گالری‌های تهران امروز جمعه 9 آبان ماه میزبان 20 نمایشگاه جدید هنرهای تجسمی هستند.

«امنیت نرم» به روایت یک چیدمان هنری/ نگاهی به تاثیر اتفاقات جهانی بر هنر ایران در «گسست محسوس»

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در دومین هفته از آبان ماه گالری های تهران میزبان نمایشگاه های متنوع هنری در بخش های مختلفی همچون نقاشی، چیدمان، عکس، نقاشی خط، آثار حجمی و ... می شوند و آثار هنرمندان را در معرض دید علاقمندان قرار می دهند.

علاقمندان به هنرهای تجسمی می توانند برای بازدید و اطلاع از برنامه های نمایشگاه هایی که هفته گذشته افتتاح شدند به اینجا مراجعه کنند.

گالری اُ: نمایشگاه چیدمان «تله آفساید» با آثاری از وحید دانایی‌فر و نمایشگاه نقاشی مهدی چیت‌ساز با عنوان «کوچه‌ها» ۹ تا ۱۹ آبان در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ برپاست.

گالری اعتماد: نمایشگاه آثار طاهره صمدی‌ طاری با عنوان «بی‌ثباتی» و نمایشگاه آثار فواد شریفی با عنوان «نانوشته» ۹ تا ۲۰ آبان در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

گالری سایه: نمایشگاه نقاشی زهرا پرکاه با عنوان «ملعبه» ۹ تا ۱۴ آبان در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

گالری طراحان آزاد: نمایشگاه گروهی «گسست محسوس» با کیوریتوری تکین آغداشلو ۹ تا ۲۰ آبان در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ برقرار است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است؛ «بعد از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا که از ویرانی‌های این جنگ خسارت ناچیزی دیده بود، توانست در راستای توسعه اقتصادی، صنعتی و تکنولوژی، از منظر فرهنگی نیز به سرعت تبدیل به قدرت تاثیرگذار و اول جهان شود، و خلا جایگاه از دست رفته اروپا را پر کند. این تحول عمده باعث جابجایی مرکز ثقل هنری دنیا از شرق به غرب اقیانوس اطلس شد و نیویورک به زودی به پاریس جدید دنیای هنر بدل گردید. اگر تا قبل از جنگ مکتب‌های هنری یکی پس از دیگری در شهرهای مهم اروپا زاده می‌شدند، اکنون این هنرمندان آمریکایی بودند که جنبش‌های هنری جدید را به دنیا معرفی می‌کردند. ابسترکت اکسپرسیونیسم، پاپ آرت و مینیمالیسم از مهم‌ترین جنبش‌های هنری مدرن همگی از «دنیای نو» بیرون می‌آیند، هر چند آبشخور هر سه آنها را می‌توان در جنبش‌های هنری اروپایی مانند سوریٔالیسم و کوبیسم یافت. محوریت آمریکا در هنر تجسمی تا امروز و در جنبش‌های هنری دوران پسامدرن و نیومدیا نیز ادامه دارد. هنر ایران نیز بالطبع از این تاثیرپذیری به دور نبوده و نیست ...»

گالری دلگشا: نمایشگاه نقاشی نیاز باباتبار با عنوان «باغ سید مصطفی» ۹ آبان تا ۱۰ آذر در گالری دلگشا واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۳۰ میزبان هنردوستان است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده، «بروجردی‌ها را به عبارتی خوش‌گذران‌ترین مردمان ایران می‌نامند. شهرشان را "دارالسرو" نام گذاشته‌اند و عمارتهایی در میان باغ‌های شهرو سروها بنا نهادند.  بروجردی‌ها به خوش گذراندن معنای دیگری داده بودند. آنها آنقدر به قابل  ‌دسترس بودن زیبایی برای انسان اهمیت قائل بودند که برخلاف قواعد معماری "باغ ایرانی" عمارت را در بهترین و زیباترین نقطه باغ بنا می‌گذاشتند و در برخی موارد حتی در داخل عمارت نیز حیاط و باغ کوچکی احداث می‌کردند و در کنار یا  رو به روی بنا حوض و استخری نیز برپا می‌شد. این بناها را "تکایا" نام گذاردند.
زیبایی این باغ‌ها در این بود که دیواری کشیده نمی‌شد و از بوته گل رز و درخت سرو برای مرزبندی باغ‌ها استفاده می‌شد و منظره تقریباً دست‌نخورده باقی می‌ماند.همچنین با بستن باغ از چهار طرف به وسیله درختان چون سنت معماران نابغه ایرانی از سایه آنها در طول روز استفاده میکردند. بروجردی ها به راستی بهشت را که سر منشا مفهوم باغ ایرانی بود را برای خود ساخته بودند».

گالری والی: نمایشگاه آثار فاطمه مجیدی با عنوان «امنیت نرم» ۹ تا ۲۰ آبان در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برگزار می‌شود. امنیت نرم به معنای رهایی از تهدیدات غیرنظامی، چالش هایی مانند مشکلات زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... است.

در بیانه این نمایشگاه آورده شده، «چیدمان حاضر، جهان برساخته هنرمند است. جهانی تنیده از بیم و امید و دعوتی است به حضور، تامل و سکوت. اشتیاق تجربه امنیت با لمس هزار توی ناامنی».

گالری سو: نمایشگاه انفرادی «جبروت ماضی» مجموعه آثاری از ساله شریفی در این گالری به نشانی خیابان ویلا، خیابان سمیه، خیابان پورموسی، شماره ۳۰ برقرار است.

گالری این جا: نمایشگاه نقاشی فتانه فروغی با عنوان «تا روز» ۹ تا ۲۳ آبان در گالری این جا به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.

فتانه فروغی در بیانیه نمایشگاه خود آورده است؛ «ثانیه‌ها، دقیقه‌ها و ساعت‌ها تصور ما از زمان را می‌سازند. این سنجه‌های زمان‌اند که گرد کهولت بر همه چیز می‌نشاند. اما اکتفا کردن به مرتبۀ کمّی زمان، زندگی را به زنده بودن می‌کاهد و فراموش می‌شود که زندگی امری تجربی-معنایی است. آنچه کیفی‌ست معنای زمان است؛ چیزی که می‌توان «وقت» نامید. طلوع و غروب خورشید زمان نیستند؛ لحظه ­ی دیدار، لحظه­ ی انتظار و لحظه­ ی وداع وقت‌اند. هرقدر که زمان عامل فراموشی‌ست، وقت مایه‌ی تذکر است.

می‌توان زمانِ تقویمی و بی‌فراز و نشیب جهان بیرون را به موازات ماجراهای جهان خود زندگی کرد و دست‌مایه‌های نقاشی‌مان لحظاتی باشند که در زندگی روزمره‌مان حضوری مداوم و با معنا دارند. این نقاشی‌ها نه با شور، شیدایی و ضرب‌قلم‌های حسی، بلکه آرام و با مکث، نشاندن رنگ بر روی رنگ، سعی کرده‌اند اوقات و لحظاتی را ثبت کنند.

«تا روز» هم‌پیاله­ ی وقت است، هماهنگ با سکوت و طمأنینه­ ی شب، لحظه‌ای بی‌صدا و در انتظار آفتاب».

گالری احسان: نمایشگاه گروهی عکس «شیدایی» ۹ تا ۱۴ آبان در نگارخانه احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره ۲۲ برپاست.

گالری باوان: نمایشگاه نقاشی مهسا طهرانی با عنوان «خاطره شنای دسته جمعی در اقیانوس» ۹ آبان تا ۳ آذرماه در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک ۷ برپاست.

گالری گل های داودی: نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی‌خط سجاد صفرنژاد با عنوان «عشق و هنر» ۹ تا ۱۴ آبان در گالری گلهای داوودی به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، بین حافظ و شهید نجات‌الهی، پلاک ۲۶۳ برپاست.

گالری آتشزاد: نمایشگاه نقاشی سوزان اسمعیلی نجمی با عنوان «بی‌نهایت» ۹ تا ۱۳ آبان در نگارخانه آتشزاد به نشانی خیابان عباسپور شمالی (توانیر)، بعد از پل همت، نرسیده به میدان ونک، نبش کوچه هومان، شماره ۲۳، طبقه دوم، واحد ۸ برپاست.

گالری انتظامی: نمایشگاه نقاشی فرشته علیجانی با عنوان «من برای گورم فرش نفرستادم» ۹ تا ۱۴ آبان در نگارخانه انتظامی واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از مطهری، روبروی فروشگاه اتکا و شهرکتاب پلاک ۶۰۸ طبقه دوم، واحد ۵ برپاست.

گالری شیدایی: نمایشگاه گروهی «نشانی خالی از نشان» ۹ تا ۲۷ آبان در گالری شیدایی به نشانی میدان هفتم‌تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز، روبروی موزه عکسخانه شهر، پلاک ۱۴۹، واحد ۱ برپاست.

گالری اِو: نمایشگاه گروهی «بدون مرکز شماره سه. اصفهان» ۹ تا ۱۹ آبان در گالری اِو به نشانی بلوار افریقا، پایین‌تر از پل همت، نبش کوچه پالیزوانی (هفتم گاندی) برپاست.

گالری ایده: نمایشگاه نقاشی تانیا اسماعیلیان با عنوان «طبیعت جاندار» ۹ تا ۱۴ آبان در گالری ایده به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، شماره ٢٦ برپاست.

گالری نگر: نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط «گشتم بود، بگرد هست» ۹ تا ۲۰ آبان در گالری نگر به نشانی زیر پل کریم‌خان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک۱۵۴، طبقه اول برپاست.

شریفی در بیانیه نمایشگاه خود آورده؛ «علاقه‌ام به تاریخ در معنای عام آن، یا همان رجوع به گذشته و جذابیت آنچه زمان را از سر گذرانده چه به شکل تاریخ شفاهی یا مکتوب، همیشه برایم راه‌گشا و محرک بوده است».

گالری آیریک: نمایشگاه گروهی «نگارین» ۹ تا ۱۴ آبان در گالری آیریک برگزار می‌شود. این گالری در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا آذر، مجتمع آیریک سنتر جنوبی، طبقه ۳، واحد ۱۰۲ قرار دارد.

گالری شریف: نمایشگاه گروهی «زرنیخ» ۹ تا ۲۸ آبان در گالری شریف به نشانی میدان قدس، خیابان شریعتی، کوچه ماهروزاده، پلاک ۱۱ برپاست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.