امید طهماسبی‌زاده، مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: بیش از ۷۰ قطعه زمین کشاورزی که در حال نابودی و تبدیل شدن به باغ‌ویلا بود، مورد اعمال قانون قرار گرفت.

نابودی کشت با تغییر کاربری

عقیل رحمانی/

 امید طهماسبی‌زاده، مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: بیش از ۷۰ قطعه زمین کشاورزی که در حال نابودی و تبدیل شدن به باغ‌ویلا بود، مورد اعمال قانون قرار گرفت.

معاون سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: اقدام قانونی صورت گرفته که منظور همان برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز و قلع و قمع بنای غیرمجاز است، در دو منطقه صورت گرفت.

وی بیان کرد: در دو محل موصوف بیش از ۷۰ قطعه باغ ویلای غیرمجاز در حال بنا شدن  در پهنه‌ای در حدود ۱۵ هکتاری بود. اقدام‌های مذکور که به صورت شبانه و... به تصور برخی افراد، دور از چشم دستگاه‌های متولی در حال انجام بود.

امید طهماسبی‌زاده ادامه داد: مناطق مذکور هم مدتی پیش توسط تیم‌های نظارتی که به منطقه سرسیاب  رفته بودند مورد شناسایی قرار گرفته بود و نیروهای جهادکشاورزی شهرستان مشهد مشاهده کرده بودند برخی متخلفان در حال پی‌کنی و عده‌ای هم به سرعت در حال دیوارچینی هستند. حتی عده‌ای پا را فراتر از این برده بودند و در محل اقدام به ایجاد بنای ساختمانی و برپا کردن آلاچیق هم کرده بودند.

**فروش باغ‌ویلاهای تقلبی متری ۴۰۰ هزارتومان

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی شهرستان مشهد عنوان کرد: همچنین معلوم شد افراد سودجو هر متر از زمین‌های قطعه‌بندی شده را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان به خریداران می‌فروخته‌اند.

وی به ضربه خوردن زنجیره تولید هم اشاره کرد و گفت: سرتا سر پهنه‌ای که به آن اشاره شد، از زمین‌های کشاورزی تشکیل شده بود که در حال حاضر نابودی یک متر از آن‌ها مساوی است با در خطر قرار گرفتن زنجیره تولید نیازهای اولیه غذایی مانند گندم، جو و... که بارها به این موضوع اشاره شده است.

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: در این رابطه و در تحقیقات صورت گرفته از سوی نیروهای جهاد کشاورزی نمایان شد که بازهم چند نفر سودجو عامل قطعه‌بندی زمین‌های کشاورزی در منطقه بوده و آن‌ها به بهانه اینکه زمین‌ها امکان تبدیل شدن به باغ ویلا به واسطه آمدن امکانات رفاهی مانند آب، برق، گاز، جاده آسفالته و ... به محل وجود دارد، خریداران را وارد بازی دوسر باخت کرده و موجب شده‌اند عده‌ای تمام سرمایه خود را در محل خرج ایجاد بنا آن هم روی زمین‌های کشاورزی کنند.

  بر این اساس تمامی متخلفان مورد شناسایی قرار گرفته و هویت آن‌ها طی مکاتبه‌ای به دستگاه قضایی منعکس خواهد شد تا برخورد قانونی با این افراد صورت گیرد.

وی ادامه داد: این اقدام‌ها با نظارت مقام قضایی، حمایت نیروی‌انتظامی و همراهی شهرداری مشهد و دیگر دستگاه‌های متولی امر صورت گرفت.

**جاده آسفالته، آب و برق دلیل اعتماد نمی‌شود

امید طهماسبی‌زاده به افرادی که قصد خرید باغ‌ویلا را دارند، هشدار داد: از مردم عزیز درخواست می‌شود به هیچ عنوان خام صحبت‌های برخی مشاورین املاک که اکثر آن‌ها هم غیرمجاز هستند نشوند، چرا که زمین‌هایی که کاربری کشاورزی دارند به هیچ عنوان زمینه‌ای برای تغییر کاربری آن‌ها وجود ندارد و مجوزی هم برای این کار صادر نخواهد شد.

خریداران بدانند تبدیل شدن این اراضی به باغ‌ویلا اقدامی خلاف‌قانون است و با دست خود سرمایه و اندوخته چند ساله را بر باد خواهند داد و زمانی پشیمان خواهند شد که دیگر راه چاره‌ای برای برگشت وجود ندارد.

حتی اگر فروشنده‌ای به خریداران این گونه زمین‌ها بگوید برای تغییر کاربری قطعات از جهاد کشاورزی مشهد مجوزی دریافت شده، بدانند کذب محض است و این اقدام آن‌ها هم مشمول جرم کلاهبرداری تلقی خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی مشهد عنوان کرد: اگر فرد خریدار در محلی با مجتمع‌هایی که خیابان‌کشی، آسفالت شده و برای هر کوچه آن هم نامی در نظر گرفته شده، مواجه می‌شود، به هیچ عنوان به این نشانه‌ها برای خرید باغ ویلا توجه نکند؛ چرا که این موارد به هیچ عنوان دلیلی برای مجاز بودن ساخت و ساز در محل نیست. افراد باید دقت کنند پیش از خرید حتماً از مراجع متولی مانند جهاد کشاورزی استعلام بگیرند.

با تمامی این تأکیدات اگر باز هم فردی به خرید زمین کشاورزی تغییر کاربری داده شده مبادرت کند بداند مقصر خودش است و باید تاوان خسارتش را هم به جان بخرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.