قدس - تکتم بهاردوست: وقتی نوروز امسال اولین سری از مجموعه «خنده بازار» پخش شد و مورد توجه مخاطبان سیما قرار گرفت، عوامل این کار و مسؤولان را بر آن داشت تا به فکر تولید و پخش سری دوم این مجموعه بیفتند.

ما به هیچ شخصی بی احترامی نکرده ایم

  شهاب عباسی در سری دوم این مجموعه به غیر از کارگردانی و نویسندگی بازی در چند آیتم متفاوت را نیز تجربه کرده است.
او تاکنون بجز این کار چند تله فیلم را در مقام کارگردان والبته نویسنده تهیه وتولید کرده است، ولی دلیل گفتگوی ما با او پخش سری دوم مجموعه خنده بازار است که توانسته ظرف همین مدت بینندگان زیادی را با خود همراه کند والبته صدای برخی از چهره هایی را هم که دراین برنامه به آنها تلنگری زده شده در بیاورد . شرح گفتگو با عباسی را شما بخوانید:
***
*به عنوان اولین سؤال بفرمایید، هدفتان از ساخت «خنده بازار»چه بوده است؟
**در درجه اول هدف ما ساخت یک برنامه سرگرم کننده وفراهم کردن لحظات خوب وفرح بخش برای مخاطبانمان بود ودر درجه بعدی خواستیم که روحیه انتقاد پذیری مردم را در جامعه بالا ببریم. این آرزوی همه ما بوده است که ظرفیت و روحیه انتقادپذیری در اجتماع بالا برود چون با این اتفاق خیلی از مشکلاتمان حل و فصل خواهد شد. این امر به یک فرهنگ سازی بزرگ نیاز دارد. مطمئناً برنامه ما به تنهایی نمی تواند این بستر را فراهم کند.
*خنده بازار چطور برنامه ای است؟ کمدی،طنز،هجو،هزل ...
**ما چون هدفمان سرگرم کردن مخاطب بوده وچون برای یک رسانه سراسری و ملی و پر مخاطبی چون تلویزیون کار می کنیم و این مخاطبین طیف وسیعی هم هستند که همه جور سلیقه ای دارند خواستیم که در واقع همه را راضی نگه داریم. همه اینهایی که شما گفتید داشته ایم حتی آیتم تلخ و همه اینها عمداً در این برنامه گنجانده شده است.
ما در هر حال سعی کرده ایم بیشتر بر روی کار طنز تمرکز داشته باشیم. به عقیده من طنز واقعیتها را درشت می کند وهمانطور که در پاسخ قبلی گفتم به بالا بردن روحیه انتقاد پذیری در جامعه کمک می کند.
*این که می گویید این مسائل را عمداً درکار رعایت کرده اید پس این پیش بینی را می کردید که مورد توجه گروهی نباشد وبه خاطر بعضی آیتم ها وشباهت سازی ها جبهه گیری شود؟ مثل برخورد علی دایی با آیتمی که برای او ساختید؟
** بله کم وبیش. به نظرم این قضیه آنقدرها که مطبوعات بزرگش کرده اند بزرگ نیست. علی دایی هم آدم است و یک آستانه تحمل دارد. ما دراین مدت با واکنش تندی جز یکی دو مورد که به یکی از آنها هم خود شما اشاره کردید برنخوردیم. در خصوص علی دایی باید بگویم به نظر من مقصر این قضیه سامان گوران(بازیگر) بود که با یکسری مصاحبه های نسنجیده کمی مشکل ساز شد که اگر به خود ما می گذاشت من مطمئنم این اتفاق کوچک هم پیش نمی آمد. با این همه در این نوع کارها وجود تبعاتی به این شکل طبیعی است، ولی من همه اینها را به فال نیک می گیرم.
خیلی از دوستانی که در این کاربا آنها شوخی شده بزرگی وصبوری به خرج دادند و خیلی با سعه صدر با این قضیه برخورد کردند، ولی با این همه باید بگویم که دراین مجموعه ما اصلا قصد مسخره کردن کسی را نداشته ایم. ما سعی کردیم با شبیه سازی و تیپ سازی شخصیتها جلو برویم. یک خط قرمزی که سازمان برای ما تعیین کرد، بگیریم وپیش برویم.
ما در این آیتم ها ازاعتبار و محبوبیت این افراد وام گرفتیم و سعی کردیم از طریق آنها انتقادها را بیان کنیم. به هیچ شخصی بی احترامی نکردیم، بلکه با کار و درگیری های کاری آنها شوخی کردیم.
*آقای عباسی سری دوم مجموعه خنده بازار با سری اول که در نوروز پخش شد به لحاظ ساختار خیلی متفاوت است...
** بله. مهمترین اتفاق در سری دوم تقویت متنها بود، چون ما در سری اول در متن کارها ضعف داشتیم، البته هنوز هم به نقطه مطلوب نرسیده ایم، اما سعی کردیم گروه نویسندگان را قویتر کنیم. در سری دوم سرپرستی این گروه به عهده آرش قادری و همکاران دیگر نویسنده حمید برزگر و یزدان فتوحی بود وما سعی کردیم مشکلات گذشته را مرتفع کنیم.
شوخی های ما در سری اول با خودمان بود تا بقیه ولی در سری دوم پا را فراتر گذاشتیم وبا برخی چهره ها وشخصیتها هم شوخی شد. دیگر اینکه باید برخی از آیتم ها اضافه و برخی دیگر حذف می شدند تا مخاطب را خسته و دلزده نکند، مثل آیتم هوا شناسی.
همانطور که می دانید، تنوع در مجموعه هایی که به صورت آیتم پخش می شود بسیار اهمیت دارد. ما هم به همین علت آیتم های زیادی را به این مجموعه اضافه کردیم تا جذابیت کار بالا برود، البته زمان پخش آیتم ها هم باید کوتاه باشد چون در غیر این صورت هم بیننده خسته می شود و هم با آنها ارتباط برقرارنمی کند.
البته جنس برخی آیتم ها مثل«نود درصد» و«هشت» می طلبد که طولانی تر باشد چون جذابیت آن برای مخاطب بیشتر است. عمر آیتم سه دقیقه است واین سه دقیقه باید نقطه شروع، اوج، فرود و نتیجه گیری داشته باشد.
*الان این مجموعه در هفته چند بار پخش می شود، آیا ازاول تصمیم بر این قضیه بوده یا نه قرار است تغییراتی اتفاق بیفتد؟
**بله همانطور که شما هم اشاره کردید الان این برنامه هفته ای چند بار پخش می شود ولی صحبتهایی شده که پخش این برنامه به هفته ای یک بار تقلیل یابد؛ ولی هنوز چیزی قطعی نیست تا ببینیم تصمیم شبکه به چه شکل خواهد بود.
*ظاهراً این کار همزمان با پخش تولید می شود ودر واقع شما به روز بودید؟
**بله یکی از شرایط ساخت کارهای انتقادی همین به روز بودنش است. شما نمی توانید شوخی های تاریخ مصرف دار را به خورد مخاطب بدهید.
* شما در این سری بجز کارگردانی وبازی، نویسندگی کار را هم بر عهده دارید، این قضیه به تمرکزشما لطمه ای نزده است؟
**سعی کردم درآیتم هایی بازی داشته باشم که تک شخصیتی باشد مثل صندلی داغ تا مشکلی پیش نیاید. دوست نداشتم تمرکزم را از دست بدهم، ولی درآیتم های شلوغ حضور نداشتم.
در نوشتن هم چون از سه ماه قبل از شروع کار،متن ها نوشته شده بود وگاهی فقط حین کار روتوش می شد در این بخش هم مشکل خاصی نداشتم.
*سوژه ها وایده های آیتم ها چگونه شکل گرفت؟ آیا فکری پشت این قضیه بود؟
** بله ما برای این کار اتاق فکر داشتیم و کارمستقیم زیر نظر آقای پور محمدی، مدیر شبکه انجام می شد. برای این کار زیاد جلسه گذاشتیم چون به هر جهت ما داشتیم روی لبه تیغ حرکت می کردیم وامکان داشت مرتکب لغزشی شویم ویا به سیاسی بودن متهم شویم به همین خاطر تمرکزمدیریت شبکه روی کار خیلی زیاد بود وکلا شرایط این کار گروهی بود.
* شما هم از بداهه در این کار استفاده کردید؟
** بله، بداهه گویی رکن جدا ناپذیر آیتم سازی است. اگر بداهه گو نباشیم نمی توانیم در ساخت آیتم موفق عمل کنیم. سی درصد کار آیتم ها بداهه بود، البته در این کار اغلب بازیگران کار در آیتم را قبلاً تجربه کرده بودند واز این نظر مشکلی نداشتیم.
*برخی از شخصیتهایی که با آنها شوخی شده بود ما به ازای بیرونی دارند، چه نکاتی برای پیدا کردن این شخصیتها مورد نظرتان بود وگریم این وسط چقدر تعیین کننده بود؟
**به نظرم گریم در این کار بی نظیر بود؛ اگر شهرام خلج نبود کار ما لنگ می زد. یکی از پایه های موفقیت خنده بازارگریم درست آن است. وقتی ما درآیتمی داریم شباهت سازی می کنیم گریم بی نهایت نقش دارد. متعاقباً بازیگری که می خواهد نقش یک بازیگر دیگر را شباهت سازی بکند خیلی باید دقت بالایی داشته باشد. شباهت سازی کار هر کسی نیست وخب گریم در این خصوص بی تأثیر نیست.
*به عنوان آخرین سؤال بفرمایید به عنوان یکی از نویسنده های این مجموعه برای رسیدن به شخصیتهایی که ما به ازای بیرونی نداشتید چه کردید؟
**اتفاقاً این نقشهایی که ما به ازا نداشت خیلی راحت تر بود. ما خیلی راحت می توانستیم باور پذیری رادر آیتم اعمال کنیم. این اتفاقی است که در خصوص آیتم های واقعی کمتر پیش می آید ومشکل هم ازکاردر می آید. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.