معاون خدمات شهری شهرداری مشهد از تولید ۶۰۰ کیلووات ساعت برق، در نیروگاه بیوگاز سوز مشهد به‌عنوان اولین مرکز تولید برق از گاز تولیدشده در مراکز دفن زباله، در سطح خاورمیانه خبر داد.

مشهد پیشتاز تولید برق از طلای کثیف در خاورمیانه است/ تولید بالغ‌بر ۲ میلیون کیلووات ساعت برق

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی اظهار کرد: تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین در حال حاضر یکی از مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی دنیاست و در این میان انتشار گازهای گلخانه‌ای و به‌ویژه گاز متان که از مراکز دفن پسماندهای شهری متصاعد می‌شود در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: یکی از راه‌های کاهش اثرات این گازها، جمع‌آوری آن‌ها در مراکز دفن پسماند و سوزاندنشان در یک سیستم بازیافت انرژی است که در همین راستا در سال ۸۸ اولین نیروگاه بیوگاز سوز خاورمیانه در محل دفن زباله‌های شهر مشهد به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد:این نیروگاه، یکی از مدرن‌ترین نیروگاه‌های بیوگاز سوز دنیا است که توانسته بخش قابل‌توجهی از اثرات مخرب زیست‌محیطی گاز متان تولیدشده در محل دفن زباله‌ها را کاهش دهد.

یعقوبی بیان کرد: در این روش پس از بررسی و برآورد میزان بیوگاز قابل استحصال از محل دفن، نسبت به احداث چاه‌های بیوگاز، خطوط جمع‌آوری، انتقال و متعاقباً نسبت به ایستگاه گاز و مولدها اقدام می‌شود و گاز استحضار شده پس از جمع‌آوری به محل نیروگاه بیوگاز سوز مشهد واقع در مجتمع صنعتی شماره ۱ بازیافت منتقل می‌شود.

وی افزود: احداث این نیروگاه یکی از نقاط مثبت زیست‌محیطی شهر مشهد است و به‌طور میانگین روزانه ۱۲۰۰۰ کیلووات ساعت برق، در این نیروگاه تولید می‌شود که برق تولیدی در اختیار ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق) قرار می‌گیرد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد یادآور شد: با استفاده از گاز تولیدشده در محل دفن پسماندهای شهری، در سال ۹۸، بیش از ۴ میلیون کیلووات ساعت برق تولید شد و از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه نیز، بالغ‌بر ۲ میلیون کیلووات ساعت برق در نیروگاه بیوگاز سوز مشهد تولیدشده است.

یعقوبیان تأکید کرد: با توجه به پیشتاز بودن مشهد در موضوعات زیست‌محیطی شهری، مطالعات احداث نیروگاه بیوگاز سوز ۳ مگاواتی در محل دفن پسماند شهری واقع در جاده میامی انجام‌شده و در حال آماده‌سازی اسناد فراخوان‌های لازم برای اجرای آن هستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.