حمله رژیم سفاک پهلوی در ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۵۷ به حرم مطهر رضوی و صحن عتیق که بعدها به نام صحن انقلاب نامگذاری شد باعث گردید خروش مردم انقلابی ایران اوج گرفته و غائله سرنگونی سلسله پهلوی سرعت بیشتری پیدا کند.

خودکشی به سبک پهلوی

قدس آنلاین – وحید اکرمی: به اعتقاد بسیاری از تاریخ دانان معاصر، ماجرای شهادت آقا مصطفی خمینی و انتشار یادداشت "ایران و استعمار سرخ و سیاه" در روزنامه اطلاعات که حاوی مطالب توهین آمیز به رهبر کبیر انقلاب بود، جرقه های اصلی آتشی بود که به تدریج دودمان سلسله پهلوی را تبدیل به خاکستر کرد. اما برخی از اتفاقاتی که پس از آن رخ داد حکم بنزینی را داشت که باعث شدت گرفتن آتش خشم مردم می شد. یکی از مهمترین این عوامل حمله سربازان ستمشاهی به حرم مطهر رضوی در ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۵۷ بود. پس از این حمله حتی نگاه آندسته از مردم ایران را هم که تاآن زمان تردید داشتند که هدف انقلاب اعتقادی و دینی است، تغییر کرد و گروه بسیار زیادی از مردم را به هم پیوند داد تا در مقابل دشمن مقدسات و اعتقادات دینی بایستند و همه با هم و یکصدا خواستار تغییر رژیم باشند.

اما دلیل اصلی سربازان رژیم ظالم پهلوی به حرم مطهر رضوی چه بود؟ خانم فاطمه زوارزاده که یکی از شاهدان عینی آن ماجرای خونین بوده است می گوید " در مسجد فاضل واقع در ایستگاه سراب مشهد مجلس ختمی برای یکی از شهدای انقلاب برگزار می‌شود. جمعی از مردم در این مراسم شرکت می‌کنند و چون مأموران مانع از شعار دادن مردم می‌شوند ناچار محل را ترک و برای ادامه برنامه به سمت مدرسه عباسقلی خان می روند. مردم و روحانیون از مدرسه عباسقلی خان راهپیمایی کرده و به سمت فلکه آب می‌روند که نیروهای ساواک با پرتاب گاز اشک‌آور و تیراندازی هوایی سعی در متفرق کردن آنها می‌کنند. گروهی از مردم نیز وارد صحن انقلاب حرم مطهر شده و با اجتماع شروع به شعار دادن می‌کنند که با تیراندازی مامورین ساواکی مواجه می‌شوند. "

غلامرضا جلالی یکی دیگر از شاهدان ماجرای ۲۹ آبان است. او می گوید: "در آن روزها منزل ما در ابتدای بازار فرش و نزدیک مسجد ملاحیدر بود و فاصله‌ای با حرم مطهر نداشت. آن روز در خانه بودم که ناگهان صدای گلوله و هیاهوی مردم را شنیدم. از خانه بیرون آمدم و دیدم مردم از حرم بیرون می‌دوند و می‌گویند، سربازها به حرم مطهر امام رضا(ع) حمله کرده‌اند. با سرعت خودم را به حرم رساندم. وقتی وارد حرم شدم، ظاهراً ماجرا خاتمه یافته و صحن عتیق خالی از جمعیت بود اما کف صحن پر بود از چادر، چارقد و کفش. قدری که نزدیک‌تر شدم دیدم که به ایوان طلا هم شلیک کرده اند و کمانه این تیرها باعث ریختن برخی تزئینات شده است. آثار زیاد گلوله روی مرمرها نیز خبر از شدت حمله عوامل رژیم به مردم می داد. وقتی وارد حرم شدم، زیر گنبد حاتم خانی و در چندقدمی ضریح مطهر امام رضا(ع)، جایی که اکنون محل زیارت خواهران است، روی دیوار و سقف تعداد زیادی جای گلوله وجود داشت و نشان می داد که سربازان رژیم تا داخل رواق‌های حرم هم آمده و تیراندازی کرده‌اند. تعداد اندکی از خادمان مشغول تمیز کردن کف حرم بودند. کاملا شوکه شده بودم. "

درواقع مردم براین باور بودند که رژیم سلطه گر و خون ریز شاهنشاهی هرقدر هم که ظالم باشد باز هم حرمت حرم مطهر رضوی را نگه خواهد داشت. اما خیلی زود نظامیان حکومت پهلوی با حمله به حرم و ریختن خون مردم بر سنگفرش های مطهر حرم رضوی، به همگان فهماندند که ادعای رژیم در اعتقاد به دین و اسلام و خاندان عصمت و طهارت تنها شعار و عوامفریبی و بازیچه ای برای اغراض سیاسی است. این حمله نشان داد که اگر اعتقادات و مقدسات در مقابل اهداف حکومت پهلوی قرار گیرند هیچ ارزشی برایشان نخواهد داشت و آن را به هر نحوی که شده از میان برخواهند داشت.

پس از حمله ۲۹ آبان ماه ۵۷ حکومت به حرم رضوی و به خاک و خون کشیدن زوار و انقلابیون در این صحن و سرای ملکوتی، حضرت امام خمینی(ره) طی یک سخنرانی در نوفل لوشاتو فرانسه و در جمع دانشجویان و فعالان سیاسی مقیم خارج کشور، ضمن محکومیت اقدام ننگین رژیم پهلوی، مردم ایران را به قیامی همگانی تا سرنگونی حکومت فراخواندند.

رهبر کبیر انقلاب در بخشی از سخنرانی خود و به هنگام رد سخنان کارتر رییس جمهور وقت آمریکا درباره اینکه پهلوی دوم عامل ثبات در ایران و منطقه است فرمودند "الآن ثبات است در ایران؟ الآن شاه هست، الآن که شاه نرفته، الآن که شاه نرفته است سرتاسر ایران این اختلافات هست؛ مردم ایستاده‌اند و می‌گویند ما نمی‌خواهیم این مردِکه را. آن هم با توپ و تفنگ و چماقِ اراذل و اوباش به جان مردم ریخته و مردم را دارد قتل و غارت می‌کند. الآن ثبات است!؟ در دو ـ سه روز پیش از این در مشهد، مشهد مقدس، در معبد مسلمین، در حرم حضرت رضا ـ سلام‌اللّه‌ علیه ـ ... با تانک رفتند تا توی صحن؛ و به دیوارهای صحن و به دیوارهای ایوان می‌گویند که آثار گلوله هست. این چندمین بار است که این سلسلۀ پهلوی به معابد ما اینطور می‌کند. به همان معبد حضرت رضا. این ثبات! الآن مملکت ما ثبات دارد!؟ خوب شاه هست الآن؛ الآن یک مملکت ثابتی است!؟ الآن مملکتی است که هیچ تزلزلی در آن نیست یا می‌خواهی یک چیزی برای خودت بگویی همین طوری!؟ " حضرت امام خمینی(ره) در بخش دیگری از این سخنرانی فرمودند" برای خدا یکی هم باشید، برای خدا وقتی که باشد پیروزی هست؛ جمعیت هم باشید، وقتی برای خداست پیروزی هست. شما برای خدا قیام کنید. ملت ایران برای خدا ان شاءاللّه‌ قیام کرده است که دست ظلم را کوتاه کند و مملکت اسلامی را نجات بدهد و ما همه وظیفه داریم که کمک کنیم به این نهضت. "

آری حمله ددمنشانه رژیم پهلوی به صحن و سرای قدسی رضوی باعث گردید که پایه های قدرت این حکومت ظالمانه سست تر از قبل شده و عقربه های ساعت برای سرنگونی پهلوی تندتر از قبل به حرکت درآیند. کشتار مردم در صحن عتیق حرم مطهر که پس از مدتی صحن انقلاب نامگذاری شد باعث بیداری امت اسلامی ایران شد تا همه با هم متحد شده و ناقوس نابودی رژیم پهلوی را به صدا درآوردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.