مینا مهرنوش کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال گفت: «بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای دنیا فضای تعاملی با مشریان در فضای مجازی دارند، . فضای مجازی نه تنها محدودیت زمانی ندارد؛ بلکه به صورت همه جانبه به مشتریان دسترسی دارید. باید به جای چاه‌های نفت به سراغ چاه‌های درآمدی فضای مجازی برویم. این فروش در فضای مجازی علاوه بر داخل کشور می‌تواند در خارج از ایران نیز انجام بشود.»

حرکت به سمت چاه‌های درآمدی فضای مجازی، به جای چاه‌های نفت

قدس آنلاین: برنامه یک شنبه شب پایش به موضوع چگونگی تغییرات کسب و کارها در زمان کرونا می‌پردازد. حقوق مصرف‌کننده در فروشگاه‌های اینترنتی، فرصت اشتغال زایی جوانان در بستر کسب ‌وکارهای اینترنتی و نحوه افزایش درآمد از طریق فروشگاه‌های اینترنتی از محورهای گفتگوی مهمان امشب برنامه "مینا مهرنوش" کارآفرین و کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال است.

مینا مهرنوش در رابطه با مفهوم هویت‌سازی دیجیتال برای کسب‌وکارها اظهار داشت: « زمانی که شما یک مغازه فیزیکی دارید، مکان مغازه برای شما مهم است و هویت فیزیکی مغازه برای شما مهم است؛ حالا می‌توان همین هویت را به صورت دیجیتال هم ایجاد کرد. در شرایط فعلی می‌توان با هزینه بسیار کمتر به یک سرقفلی فضای مجازی دست پیدا بکنید و فروش‌تان را هم افزایش بدهید. فضای مجازی نه تنها محدودیت زمانی ندارد؛ بلکه به صورت همه جانبه به مشتریان دسترسی دارید. بنابراین هویت‌سازی الکترونیکی بسیار اهمیت ویژه‌ای دارد و کرونا نیز ضرورت این موضوع را بیشتر کرده است.»

این کارآفرین در رابطه با مزایای شکل‌گیری هویت دیجیتال کسب‌وکارها برای صاحبان این کسب‌وکارها و مردم، افزود: « شما با ایجاد این هویت در فضای مجازی، علاوه بر دسترسی هفت روزه و بیست و چهار ساعته به مشتری، امکان بررسی قیمت‌ها با دیگر کسب‌وکارها را دارید و قیمت‌های به دور از واقع نیز خود به خود حذف می‌شوند. انواع و اقسام قابلیت‌های دیده شدن در فضای مجازی در دسترس است و بایستی این هویت‌سازی حتما ایجاد شود. »

کارشناس ارشد اقتصاد دیجیتال، در رابطه با گران بودن تغییرات به فضای مجازی نسبت به فضای فیزیکی گفت: « تغییر فضا مستلزم ایجاد تغییرات در دیدگاه فروش محصول است، مشخصا هزینه‌هایی برای تغییر از هر فضا به یک فضای دیگر وجود دارد؛ شما برای ورود به فضای مجازی نیازمند ایجاد هویت شفاف، بیان راه‌های دسترسی و یک حساب کاربری با عکس مشخص ایجاد کرد. متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها به سمت این تغییر نمی‌روند. این فقط مربوط به افراد نمی‌شود، بلکه قوانین نیز به همین نحو است. ما از سال 83 یک قانون تجارت الکترونیک داریم که هیچ تبیین خاصی ندارد و هیچ تغییری هم نکرده است.»

فضای مجازی برای کسب‌وکارها، سرزمین فرصت‌هاست

مینا مهرنوش در رابطه با فرصت‌های فراوان در زمینه فضای مجازی افزود: « شما در روز چندین ساعت به فضای مجازی مراجعه می‌کنید، فضای مجازی در حال حاضر برای کسب‌وکارها، سرزمین فرصت‌هاست و باید از این بستر تعاملی که در شرایط کرونا بیشتر هم شده است، استفاده حداکثری را بکنند. به جای گشتن مشتری در فضای فیزیکی، به جستجوی مشتری در فضای مجازی بپردازند. چه خدمات و کالاهایی می‌توان در فضای مجازی عرضه کرد و تقاضاکننده نیز برای آن وجود داشته باشد.»

مینا مهرنوش در رابطه با خدمات منحصر به فرد دارای عرضه و تقاضا در بستر فضای مجازی اظهار داشت: «یکی از این خدمات مهم در فضای مجازی، تولید محتوا است؛ تولید محتوا از دانش گرفته می‌شود؛ تولیدکنندگان محتوا در قالب‌های مختلف از استندآپ گرفته تا معرفی غذاهای رستوران‌های مختلف جزئی از این خدمت هستند. به این افراد اینفلوئنسر فضای مجازی نیز می‌گویند. اگر خودتان نیز تمایلی به ایجاد تعامل چهره به چهره در فضای مجازی با مشتریان خود ندارید، می‌توانید از این اینفلوئنسرها اتفاده کنید که به مراتب هزینه‌های آن از گرفتن مغازه و هزینه‌های فضای فیزیکی بسیار پایین تر است.»

این کارشناس ارشد تجارت دیجیتال در رابطه با لزوم تغییر دیدگاه نسبت به فضای مجازی اظهار داشت: «یک شرکت تولیدکننده کفش دو گروه بازاریاب را به آفریقا می‌فرستد، گروه اول وقت می‌بیند هیچ فردی در آنجا کفش ندارد، به مدیر شرکت می‌گوید اینجا هیچ بازاری برای ما نیست؛ گروه دوم اما با تغییر دیدگاه می‌گوید این‌ها هیچکدام کفش ندارند و بازار بکری را پیدا کردیم سریع باید دست به فروش بزنیم و مزایای کفش را برای آن‌ها بیان کنیم. دیدگاه متفاوت این دو گروه در حال حاضر برای کسب‌وکارهای ما در فضای فیزیکی و مجازی نیز وجود دارد. در شرایط فعلی همه آدم‌ها در فضای مجازی تقریبا پا برهنه هستند و همه به دنبال محتوا هستند. اگر بتوانیم این محتوا را ایجاد کنیم با یک گوشی هوشمند ساده و وقت کم به درآمد 1 تا 2 میلیونی به راحتی دست خواهید یافت.»

فرصتی ایده‌آل برای کسب‌وکارها و فضای اقتصادی کشور

مینا مهرنوش با اشاره به جایگزینی چاه‌های درآمد مجازی به جای چاه‌های درآمد نفتی، گفت: « بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای دنیا فضای تعاملی با مشریان در فضای مجازی دارند، در حال حاضر اپراتورهای بزرگ کشور بیشترین تبلیغات برای ارتباط با مشتریان در فضای مجازی را دارند. این فرصت ایده‌آلی برای کسب‌وکارها و فضای اقتصادی دولت و کشور است. من به این اعتقاد دارم که باید به جای چاه‌های نفت به سراغ چاه‌های درآمدی فضای مجازی برویم. این فروش در فضای مجازی علاوه بر داخل کشور می‌تواند در خارج از ایران نیز انجام بشود.»

مینا مهرنوش در رابطه با نبود قوانین حفظ حقوق مصرف‌کنندگان در فضای مجازی افزود: «دولت و مجلس در رابطه با فضای کسب‌وکارهای مجازی و قوانین حاکم بر آن کوتاهی کرده‌اند، قانون تجارت دیجیتال 16 سال پیش تصویب شده ولی فضای دیجیتال امروز با آن روزها بسیار متفاوت است ولی این قانون تغییری نکرده است. باید حقوق مصرف‌کننده و اعتبارزایی به کسب‌وکارهای مجازی دارای هویت فیزیکی از نیازهای اساسی ایجاد تغییر از طرف حاکمیت برای این فضا است. البته کسب‌وکارها به این دلیل نمی‌توانند فضای مجازی را نادیده بگیرند، باید به این سمت حرکت بکنند.

مینا مهرنوش در پایان با اشاره به حذف برخی مشاغل در فضای فیزیکی با ورود تکنولوژی و فضای مجازی به کسب‌وکارها، اظهار داشت: «با ورود تکنولوژی تغییراتی در کسب‌وکارها و مشاغل ایجاد می‌شود ولی با تغییر قابلیت‌های فردی می‌توانند خود را با این تغییرات وفق دهند. قیمت پایین‌تر و خدمات بهتر نتیجه این تغییر تکنولوژی است. تاکسی‌های قدیم در حال حاضر بازارشان با ورود تکنولوژی و کسب‌وکارهای اینترنتی درخواست تاکسی، بسیار تغییر کرده است و مطمئنا تقاضا برای این تاکسی‌ها نیز به شدت افزایش یافته است. من معتقدم مهم‌ترین ویژگی برای توسعه اقتصادی کشور شبکه‌سازی است که در بستر فضای مجازی بهترین و دردسترس‌ترین محل برای این شبکه‌سازی برای توسعه تجارت و اقتصاد است.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.