۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
کد خبر: 726054

گر از کارزار انتخاباتی بلافاصله برنده مشخص شود، بازارهای سهام و فلزات گرانبها بلافاصله واکنش مثبت نشان خواهند داد. اما اگر اعلام نتیجه نهایی به چند روز پس از برگزاری انتخابات موکول شود، بورس تحت فشار قرار خواهد گرفت و بسیاری از سرمایه گذاران به سمت نقد کردن سرمایه خود خواهند رفت که این تاثیر بسیار منفی بر بازار فلزات گرانبها نیز بر جای خواهد گذاشت.

قیمت طلا بعد از انتخابات امریکا

به گزارش قدس آنلاین، هفته نخست نوامبر نه تنها شاهد بزرگترین رویداد مورد انتظار سال خواهد بود، بلکه تصمیم نرخ بهره فدرال رزرو و برخی از مجموعه‌های اطلاعاتی کلیدی و نیز آمار اشتغال ماهانه (اکتبر) از جمله عواملی است که بر بازار فلزات گرانبها طی هفته آینده معاملاتی تاثیرگذار خواهد بود.

طلا در حال حاضر در سطح قیمتی بسیار ناپایداری قرار دارد که این شرایط به خصوص در هفته آخر اکتبر تشدید شد و در نهایت این فلز گرانبها با خروج از کانال ۱۹۰۰ دلار در هر اونس و در نهایت قیمت‌ها در روز پنجشنبه به پایین‌ترین سطح یک ماهه خود یعنی ۱۸۵۹ دلار در هر اونس رسید، اگرچه طلا در آخرین روز معاملاتی اکتبر، طلای آتی اکتبر با افزایش ۰.۶۵درصدی بار دیگر به سطح ۱۸۸۰.۶۰ بازگشت اما همچنان ماه اکتبر روند نزولی قابل توجهی را به ثبت رساند.

به گفته تحلیل‌گران، با وجود نوسانات اخیر، طلا فضای جهشی بسیار کمی پیش روی خود خواهد داشت، چرا که بیشتر اقدامات الگوریتمی سرمایه‌گذاران با عدم اطمینان برای حضور پررنگ در این بازار همراه است.

کوین گرادی، رییس فونیکس فیوچرز اند آپشنز در این باره به کیتکو نیوز توضیح داد: حجم قراردادهای دسامبر بسیار کاهش یافته و اکنون تنها به ۱۳۴ هزار قرارداد رسیده است. بنابراین بسیاری از معاملات شکل الگوریتمی گرفته است. بسیاری از سرمایه گذاران این بازار در حال حاضر به حاشیه رفته‌اند و به نوعی اکنون شاهد افزایش نرخ حاشیه هستیم و این همان مساله‌ای که موجب تشدید صف‌های فروش در بازار فلزات گرانبها شده است.

با وجود عدم اطمینان سرمایه‌گذاری، تحلیل‌گران فروش طلا را پیش از انتخابات ریاست جمهوری توصیه نمی‌کنند. پیتر هاگ مدیر تجارت جهانی کیتکو متالز در این باره معتقد است: کسانی که طی ماه‌های گذشته برای سرمایه‌گذاری به بازار فلزات گرانبها وارد شده‌اند مطلقا در نوسانات پیش از برگزاری انتخابات نباید به فکر فروش باشند. افرادی که هنوز به این بازار وارد نشده‌اند و به فکر متنوع کردن ۱۰ درصد از سبد سرمایه خود هستند، از نگاه من تنها به اندازه ۳ درصد از سرمایه خود را می‌توانند با توجه به ریسک انتخاباتی به بازار طلا وارد کنند.

هاگ همچنین عنوان کرد: تفاوتی نمی‌کند که موج آبی پیروز انتخابات باشد یا موج قرمز، در هر صورت پایان انتخابات نتیجه مثبت بر بازار طلا خواهد داشت، اما بسیار محتمل است که موج آبی موجب بزرگترین تقویت یکباره قیمت فلز زرد شود. با این وجود مهمترین خطری که در حال حاضر در بازار فلزات گرانبها وجود دارد، نامشخص بودن نتیجه رقابت‌های انتخاباتی است.

هاگ در عین حال خاطرنشان کرد: بازارها پیام‌های متفاوتی از نظر پیشتازی جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ رییس جمهوری کنونی در انتخابات پیش رو دریافت کرده‌اند.

وی افزود: به نظر می‌رسد طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نوسانات قیمتی به اوج خود نزدیک شود، با این وجود روزهای واقعی معاملاتی طی چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه رقم خواهد خورد. مهم نیست که چه کسی پیروز میدان انتخاباتی باشد اما بسته محرک قابل توجهی که به بازار عرضه خواهد شد موجب از سرگیری روند صعودی بازار فلزات گرانبها خواهد شد.

بزرگترین مساله‌ای که هنوز نمی‌توان به صورت قطعی در مورد آن حرف زد این است که آیا نتیجه انتخابات بلافاصله مشخص خواهد شد یا خیر؟ هاگ در این‌ خصوص اشاره کرد: اگر از کارزار انتخاباتی بلافاصله برنده مشخص شود، بازارهای سهام و فلزات گرانبها بلافاصله واکنش مثبت نشان خواهند داد. اما اگر اعلام نتیجه نهایی به چند روز پس از برگزاری انتخابات موکول شود، بورس تحت فشار قرار خواهد گرفت و بسیاری از سرمایه گذاران به سمت نقد کردن سرمایه خود خواهند رفت که این تاثیر بسیار منفی بر بازار فلزات گرانبها نیز بر جای خواهد گذاشت.

گرادی رییس فونیکس فیوچرز همچنین اضافه کرد: سوال اصلی در معاملات هفته آینده این است که آیا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در همان روز نخست به یک نتیجه قطعی خواهد رسید یا نه؟

بارت ملک هم در این رابطه عنوان کرد: بدترین سناریو برای طلا ادامه رقابت‌های انتخاباتی به دور دوم است، چرا که چنین سناریویی نگرانی از تعویض تصویب بسته دوم محرک مالی را به همراه دارد.

به گفته تحلیل‌گران، سطح پشتیبانی کوتاه مدت طلا در محدوده ۱۸۵۰ دلار و سطح مقاومت آن در حدود ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۵ دلار در هر اونس است. گرادی در این باره خاطرنشان کرد: اگر سطح مقاومت ۱۹۲۵ دلاری شکسته شود، طلا به راحتی می‌تواند قله ۱۹۷۰ دلار را فتح کند و در نتیجه چنین حرکتی دستیابی به سطح ۲۰۰۰ دلار در هر اونس هم طی هفته آینده منتفی نخواهد بود. این در حالی است که پیتر هاگ مدیر تجارت جهانی کیتکو متالز تاکید کرد: «چنین احتمالی از دیدگاه من منتفی است.»

کران کلنسی درباره اهمیت انتخابات و تاثیر آن بر بازارها به کیتکونیوز گفت: بازارها تمایل دارند اهمیت انتخابات را بیش از آنچه که هست جلوه دهند.

ممکن است طی هفته آینده نوسان‌هایی را در بازار شاهد باشیم اما به وضوح بسیاری از سرمایه گذاران این بازار به وضعیت عدم اطمینان موجود به طور کامل آگاهند. در نهایت، حرکات نوسانی کوتاه مدت خواهند بود چرا که نمی‌توانند چشم انداز واقعی طلا و بازده واقعی را بر مبنای انتخابات تغییر دهند.

کلنسی همچنین خاطرنشان کرد:‌ با در نظر گرفتن انتخابات سال ۲۰۱۶ که در آن ترامپ پیروز شد به راحتی می‌توان این موضوع را به انتخابات‌های دیگر ربط و بسط داد، اگرچه پس از انتخابات حرکت‌های بی ثبات زیادی در بازارهای مختلف به وقوع پیوست اما در نهایت معاملات به مسیر عادی خود بازگشتند.

وی افزود: انتخابات ۲۰۱۶ یک طرح کامل در این باره ارائه می‌دهد. پس از انتخابات بازارها متلاطم  خواهد شد در حالی که کاری از دست مردم ساخته نبود و سرمایه‌گذاران بیشتر به آنچه که ترامپ می‌توانست انجام دهد متمرکز بودند. اگرچه تلاطم زیادی در ابتدا ایجاد شد اما در نهایت و با گذشت یک تا دو هفته تلاطم‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت. من بر این باورم که در انتخابات ۲۰۲۰ هم سناریوی مشابهی را شاهد باشیم.

در نهایت می‌توان تصریح کرد این بازده واقعی است که مسیر حرکت قیمت طلا را شکل می‌دهد. به این معنا که عملکرد قیمت فلزات گرانبها بسیار وابسته به اقتصاد ایالات متحده و نیز سیاست‌های بانک فدرال رزرو است تا هر موضع سیاسی و انتخاباتی دیگر.

کلنسی در این راستا اضافه کرد: برای طلا، بیش از هر چیز بازده واقعی آن تاثیرگذار است. آنچه از ماه مارس تا آگوست شاهد بوده‌ایم مسیری است که بر کاهش بازده واقعی تاثیرگذار بوده است.

بنابراین سوال اصلی در بازار طلا این است که بازده واقعی چه خواهد شد؟ کپیتال اکونومیکس Capital Economics در این باره معتقد است که هر اونس طلا تا پایان سال به سطح ۲ هزار دلار در هر اونس بازخواهد گشت که معنای آن افزوده شدن بیش از ۱۰۰ دلار در هر اونس نسبت به قیمت‌های فعلی است و به همین دلیل است که کلنسی در این باره توضیح می‌دهد: بازده واقعی ناشی از بازدهی اسمی و جبران تورم است. به نظر می‌رسد که بانک فدرال رزرو برای مدت طولانی بازده اسمی را بسیار پایین نگه خواهد داشت و در نتیجه آنچه برای بازده واقعی اتفاق بیفتد جبران تورم است، به شرطی که بهبود اقتصادی از سر گرفته شود و این روند بهبود در اواخر سال جاری و یا شاید در سال آینده سرعت بیشتری به خود بگیرد و در نتیجه جبران تورم روند افزایشی می‌گیرد.

گذشته از انتخابات روز سه شنبه، بازارها داده‌های اقتصادی زیادی برای تاثیرپذیری پیش روی خود خواهند داشت که از جمله آنها می‌توان به اعلام نرخ بهره فدرال رزرو در روز پنجشنبه اشاره کرد.

تحلیل‌گران انتظار دارند که فدرال رزرو همچنان در جلسه هفته آینده بر نیاز به تصویب بسته دوم محرک مالی تاکید کند.

جیمز نایتلی اقتصاددان ارشد بین‌المللی ING در این باره عنوان کرد: فدرال رزرو احتمالا بر تصویب بسته محرک در این جلسه تاکید خواهد کرد و همچنین قول خواهد داد که در صورت لزوم بسته‌های بیشتری هم به تصویب برساند.

 داده‌های اقتصادی تعداد مشاغل، قرار است جمعه آینده منتشر شود که از عوامل بسیار تاثیرگذار بر بازارهای مالی خواهد بود که بر اساس پیش‌بینی‌های موجود، در طول ماه اکتبر ۶۰۰ هزار فرصت شغلی افزوده شده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.