کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: اگر مطابق خواسته انجمن صنفی تولیدکنندگان قیمت‌گذاری واقعی روغن در کارخانجات اتفاق بیفتد، قطعا کمبودی در سطح عرضه و تولید نخواهیم داشت.

مشکل کمبود روغن با قیمت‌گذاری واقعی کارخانجات حل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، بخشعلی بیاتی در خصوص علت کمبود روغن در بازار اظهار کرد: کمبودی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی مصرف نداریم اما در حوزه خُرده‌فروشی‌ها کمبود نسبی وجود دارد. ۹۰ درصد دانه‌های روغنی و روغن خام وارداتی است و توسط کارخانجات و شبکه‌های تامین با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود. تخصیص ارز به دلیل نوسانات ارز کمی با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: در روغن جامد و نیمه‌جامد کمبود نسبی داریم. ستاد تنظیم بازار تلاش کرده بخشی از سهمیه‌های خراسان رضوی را برای تبدیل به سایر کارخانجات استان‌ها ارسال نماید و از آن‌جا به شبکه‌های مویرگی و عمده‌فروشی درون استان تزریق کند. درخواست ما از معاونت بازرگانی این بوده که این سهمیه به کارخانجات درون استان اختصاص یابد تا کالارسانی در داخل استان با سرعت بیشتری انجام شود. خراسان رضوی چهار کارخانه تبدیلی فعال دارد که ظرفیت خوبی نیز در تبدیل دارند.

کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در کارخانجات تبدیلی خراسان رضوی بازرس مقیم داریم که به طور کامل از مرحله ورود روغن خام و دانه‌های روغنی تا خروج و شبکه‌های توزیع نظارت انجام می‌شود.

بیاتی خاطرنشان کرد: به دلیل نزدیکی به مرزهای شرقی و قیمت بالای روغن در کشور افغانستان این کالا به این کشور قاچاق می‌شود. یک روغن ۱۶ کیلویی که با مواد ترکیبی مختلف در ایران ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد، در کشور افغانستان ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع نیز می‌تواند از دلایل دیگر کمبود نسبی روغن باشد.

وی در پاسخ به این سوال که کمبود نسبی روغن به دلیل عدم توزیع و انباشت کارخانه‌ها است یا خیر، عنوان کرد: کارخانجات صنایع تبدیلی به دنبال افزایش قیمت مجاز قیمت روغن خوراکی هستند و در دو ماه گذشته فقط توانسته‌اند به صورت مجاز ۹ درصد قیمت روغن را افزایش دهند، در حالی که درخواست افزایش قیمت تا ۳۵ درصد را داشته‌اند.

کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: کارخانجات روغن کمتری به بازار تزریق می‌کنند که باعث کمبود نسبی روغن در بازار شده است. کارخانجات به دنبال افزایش نرخ تمام شده خود هستند و از آن‌جا که واردات روغن خام با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود، روغن توسط ستاد تنظیم بازار قیمت‌گذاری شده و کارخانجات بابت سایر هزینه‌های اضافی بابت قیمت تمام شده روغن مشکل دارند.

وی در پاسخ به این سوال که مشکل کمبود نسبی روغن چه زمانی حل خواهد شد، گفت: اگر مطابق خواسته انجمن صنفی تولیدکنندگان قیمت‌گذاری واقعی روغن در کارخانه‌جات اتفاق بیفتد، قطعا کمبودی در سطح عرضه و تولید نخواهیم داشت.

بیاتی تصریح کرد: تا جایی که امکان داشته در ابعاد نظارتی برخوردهایی با عمده‌فروشی و شبکه‌های خُرده‌فروشی داشته‌ایم. کمبود چندانی در حوزه روغن نداریم. بعضا ممکن است به یک فروشگاهی مراجعه کنید که روغنی نداشته باشد اما قطعا در مراجعه به فروشگاه دیگری با مشکل کمبود روغن مواجه نخواهید شد، مگر اینکه قیمت آن را رعایت نکرده باشند.

کارشناس بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: پرونده‌های متعددی در بخش‌های مختلف از شرکت‌های پخش توزیع‌کننده و فروش اجباری و یا برخی از واحدهای صنفی عمده‌فروشی که از عرضه امتناع کرده و یا در انبارهایی نگهداری می‌کنند که در سامانه جامع‌ انبارها ثبت نشده، تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.