآفرین در استان آذربایجان‌شرقی اصابت کند که به دلیل عمل نکردن این راکت جنگی خوشبختانه هیچ خسارتی به بار نیامد.

خودداری از تردد به نوار مرزی

در همین حال فرمانداری شهرستان اصلاندوز مغان با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره به اصابت چندین گلوله جنگی در پی درگیری نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در آن‌سوی مرز، از اهالی منطقه خواست تا از حضور در نوار مرزی خودداری کنند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان اصلاندوز، در این اطلاعیه که پس از تشکیل جلسه شورای تأمین این شهرستان صادرشده، آمده است: امروز و روز گذشته براثر اشتباه محاسباتی طرفین درگیری ارمنستان و جمهوری آذربایجان چند راکت به اراضی دیم و کشاورزی اصلاندوز اصابت کرده است.

فرمانداری اصلاندوز در این اطلاعیه اعلام کرده است که در این زمینه از طرف نیروهای مسلح ایران به طرفین تذکرات لازم داده‌شده است.

فرمانداری شهرستان اصلاندوز در این اطلاعیه با اشاره به برقراری امنیت کامل در مرزهای ایران از مردم منطقه خواسته است تا آرامش خود را حفظ کرده و از حضور و تجمع در مرز خودداری کرده و از دامن زدن به هرگونه شایعات بپرهیزند.

تهدیدی متوجه شهروندان ایران نیست

سید شاهین اسماعیلی ، فرمانده مرزبانی استان اردبیل در این خصوص اظهار داشت: مرزنشین‌های استان به‌ویژه اهالی شهرستان اصلاندوز صدای بعضی از انفجارها و شلیک توپ را می‌شنوند که ناشی درگیری نظامی ۲ کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان است.

وی بیان کرد: استان اردبیل دارای ۳۶۹ کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان دارد ولی به دنبال درگیری بین این ۲ کشور همسایه، هیچ‌گونه تهدیدی متوجه کشور ایران و مرزنشینان استان اردبیل نیست.

وی تأکید کرد: مرزبانان ایران اسلامی با هوشیاری، اقتدار و صلابت در مناطق مرزی به‌صورت شبانه‌روزی مستقر هستند و مأموریت‌های ذاتی خود را انجام می‌دهند و این حضور مختص تشدید تنش میان ۲ کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیست و این اطمینان را می‌دهیم که هیچ مورد خاصی وجود ندارد.

در ۲ روز گذشته نیروهای مرزبانی ایران به همراه مقامات سیاسی استان اردبیل، تحولات مرزی منطقه را از نزدیک دنبال می‌کنند و نسبت به دفاع از جان و مال مردم منطقه اطمینان داده‌اند.

گفتنی است اصلاندوز در قسمت جنوب غربی شهرستان پارس آباد در استان اردبیل واقع شده است که، از شمال به رود ارس ومرز ایران وکشورجمهوری آذربایجان،از جنوب به شهرستان بیله سوار وگرمی،از شرق به بخش مرکزی شهرستان پارس آباد وبخش اسلام آباد و از غرب به شهرستان کلیبراستان آذربایجان شرقی محدود است.

تپه عظیم نادر در شمال غربی شهر اصلاندوز مغان در تلاقی رودخانه آراز و قره سو (دره رود) قرار دارد و لذا به دلیل هم جواری با جمهوری آذربایجان طی روز گذشته درگیری با ارمنستان موجب نگرانی ساکنان اصلاندوز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.