ارومیه- هفته گذشته با شایعه کمبود آرد و نان صف‌های طویلی در مقابل نانوایی‌های این شهر تشکیل شد که بلافاصله از حوصله شهروندان سر رفت و لذا دامنه‌اش به اعتراض در فضای مجازی و هم‌چنین رسانه‌های محلی و کشوری شد.

صف نان در ارومیه کوتاه شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: پائین کشیدن کرکره برخی از نانوایی‌ها به بهانه اینکه آرد نداریم و افزایش خرید مردم در صف که دیگر نانی برای دیگر مردم باقی نمی‌گذاشت و از طرفی احتکار و انبار نان همگی موجب شد تا کمبود نان در این شهر بیشتر از هر کالایی به چشم بیاید.

در همین راستا نانوایان هم فرصت را غنیمت دانسته و برخی افراد با شیطنت و برخی هم از سر صداقت اعلام کردند که به دلیل گرانی مواد اولیه مانند خمیرمایه و هم‌چنین افزایش نرخ دستمزدها و اجاره بهاء واحد خبازی لذا پخت نان برایشان با این قیمت مقدور و مقرون‌به‌صرفه نیست!

اگرچه مسئولان در طی روزهای گذشته این موضوع را فقط یک شایعه و بار روانی خواندند اما واقعیت این بود که این شایعه درنهایت بسیاری از مردم را دل‌نگران و بر صف‌های نان دامن زد.

صف‌ها کوتاه آمدند

حال با گذشته چند روز صف‌ها کمی کوتاه آمده اما به نظر می‌رسد ترس از کمبود نان و ایجاد صف‌های طویل هم چنان ذهن بسیاری از مردن را می‌آزارد چون بنا بر گفته برخی از فروشندگان هنوز هم‌حجم خرید نان توسط مردم به مقدار زیاد است.

علیرضا ملا محمدی‌زاده فرماندار ارومیه در همین راستا با اطمینان خاطر دادن به شهروندان ابراز کرد: باوجوداینکه شایعه کمبود نان بار روانی مضاعفی را در شهروندان داشت و به‌صف های طویل منجر شد اما کمبودی در این راستا نداشته و حتی در چند روز گذشته سهمیه آرد بسیاری از خبازان را افزایش دادیم.

وی بیان کرد: از روز جمعه علاوه بر اینکه شروع کار نانوایی‌ها را از ۷ صبح به ۶ صبح تغییر دادیم به ۶۳۰ نانوایی ۷ گونی آرد سهمیه‌ای دادیم و اعلام کردیم هرکدام از نانوایی‌ها هم که احساس کردند که این سهمیه نیز کفاف جواب مشتری‌هایشان را نمی‌دهند بیایند و اضافه سهمیه بگیرند.

وی اعلام کرد: از سوی دیگر ۱۲ نانوایی لواش پز در ۱۲ محله شهر را ملزم کردیم تا ساعت ۲۴ کار کنند.

فرماندار ارومیه خاطرنشان کرد: ۱۳ نانوایی هم به‌صورت شبانه‌روزی نان می‌پزند و به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها نان می‌دهند تا کسانی که به دلیل کرونا نمی‌خواهند در صف نانوایی بایستند نان خود را این‌گونه تأمین کنند.

ملا محمد زاده گفت: به مردم قول می‌دهم آرد به‌اندازه کافی هست پس نگران تأمین نان خانواده نباشند و به‌اندازه نیازشان نان بخرند.

وی بیان کرد: مشکل صف‌های طویل جلوی نانوایی‌ها که فقط در ارومیه شکل می‌گرفت یک جو روانی بود که به دنبال شایعه کمبود آرد به وجود آمده بود که خوشبختانه با اقداماتی ضربتی که انجام دادیم خود مردم به این باور رسیدند که مشکلی در کمبود آرد نیست و لذا صف‌ها از نخستین روز هفته نسبت به هفته گذشته بسیار خلوت شده است.

کمبود نان شایعه است

در همین حال معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی هرگونه شایعات مربوط به کمبود و گرانی نان در تبریز و سایر شهرستان‌های استان را تکذیب کرد.

علی جهانگیری در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر کمبود آرد و نان در تبریز و دیگر شهرستان‌های استان، گفت: تمامی این اخبار، کذب است و هیچ مشکلی از بابت تامین آرد و پخت نان در استان وجود ندارد.

وی بیان کرد: آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی است که در آن برداشت گندم تازه به اتمام رسیده است و بر همین اساس، اخبار منتشره مبنی بر کمبود آرد در این فصل، غیرمعقول و حاکی از بی‌اطلاعی حاشیه سازان است.

وی در ادامه سخنان خود، افزایش پخت و ارتقای کیفیت نان در استان را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های استان دانست و ادامه داد: در این راستا، مقداری از آرد باکیفیت و مورد نیاز استان نیز از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه نسبت به حاشیه‌سازی و گرانفروشی برخی نانوایان انتقاد کرد و ادامه داد: هرگونه افزایش قیمت نان باید به تصویب ستاد تنظیم بازار برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.