حمیده طاهری: مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب گفت: از منظر تاریخی و نظری «هویت» مقدم بر «عدالت‌خواهی» است، در همین تجربه نزدیک انقلاب اگر مرور کنیم متوجه می‌شویم که انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین حرکت عدالت‌خواهانه دقیقاً از الگوی قرآنی تبعیت می‌کند.

عدالت تک ساحتی نیست

حمیده طاهری: مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب گفت: از منظر تاریخی و نظری «هویت» مقدم بر «عدالت‌خواهی» است، در همین تجربه نزدیک انقلاب اگر مرور کنیم متوجه می‌شویم که انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین حرکت عدالت‌خواهانه دقیقاً از الگوی قرآنی تبعیت می‌کند.

به گزارش روزنامه «قدس» وحید جلیلی در نشست تشکل ربیون درباره رویکرد مدیریت شهری، اظهار کرد: یک حرکت دقیق، عمیق، پرنشاط، باهمت و عالمانه‌ای در جامعه شکل می‌گیرد. برای احیای هویت دینی هم به معنی یادآوری داشته‌های معرفتی و فرهنگی این ملت هم به معنی پالایش او از بعضی آلودگی‌ها که اوجش در دو دهه پیش از انقلاب بود.

**عَلم «احیای هویت» را امام خمینی(ره) بلند کردند

وی با یادآوری این مطلب که در نهضت احیای هویتی که در ایران اتفاق می‌افتد حضرت امام(ره) در تمامی مباحث در قله قرار دارند و علم احیای هویت را بلند کردند، ابراز کرد: در کنار ایشان کسانی مانند حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهید بهشتی و شهید باهنر قرار می‌گیرند و تلاش وسیعی را انجام می‌دهند تا در آستانه انقلاب اسلامی با یک هویت زنده رو به جلو، اسلامی و آرمان‌خواه در کشور مواجه می‌شویم.

**استقلال در انقلاب اسلامی به معنای استقلال در هویت است

جلیلی متذکر شد: اگر انقلاب اسلامی با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» رأی آورد صرفاً به معنای استقلال سیاسی نیست؛ چراکه استقلال سیاسی همان استقلال در فرهنگ است، استقلال در انقلاب اسلامی به معنای استقلال در هویت است، همین امر تمایز فرهنگی هویتی ماست. مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب با بیان اینکه اگر امروز انقلاب اسلامی توانسته به حیات خود ادامه دهد، پیشرفت کند و دشمنانش را مأیوس کند از این جهت است که استقلال و هویتش را به شکل عمیقی تأمین کرده است، افزود: موفقیت‌هایی که در 40 سال گذشته در حوزه آرمان‌های انقلاب مانند محرومیت‌زدایی داشته‌ایم مبتنی بر این بستر بوده است. وی با تأکید بر این مطلب که یکی از مهم‌ترین صورت بندی‌های بحث هویت در انقلاب اسلامی در دوگانه اسلام ناب و اسلام آمریکایی شکل گرفته است، توضیح داد: اصل این چالش از اول نهضت امام خمینی(ره) وجود داشته است و ایشان با اسلام آمریکایی، التقاطی، سلطنتی و سرمایه‌داری مقابله می‌کردند زیرا رسیدن به یک گفتمان و منظومه معرفتی آرمانی به همین آسانی نبود و برای تحقق این امر به فکر، چالش فکری و اجتماعی با دیگران نیاز است.

جلیلی با اشاره به اینکه متفکران اسلامی شروع به بازخوانی برخی مفاهیم مکتب امام کردند و یکی از آن مفاهیم ولایت بود، افزود: امروزه به قدری حرف‌های بی‌مبنای سیاست‌زده مصرفی درباره مفهوم ولایت رایج شده‌ است که اگر کسی بخواهد در این زمینه حرفی بزند در بعضی فضاها دچار چالش می‌شود.

**جامعه ایرانی زمانی که از اضطراب هویتی خارج شد دستاوردهای تاریخی بسیاری کسب کرد

جلیلی خاطرنشان کرد: تثبیت هویتی مجموعه‌ای از کلیدواژه را به ما داد که اگر همه عناصر این مجموعه در جامعه کشف و شکوفا شود موجب می‌شود خیلی از ظرفیت‌ها در جامعه شکوفا و در مسیر آرمان‌خواهی به کار گرفته شود. باید عوامل موفقیت را بشناسیم تا بتوانیم آن‌ها را تکرار کنیم، جامعه ایرانی زمانی که از اضطراب هویتی خارج شد دستاوردهای تاریخی بسیاری را کسب کرد. مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب با بیان اینکه شاید دشمنان انقلاب رمز موفقیت انقلاب را تا حدودی کشف کردند به همین علت در تلاشند تا با اضطراب فرهنگی کشور را با چالش‌های جدی مواجه کنند، تصریح کرد: تمام کسانی که معتقدند در بعضی از آرمان‌های دهه اول انقلاب موفق‌تر بودیم باید توجه کنند که آن امر محصول همین کار فکری، فرهنگی و معرفتی بود که به احیای هویت درست دینی انجامید و در دوگانه اسلام ناب و آمریکایی شکل کامل‌تری پیدا کرد.

**ضرورت موفقیت در حوزه عدالت‌خواهی؛ نیازمند بازخوانی مبانی هویتی است

وی ادامه داد: اگر امروز می‌خواهیم در حوزه عدالت‌خواهی موفق عمل کنیم نیاز به بازخوانی مبانی هویتی، تأکید و اصرار بر آن‌ها داریم و گرنه کسانی خواهند آمد که به هسته معرفتی ما حمله می‌کنند؛ چرا که اگر حساسیت هویتی نداشته باشیم، عدالت‌خواهی ضعیف می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه اگر بلبشو معرفتی شکل گیرد، در عدالت‌خواهی هم دزدها و مارکسیست‌ها نفوذ می‌کنند، عنوان کرد: اگر حساسیت هویتی نداشته باشیم، عدالت‌خواهی ضعیف می‌شود، زیرا حساسیت‌های فرهنگی که داریم با اقتصاد و نظامات اقتصادی نسبت دارد. نمی‌شود نسبت به بعضی از بخش‌ها حساس باشیم و نسبت به بعضی از آن‌ها بی‌تفاوت باشیم.

**عدالت تک‌ساحتی نیست

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب متذکر شد: عدالت تک‌ساحتی نیست و انقلاب اسلامی یک حرکت جامع و چندساحتی است. وی تشریح کرد: وقتی ما از منظر هویتی به مشهد نگاه می‌کنیم باید داشته‌های مشهد را به رسمیت بشناسیم و برای ارتقای آن‌ها تلاش کنیم، قدرنشناسی و کج‌سلیقه‌ای یعنی آنچه سنت برای ما آورده است خرج مدرنیته کنیم. جلیلی با اشاره به اینکه جنس سرمایه‌داری افسارگسیخته که در مشهد اعمال شد، حتی نظم زیباشناختی شهر را تخریب کرد، گفت: هیچ نظمی مبتنی بر یک تئوری و هویت وجود ندارد، این به دنبال خودش در مفاهیم مختلف تفاوت ایجاد می‌کند.

وی با تأکید بر این مطلب که مشهد یک شهر تمدنی و تاریخ‌ساز است، ابراز کرد: بعضی آقایان می‌خواهند مشهد را به یک شهر حاشیه‌ای تبدیل کنند تا اعتماد به نفس مردم این شهر را بگیرند، اگر ما در مسائل هویتی اصرار داریم نعل وارونه نزنند که این‌ها با سرگرمی مخالف‌اند یا می‌خواهند جلو پیشرفت مشهد را بگیرند.

جلیلی در ادامه توضیح داد: هویت تعاریف را مشخص می‌کند و عدالت تحقق آن را دنبال می‌کند، گام نخست این است که تعریف کنید و بعد تلاش کنید ذیل این منظومه به اهداف برسید، اگر نمی‌رسیم به یک هدفی برای چه نمی‌رسیم؟ دو تحلیل در این باره وجود دارد؛ یا خاستگاه غلط بوده یا اینکه عدالت همان عدالت باشد اما مبانی آن را عوض کنیم. وی افزود: اگر در حوزه‌هایی موفق شده باشیم اما نتوانیم آن را به عنوان یک هویت معرفی کنیم یا بدتر آن را به عنوان ننگ معرفی کنند، قطعاً شکست می‌خوریم.

**نباید از مبانی هویتی فاصله بگیریم

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب با اشاره به اینکه عدالت‌خواهی رکن هویت ماست، تصریح کرد: هویتی که بنده از آن حرف می‌زنم هویت دینی است، اگر بر مبنای دینی خود وارد عدالت نشوید با کسانی روبه‌رو می‌شوید که با شما مقابله می‌کنند. جلیلی با تأکید بر این مطلب که آن چیزی که به ما ضربه می‌زند این است که از مبانی هویتی خود فاصله بگیریم، تأکید کرد: شما جوانان حزب‌اللهی باید با ویترین جامع، کامل و صادقانه با مردم مواجه شوید، زمانی که ولی‌فقیه می‌گویند حضور حداکثری اما بعضی دوستان به آن عمل نمی‌کنند به این علت که است که به قدری دغدغه‌هایشان سیاست‌زده شده که اصل موضوع را فراموش کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.